וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבו עשרות מיליוני שקלים: שניים מואשמים בסחיטת "פרוטקשן" מקבלני בנייה בנגב

עודכן לאחרונה: 8.6.2023 / 14:18

השניים הקימו את חברת "כוח דרום" ובאמצעותה דרשו דמי חסות בסכום עתק של 27 מיליון שקלים. הם שכרו את שירותיהם של סיירים, שעברו בין אתרי בנייה שונים וגרמו נזק לקבלנים שסירבו לשלם. כך צברו לעצמם מוניטין כ"נותני החסות" בשטח - והפעילו לחץ ללא איום מפורש

בווידאו: תיעוד של הפיכת מכונית ויידוי אבנים באתר בנייה בבית שמש/צילום: מור גולרוך, חדשות נייעסטון ותיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

שני תושבי הנגב, ג'עמה קאדי וכאנם אלסאנע, יחד עם כמה מעורבים נוספים שהפעילו את חברת "כוח דרום", הואשמו היום (חמישי) בגביית דמי "פרוטקשן", דמי חסות, באתרי בנייה ועסקים נוספים ביישובים דרום הארץ, בסכום עתק של כ-27 מיליון שקלים.

מכתב האישום שהוגש בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, עולה כי הנאשמים הציעו שירותי "שמירה" לעסקים שונים, מבלי שקיבלו רישיון לכך כדין, בתמורה לתשלום דמי חסות. זאת, תוך איומים והסבת נזק לרכוש של בעלי העסקים שסירבו לשלם את ה"הפרוטקשן".

קאדי בן ה-49 מרהט, הקים והפעיל את חברת "כוח דרום", על מנת להסדיר ולהסוות את את גביית דמי חסות ופרוטקשן מקבלני הבנייה בערים כמו באר שבע, נתיבות, שדרות ואופקים. נאשם נוסף, אלסאנע בן ה-49, שימש כמנהל בכיר בחברה. הנאשמים כלל לא העמידו שומרים באתרי הבנייה, אלא העסיקו סיירים שחלפו בין כמה מוקדים שונים, וגרמו נזק בשווי עשרות אלפי שקלים לקבלנים שסירבו לשלם.

מנהל עבודה באתר בנייה. ShutterStock
השניים סחטו סכום עתק של 27 מיליון שקלים מאתרי בנייה ועסקים שונים בדרום/ShutterStock

עקב התגברות תופעת סחיטת דמי החסות בדרום, והקושי של הקבלנים לקבל שירותי שמירה מחברות מוסדרות, ברוב הפעמים הנאשמים לא נדרשו לאיים מפורשות על קבלנים באתרי הבנייה הנמצאים ב"טריטוריה" שלהם. הם צברו לעצמם מוניטין כ"נותני החסות" בשטח, ובכך יכלו להפעיל לחץ על קבלנים, גם ללא איום מפורש.

לפי כתב האישום, שישה קבלנים נאלצו לשלם לחברת "כוח דרום" כ-3.8 מיליון שקלים, בנוסף, קיבלו קאדי ואלסענא כ-23 מיליון שקלים דרך החברה, לאחר שסיפקו שירותי שמירה לעסקים שונים בטענה כי יש בידם את הרישיונות הנדרשים. השניים גם מואשמים כי במשך חמש שנים ניהלו ספרי חשבונות כוזבים במטרה לחמוק מתשלום מס, וסייעו למקורביהם להתחמק מתשלום מס באמצעות העסקה בחברה, בסכום כסף שהיקפו כ-17 מיליון שקלים.

לנאשמים יוחסו, בין היתר, עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וקיום משרד שירותי שמירה ללא רישיון. במקביל לכתב האישום, הוגשה בקשה לעצור את השניים עד תום ההליכים נגדם. בבקשה נכתב כי "יש לתת את הדעת גם לנזק החברתי והכלכלי שגורמת התופעה הנרחבת של סחיטת דמי החסות. ישנה חשיבות בהרחקת הנאשמים מפעילותם, נוכח חשש המתלוננים כי תלונתם עלולה להוביל לפגיעה בהם ובעסקיהם".

פועלי בניין. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"הקבלנים חוששים כי תלונתם עלולה להוביל לפגיעה בהם ובעסקיהם"/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

בחודש שעבר, פשטה המשטרה על כמה יעדים ביישוב טובא זנגרייה ועצרה 14 חשודים בעבירות של הצתה וסחיטת דמי חסות באזור הכנרת. הפשיטה נערכה במסגרת המאבק ב"פרוטקשן" באזור, ובתום חקירה סמויה שהחלה על רקע הצתת משאית ביישוב טפחות, לצד מקרי הצתות בניסיון לאלץ בעלי העסקים לשלם דמי חסות.

לצד זאת, החלה הוועדה המשותפת לוועדת החוקה והוועדה לביטחון לאומי להכין לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון חוק העונשין הידוע בכינוי "חוק הפרוטקשן", שמוביל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר באמצעות ח"כ יצחק קרויזר מסיעתו.

לדברי יוזמי החוק, ההצעה אמורה לפתור את הבעיה של חוסר הגדרה ברורה כיום בחוק העונשין למהו פרוטקשן. זאת, כיוון שבחוק הקיים קושי להוכיח את מעשה העבירה, ובעיקר קיים קושי בהוכחת הקשר הסיבתי בין מעשה הסחיטה (הדרישה להעברת הכספים מבעל העסק לעבריין) לבין האיומים המרומזים שנמסרים על ידי העבריין כלפי בעל העסק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully