וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפגינים נגד המהפכה המשפטית חוששים לחייהם: "מאיימים עלינו ברצח"

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 16:41

אזרחים המגיעים מדי מוצאי שבת למחות באור עקיבא מזהירים כי מחבלים להם בכלי הרכב, יורקים עליהם ומקללים אותם. לדבריהם, לאחרונה האלימות אף התעצמה והפכה אישית תוך איומים על ילדי המארגנים: "כמעט עשו בי לינץ', המשטרה הפקירה את דמנו"

"את תקבלי אבן לראש": האלימות נגד המתנגדים למהפכה מקצינה/לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים ברשתות החברתיות

המפגינים המגיעים מדי מוצאי שבת למחות נגד המהפכה המשפטית באור עקיבא מזהירים כי מאיימים עליהם ברצח, מחבלים להם בכלי הרכב, יורקים עליהם ומקללים אותם. הם התריעו בפני המשטרה שזה "ייגמר ברע", ולטענתם, מי מהם שמתעד את ההפגנה זוכה לאיומים מפורשים. "מי שיצלם אני אהרוג אותו", נשמע אחד המתנכלים אומר להם בתיעוד שחילצו משם. "אני יודע הכול עליך, ילדים, הכול".

"בלילה הזה כמעט ונעשה בי ובחברים שלי לינץ'", סיפרה ד"ר יולנדה יבור, תושבת אור עקיבא וממארגנות המחאה בעיר. לדבריה, בריונים מחפשים אותה בקהל תוך קריאות "איפה יולנדה השרמוטה". אח"כ איימו עליה, "אם את תצלמי את תקבלי אבן בראש, תיזהרי". עוד טענה כי הם נושאים נשק קר: "יש להם סכינים ואבנים".

לדברי המארגנים, מדובר בהתנהלות שחוזרת על עצמה שבוע אחר שבוע, ובאין אכיפה גם אין הרתעה. "מי שדקר צמיגים ידקור מפגינים", אמר לוואלה אחד מהם. "המפגינים הביביסטים פשוט דילגו מעל הגדרות שהמשטרה הציבה, והמשטרה פשוט הלכה מוקדם והשאירה שם בלש אחד שלא יכול לעשות כלום", סיפרו המארגנים תושבי אור עקיבא, הסופרת חדווה רוקח והסופר איתי בחור.

הפגנה לציון תמיכה המהפכה המשפטית,אור עקיבא, 25 במרץ 2023. יואב איתיאל
הפגנת תומכי המהפכה המשפטית באור עקיבא. 25 במרץ/יואב איתיאל

ההפגנות באור עקיבא נמשכות כבר שבועות ארוכים. למפגינים נגד יוזמת ממשלת הימין מעולם לא היה שם קל, אחרי הכול מדובר בעיר מצביעת ליכוד. 47% הצביעו לליכוד בבחירות האחרונות ובסך הכול 70% למפלגות הקואליציה. אם היה זה תלוי באור עקיבא, לממשלה הזו היו לא 64 מנדטים, אלא 84. בחור לא סבור שזה מסביר את התופעה. "מדובר בסך הכול בכמה תושבי העיר מבוגרים וכמה נערים. הרוב המכריע בעיר אדיש להפגנות שלנו. התושבים בעיר יותר ויותר לא מרוצים מהליכוד".

ועם זאת, האלימות נגד המפגינים, שמעולם לא הייתה רק מילולית, להרגשתם של המפגינים הולכת ומתעצמת, במספר ההתנכלויות, משכן ובעיקר עצימותן, עד כדי שחלק חוששים לחייהם. "בשבת זה הפך לאיומים אישיים וממוקדים נגד מארגני ההפגנות בעיר", הם אומרים. ובכל זאת הם מתכוונים לשוב ולהפגין. אחרי השבת האחרונה גייסו כספים לפצות את מי שפינצ'רו להם את הגלגלים, הם מגייסים עכשיו עוד כספים למצלמות גוף לסדרנים ושוקלים רכישת אמצעי תאורה לפינות החשוכות שייעדה להם המשטרה לצורך הפגנה השבועית ולחניית כלי הרכב שלהם.

במקביל הם הפיקו סרטון ערוך המתעד את רגעי השיא בהתנכלות נגדם במוצאי השבת האחרונה ואתמול (שלישי) הגישו את תוצריו למפקד תחנת חדרה, סגן ניצב זהר מסלאוי. בערב, בהזמנתו, ניגשו ארבעה מהם ומסרו תלונה רשמית בתחנה. הם אנשים שומרי חוק, אבל יש מי שקוראים לקחת את החוק לידיים: "המשטרה לא איתנו, זו משטרת דיקטטורה", כתב אחד באחת מקבוצות הווטסאפ של המפגינים, "אם לא נטפל בהם בעצמנו זה לא ייפסק. הגיע הזמן לארגן כוח הגנה ותגובה שלנו. הם לא מבינים שפה אחרת".

עוד בוואלה!

גנץ ומיכאלי ויתרו על נציג - מועמדת יחידה לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים

לכתבה המלאה
גונן בן יצחק,הפגנה נגד המהפכה המשפטית,אור עקיבא, 25 במרץ 2023. שלומי גבאי
"חציית קו". הפגנה נגד המהפכה המשפטית באור עקיבא/שלומי גבאי

אורי (שם בדוי) תושב האזור שהיה בהפגנה בשבת וביקש להישאר בעילום שם, אמר לוואלה כי "מה שהיה שונה הפעם זה שהמפגינים האלימים באו וקראו בשמם הפרטי של מובילי המחאה באור עקיבא. הם אמרו 'אנחנו יודעים מי אתם, אנחנו יודעים מי הילדים שלכם ואנחנו יודעים איפה אתם גרים'. זאת עוד חציית קו. אחד ירק בפרצופו של מי שצילם והם איימו ברצח על מי שהעז לצלם".

"התחושה היא שהמשטרה הפקירה את דמנו. אומנם ההפגנה הסתיימה, אבל על המארגנים שעסקו בקיפול הציוד לא היה מי שיגן. אני מודה שאני מפחד על החיים שלי. אני מרגיש מאוים", הוסיף אורי. "כן, נשקפת באור עקיבא סכנה ממשית לפגיעה על ידי תומכי הרפורמה. במוצ"ש הרגשתי ששניים מהם היו ממש בדרך לפגוע, באופן מיידי. מהפחד עשיתי אחורה פנה וקדימה צעד. בנס זה הסתיים כפי שהסתיים. אבל המשטרה התעלמה מאי הבטחון שלנו".

אולם, אורי מבהיר כי הדבר לא ירתיע אותו. "אם נפחד ונפסיק לבוא, אז הבריונות והאלימות הצליחו וההפיכה ניצחה. כבר יש כרסום. פתאום אנשים בשם הרפורמה מרשים לעצמם דברים שקודם לא היו מרשים לעצמם. אנחנו חברה אלימה, אבל לתחושתי פה הם מרגישים שיש להם גיבוי מהמשטרה. זו תמצית של משהו הרבה יותר גדול שמתרחש".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית,אור עקיבא, 25 במרץ 2023. שלומי גבאי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית באור עקיבא/שלומי גבאי

"מבחינתנו זו שליחות", אומרים חדווה ואיתי, "אנחנו מרגישים חובה לתת למי שחושב כמונו את החופש לבטא את זה בקול ולממש את זכותו הדמוקרטית להפגין. זה מראה שלמרות הכול אפשר להפגין בכל מקום כולל במקומות שמזוהים עם הליכוד". באחת הקבוצות בעיר כתב מישהו כי "האלימות היא בשוליים והיא בעיקר מוכיחה את חוסר היכולת של תומכי ההפיכה לייצר הפגנות מול מחאת אור עקיבא. מחאת אור עקיבא היא עובדה קיימת. הפגנת כוח שחשובה בהרבה מהפגנות ביו יורק, מציוצים בטוויטר, או כל מיני הודעות סרק בווטסאפ. כל אחת ואחד מאיתנו יכול להיות חלק. צריך פשוט להגיע לצומת אור עקיבא במוצ"ש ולהביא את המשפחה והחברים. לא נפחד. כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור עקיבא".

מיישובים סמוכים באים לחזק. "הצטרפתי למחאת אור עקיבא כי אני מאמין שזכותו של כל אדם בישראל לחיות כאדם חופשי ללא איומים על חייו, גם אם הוא לא בוחר ליכוד, וגם אם הוא גר באור עקיבא", אומר בועז פלד, תושב היישוב הסמוך זכרון יעקב. "הסולידריות בין כל תושבי האזור שלנו מחייבת את כולנו לדעתי להדיפה של האלימות הפוליטית שחווינו במוצ"ש באור עקיבא, ממש כמו במדינות דיקטטוריות בעולם השלישי. יזמתי את הקמתה של קבוצה למניעת אלימות באור עקיבא, מתוך מחויבות לסולידריות הזו בין כל תושבי האזור שלנו".

הלילה, תושב העיר נעצר ונחקר בתחנת חדרה בחשד לתקיפת מפגין. בהמשך שוחרר למעצר בית של חמישה ימים והורחק מההפגנות ל-15 ימים. ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לכתבה כי "אנו רואים בחומרה אלימות מכל סוג ובהתאם, כל תלונה המתקבלת במשטרה ומעלה חשד לביצוע עבירה פלילית, נבחנת ומטופלת ביסודיות. המשטרה נערכה למחאות ותיערך ככל שיידרש, במטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם ללא קשר לדעותיו. במסגרת ההיערכות פועלים כוחות משטרה רבים לחציצה בין ההפגנות השונות והפרדה בין קהלים. ככל שקיימות ראיות לביצוע עבירה פלילית כמפורט, יש להגיש תלונה במיידי והיא תטופל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully