וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד העיד במשפט נתניהו: אמר לי שחוק מילצ'ן הוא "חוק טוב"

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 9:08

יו"ר האופוזיציה סיפר כי איש העסקים הציג לו את הרעיון להטבות מס לתושבים חוזרים - וזה השיב לו כי "זה לא יקרה". בהמשך, שוחח על כך עם רה"מ פעמיים, וטען בפניו שהוא מתנגד להצעה. סנגורו של נתניהו עקץ: זו לא פעם ראשונה שאתה ממציא סיפורים; לפיד: רכילות מרושעת

בווידאו: יו"ר האופוזיציה מעיד נגד ראש הממשלה: לפיד עולה לדוכן העדים בתיק 1000/רוני כנפו

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מעיד הבוקר (שני) במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כחלק מתיק 1000. סנגורו של ראש הממשלה עורך דין עמית חדד ביקש שעדותו של לפיד תימשך שלושה ימים.

ד"ר אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה חוקר את לפיד על דוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים. יו"ר האופוזיציה סיפר כי הכיר את מי שעומד במרכז תיק 1000, ארנון מילצ'ן, בשנות ה-90' דרך עבודתו בערוץ 1. "אחרי שעשיתי עליו כתבה הוא יצר קשר והציע לי לעבוד אצלו", העיד לפיד. "ב-1996 נסעתי ללוס אנג'לס ועבדתי שם כמה חודשים, הקמתי לו חברת טלוויזיה ואחרי חמישה חודשים עזבתי, אמרתי לו שזה לא בשבילי".

גילדין שאל את לפיד באיזה מידה מילצ'ן פנה אליו בנושא מסים בזמן שלפיד היה שר האוצר. לפיד השיב, "ישבנו אצלי בבית בארוחת ערב והוא אמר לי שיש תקנת מס שנוגעת לתושבים חוזרים, אמר שזה פטור ממס שגורם לאנשים לחזור וכדאי להאריך. לא הכרתי את זה", סיפר. בהמשך ציין כי מילצ'ן הגיע עם עורך דינו פיני רובין והמשיך לשוחח על תקנת המס. "הם הסבירו שהטענה הייתה שזה מעודד תושבים לחזור, משקיעים בארץ ומייצר מקומות עבודה זאת הטענה. הם רצו להאריך אותה בעשר שנים. אמרתי שנבדוק ונחזור אליו".

יאיר לפיד בדיון תיקי האלפים,בימ"ש מחוזי ירושלים, 12 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
לפיד בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

גילדן שאל את לפיד האם הוא שוחח עם נתניהו על החוק. הוא הודה כי זה קרה בשני מקרים. "בפעם הראשונה הוא שאל אם מילצן דיבר איתי על החוק, אמרתי לו שכן. הוא אמר לי שזה חוק טוב, באופן אגבי. בפעם השנייה אותו הדבר, הוא אמר שזה חוק טוב". הוא ציין כי השיחה עם נתניהו התקיימה אחרי שפנה לגורמי מקצוע בנושא. "במקור לא חשבתי שזה חוק מוצלח, למה שאנשים רגילים ישלמו מיסים ועשירים לא?".

בשלב הזה גילדין ביקש לרענן את זכרונו של לפיד. עמית חדד סנגורו של רה"מ התנגד לריענון, אך התנגדותו לא התקבלה, וגילדן סיפר: "מתמליל מ-2017 בעדות הפתוחה שנתת במשטרה אמרת: 'אחרי זה ביבי דיבר איתי על זה ואמר לי תקשיב ארנון דיבר גם איתי זה רעיון מצוין, אני אמרתי לביבי אני חושב שזה רעיון פחות טוב'". בהמשך, אמר לפיד כי היו לו "לא המון" שיחות עם נתניהו על נושאי אוצר בזמן שהיה שר האוצר. "נתניהו הזיז את עצמו מהנושאים הכלכליים, אני טיפלתי בהם, זו המסגרת", הסביר.

לבסוף, לפיד אישר כי מילצ'ן ניסה לחבר בינו ובין נתניהו. "כשהייתי באופוזיציה בתקופות מאוחרות יותר, ארנון דיבר איתי על להיות בסדר עם נתניהו", סיפר. "הוא אמר לי אולי להיכנס לממשלה, אמרתי לו להפסיק עם זה".

יאיר לפיד בדיון תיקי האלפים,בימ"ש מחוזי ירושלים, 12 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
לפיד בבית המשפט, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

לאחר מכן ניגש לפיד לחקירתו הנגדית של עו"ד עמית חדד. לשאלתו, הוא אישר כי השיח עם מילצ'ן הוא "מקובל, לא הרגשתי משהו חריג". לדבריו של לפיד, מילצ'ן הציג בפניו את עורך דינו פיני רובין כ"מומחה" בנושא הטבת המס. לפיד אישר כי הוא לא אמר למילצ'ן שהוא לא יכול לשוחח עמו בנושא. "לא ראיתי את הפניה של מילצ'ן בתור חבר, ראיתי בנאדם שאומר שהחוק יעזור למדינת ישראל", הוסיף.

סנגורו של נתניהו ניסה להוכיח כי לא התקיימה בכלל פגישה בין רה"מ לבין לפיד, שר האוצר דאז. חדד הציג את היומן של לשכת שר האוצר לפיד בפני בית המשפט ועבר על תאריכים שונים. לבסוף, פנה ללפיד.

חדד: "בכל מקרה אמרנו שאין פגישה רשומה בינך לבין נתניהו".

לפיד: "ביומנו של רה"מ אין".

חדד: "בכל מקרה בוא נראה את היומן שלך. תאשר לי בבקשה, אני אגיד לך מראש, אין פגישה עם רה"מ בשבוע הזה זה לא היה, לא בבלפור ולא בקבינט".

לפיד: "אם אתה אומר".

חדד הגביה את קולו: "מר לפיד, לך אין זיכרון לפגישה בתאריך הזה. יותר מזה, אמרת שפגישות עם רה"מ כתובות ביומן המקצועי. אם לא כתוב, הסתברות גבוהה שלא פגשת אותו".

לפיד הדף את השאלה: "לא נכון. יש ישיבות ממשלה".

חדד: "אז זה היה בישיבת ממשלה?"

לפיד: "לא, אתה אמרת שזה לא סביר שאפגוש אותו".

בשלב הזה גילדין מהפרקליטות נזעק והעיר: "נזכיר שהגדרנו את השיחה בין נתניהו ללפיד כשיחת מסדרון".

חדד התעקש: "אני שולל את האפשרות שהייתה פגישה בבלפור, ויותר מזה עד לא יכול להגיד לי נפגשתי איתו או לא. אמרנו שאין פגישה בבלפור ובקבינט".

לפיד: "לפי היומנים, לא היומן שלי אלא היומן של לשכתי. הם לא מציגים לי, הם אומרים 'אלה הפגישות שלך', או מכניסים לטלפון שלי".

חדד הטיח בו, "זאת לא הפעם הראשונה שאתה ממציא סיפורים במהלך השנים. לא מתכוון להקניט אותך, אבל כבר פרסמת סיפורים שבינם לבין האמת יש קשר רופף". לפיד השיב, "אני לא מבין למה אתה מתכוון". כששאל חדד על שירותו הצבאי של לפיד ומדוע כתב בספרו שניצל מג'יפ שהתפוצץ, ענה לפיד "לא טענתי שהייתי שם,זה סיפור. אני לא אשתף פעולה עם רכילות מרושעת".

איש העסקים ארנון מילצ'ן. GettyImages
מילצ'ן/GettyImages

עמית חדד הציג באולם ביהמ"ש תמונות של לפיד עם מילצ'ן ועינת שרוף, שם רואים את לפיד מחזיק סיגר בחברותו של מילצ'ן.

חדד: "רואים אותך מעשן סיגר עם מילצ'ן, לא שילמת עליו?".

לפיד: "גם אז וגם היום אני מרוויח יפה, אז בטח, כשאני רוצה משהו אני משלם עליו ואם אני לא יכול משהו אז אני לא מרשה לעצמי".

חדד: "מה זה קשור פה? עוד תיבה שהכינו לך".

לפיד: "אני יודע לחשוב בעצמי. בסוף לעשן סיגרים זה דבר די מגעיל, אני נהגתי לעשן את הסיגרים שלי שהבאתי מהבית, יכול להיות שנתנו לי מדי פעם סיגר"

חדד: "פעם אחת?".

לפיד: "התשובה היא כזאת, יש בעולם אנשים ישרים ואנשים לא ישרים. אחד המאפיינים של אנשים ישרים שהם משלמים על עצמם".

חדד: "עוד משהו על אנשים ישרים, עוד אמירה?".

לפיד: "זה לא עצוב בעיניך שיש אנשים בעולם ישרים שמשלמים על עצמם שזה הפך להיות רק אמירה?".

חדד: "גם עם וויסקי הלכת מהבית שלך?".

לפיד: "אני לא יכול לזכור".

חדד: "ואם אגיד לך שמילצ'ן אמר שלקחת סיגרים?".

לפיד: "תראה לי איפה זה נאמר".

חדד: "אני לא חייב להגיד לך, אני מציג לך תזה".

לפיד: "אתה מציג תזה או שיש לך אסמכתה?".

חדד: "זה משנה לתשובה שלך?".

השופט ברעם ללפיד: "תענה לפי מיטב ידיעתך".

לפיד: "על פי דעתי וזכרוני לא היה כזה דבר ולפיכך אני מופתע מהטענה שלקחתי סיגרים ממילצ'ן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 11 ביוני 2023. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
נתניהו/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

לפי כתב האישום בתיק 1000, נתניהו פעל לקדם את הארכת פטור ממס לתושב חוזר, הטבה שיש לה ערך כלכלי רב עבור מילצ'ן. על פי החשד, ראש הממשלה פנה בעניין לגורמי משרד האוצר, אולם אנשי האוצר בלמו את קידום הנושא בהסבר כי ההטבה איננה עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי ושמירה על הקופה הציבורית.

לפיד הסביר בעבר: "את מה שנקרא 'חוק מילצ'ן השני' סירבתי לקדם, למרות הלחצים, מפני שאני עובד רק אצל אזרחי ישראל. רק בשבילם. לא בשביל אף טייקון ולא בשביל אינטרסים של פוליטיקאי, בכיר ככל שיהיה".

מה שהוביל את החוקרים ללפיד היה המידע שהגיע לידי החוקרים מידי ארי הרו, ששימש כראש לשכתו של נתניהו ולימים הפך לעד מדינה בפרשה.

חקירתו של עד המפתח ארנון מילצ'ן במשפט נתניהו תתקיים בלונדון בין 18 ביוני עד 29 ביוני. מילצ'ן יעיד בשיחת וידאו אחרי שהתקבלה בקשתו שלא להגיע לישראל בשל מצבו הרפואי. במהלך החקירה תותר נוכחות של הנאשמים מקרבה ראשונה, כלומר רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו תוכל להגיע לצפות בחקירה בלונדון. בנוסף לכך, התביעה תדאג למימון נסיעות הנסיעה של הסנגורים של הנאשמים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully