וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה היה אחד הימים המביכים שידעה הקואליציה. נתניהו ניהל מבולגן - והפסיד 3 פעמים

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 20:12

נתניהו לא הצליח לכפות את החלטתו על הקואליציה וגוטליב. הוא נכנע ללחץ לוין ותומכי הרפורמה לדחות את הבחירות ושינה את החלטתו המקורית; חזה בבחירת מועמדת האופוזיציה, בניגוד להנחייתו; ומתמודד עם השהיית השיחות בבית הנשיא, מה שיגביר עליו את הלחץ לחקיקה חד צדדית

בווידאו: נתניהו עולה במדרגות לאחר החלטת הליכוד להצביע\ נגד כל המועמדים לוועדה למינוי שופטים/רוני כנפו

זה היה אחד הימים המביכים שידעה הקואליציה לאחרונה, ואחד המפתיעים בכנסת. בוקר שהחל בציפייה לפרוצדורה צפויה וידועה מראש, עם בחירות של נציג מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה לוועדה למינוי שופטים - הסתיים עם בחירתה של קארין אלהרר מהאופוזיציה בלבד. ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי הקואליציה ניסו לעשות תרגילים כדי לדחות את הבחירות לוועדה אך לבסוף כשלו. בסביבת נתניהו מנסים למזער את הרעש ולהציג את התוצאה הסופית ככזו שמשרתת אותו ומאפשרת להמשיך בשיחות בבית הנשיא כרצונו.

את הבוקר התחיל נתניהו בהחלטה ברורה, ורצה שייבחר נציג אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה כדי שיהיה אפשר להמשיך בשיחות ההידברות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא. במקביל הוא תכנן להודיע על דד ליין לשיחות אצל הנשיא, ושאם לא יושגו הסכמות בתקופה הקרובה - אז הקואליציה תפעל להמשך חקיקה באופן חד צדדי. נתניהו הודיע זאת לראשי הקואליציה, אך במהלך הישיבה שינה את דעתו.

נתניהו, שחשש מהאפשרות שהתמודדות גוטליב לצד יצחק קרויזר תוביל לבחירת שני נציגים מהקואליציה ותפוצץ את השיחות, החליט לפעול לדחיית ההצבעה. בלשכת נתניהו ניסו לגרום לשמונת חברי הכנסת להסיר את מועמדותם, אך טלי גוטליב חברת הליכוד היחידה שסירבה.

קארין אלהרר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
נציגת האופוזיציה הנבחרת, אלהרר/ראובן קסטרו
טלי גוטליב הגיעה לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
סירבה להסיר את מועמדותה, גוטליב. היום/פלאש 90, יונתן זינדל

הדחייה של הבחירות תאפשר לקואליציה לחכות לבחירות לראשות לשכת עורכי הדין. בעקבות הבחירה של אלהרר החשיבות של הבחירות בלשכת עורכי הדין עולה. כדי שיהיה לתומכי הרפורמה סיכוי לרוב שיאפשר לבחור את נשיא העליון הבא הם זקוקים לחמישה קולות מחברי הוועדה, ולשני נציגי הלשכה בנוסף ל-3 נציגי הקואליציה בוועדה. לכן הקואליציה זקוקה לניצחון ברור של אפי נווה בבחירות הקרובות ללשכת עורכי הדין.

במקביל, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר התנגדו לבחירת נציג מהאופוזיציה. יו"ר ועדת חוקה, שמחה רוטמן, מצא סעיף בתקנון הכנסת לפיו אם יש יותר קולות נגד המועמד, במקום בעד, אז צריך לקיים בחירות חוזרות. לפיכך, הוחלט בקואליציה להצביע נגד אלהרר - נציגת האופוזיציה. אך, עם קבלת התוצאות התברר כי התרחיש לא התנהל כמצופה, ובעזרת ארבעה עריקים מהקואליציה, אלהרר זכתה ליותר קולות בעד מאשר נגד, ובכך זכתה למקום בוועדה.

גוטליב לא זכתה לרוב, לכן כרגע יש מקום חסר בוועדה וצפויות בחירות חוזרות בכנסת. בבית הנשיא החלו להפעיל לחץ גדול להצלת השיחות שנמצאות כעת על סף קריסה, לאחר שהודיעו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ על הקפאת השיחות.

הצבעה על הועדה לבחירת שופטים בכנסת 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו מצביע במליאה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

אולם, עדיין לא בטוח שהתוצאה גרועה עבור נתניהו, שרצה להמשיך את השיחות אצל הנשיא. יש מי שחושבים שהוא ביקש מכמה ח"כים להצביע לאלהרר כדי השיחות לא יתפוצצו, בצל הלחץ הבינלאומי על המהפכה המשפטית, וכדי לאפשר שיקום של המשבר הכלכלי. לפי גורמים בקואליציה, נתניהו מתכוון להודיע על הדד ליין לשיחות, כדי ללחוץ על האופוזיציה להגיע להסכמות בנושא צמצום עילת הסבירות ומעמד היועצים המשפטיים לממשלה, ולהבהיר שללא הסכמות, הקואליציה תפעל לחקיקה חד צדדית.

נתניהו לא הצליח לכפות את החלטתו על הקואליציה, וגוטליב, שהוא עצמו פעל לבחירתה בפריימריז הליכוד האחרונים. ראש הממשלה הפסיד שלוש פעמים. הוא נכנע ללחץ לוין ותומכי הרפורמה לדחות את הבחירות ושינה את החלטתו המקורית; חזה בבחירת מועמדת האופוזיציה, בניגוד להנחייתו; ומתמודד עם השהייה של השיחות בבית הנשיא - מה שיגביר עליו את הלחץ הפנימי בקואליציה לחוקק באופן חד צדדי את הרפורמה, ועלול להביא להתחזקות המחאה.

התוצאה הסופית היא מבוכה לקואליציה, שלא הצליחה בתרגיל שתוכנן - וכישלון לנתניהו, שלא הצליח להוביל להחלטה קואליציונית. הוא ניהל את הדברים בצורה מבולגנת, לא ברורה, תזזיתית וקפריזית, ובכך "הגיש את הניצחון" לאופוזיציה. לפי גורמים בקואליציה, כל ההליך היה יכול להתנהל אחרת אילו נתניהו היה פועל בצורה מסודרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully