וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה נואשת לבלום את מתקפת הנגד האוקראינית - גם במחיר של "פצצה סביבתית"

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 2:28

אף שעדיין לא ברור לחלוטין מי אחראי לפיצוץ הסכר בחרסון, למוסקבה יש אינטרס להפוך את האזור לביצה טובענית שתעכב את הכוחות האוקראיניים. אף שגם תושבים שחיים בשטחים שסיפחה נמצאים בסכנה, זו לא הפעם הראשונה שבה פוטין נוקט במדיניות של אדמה חרוכה כדי לדחות את התבוסה

תיעוד של סכר חקובקה אחרי שפוצץ/טוויטר

התרחיש שבו סכר חקובקה באוקראינה יקרוס במהלך הלחימה, במכוון או שלא, עלה כבר לפני חודשים בעקבות הצלחתה של קייב לכבוש מחדש שטחים במחוז חרסון. אוקראינה העריכה כי רוסיה עשויה להרוס את הסכר שתחת שליטתה על מנת לעכב מעבר של כוחותיה מעבר לנהר הדניפרו, מכשול טבעי החוצץ בין הצדדים.

אף שמוסקבה וגורמי הממשל הנאמנים לה בשטחים הכבושים טוענים כי הפיצוץ בסכר שהוקם בתקופת ברית המועצות נבע מהפגזה אוקראינית, לרוסיה יש אינטרס מובהק יותר בהצפת האזור והפיכתו לביצה טובענית, חרף המחיר הכבד שייגבה מתושבים בטריטוריות שאותן סיפחה באופן חד-צדדי. המים שנסכרו היו אמנם קריטיים לכור הגרעיני בזפוריז'יה ולחצי האי קרים המצויים תחת כיבוש רוסי, אך לא תהיה זו הפעם הראשונה שבה רוסיה נוקטת טקטיקה של אדמה חרוכה.

עליית נהר הדניפרו על גדותיו תקשה על צבא אוקראינה לפתוח במתקפה אמפיבית בגדה הדרומית, שנותרה בשליטת הכוחות הרוסיים גם אחרי שנהדפו מהעיר חרסון בנובמבר האחרון. כוחותיה של מוסקבה ממוקמים בעמדות גבוהות יותר ומפגיזים ללא הפסקה את העיר, הראשונה שאותה כבשו בפלישתם, והם התכוננו במשך חודשים לאפשרות שקייב תנסה לנתק את הרצף הטריטוריאלי שלהם בדרום ולבודד את קרים.

סכר נובה קחובקה שבמחוז חרסון אחרי שפוצץ, אוקראינה, 6 ביוני 2023. רויטרס
סכר נובה קחובקה שבמחוז חרסון אחרי שפוצץ, אתמול/רויטרס

רוסיה, שמתקשה להחזיר לעצמה את המומנטום במלחמה שנמשכת כבר כמעט שנה וחצי, נערכה במהלך החורף למתקפת הנגד הגדולה של אוקראינה והקימה מערך נרחב של ביצורים ומכשולים לאורך קו החזית. הצפת אזורי הקרבות תקשה על תפקודם של הטנקים וכלי הרכב המשוריינים המתקדמים שקיבלה קייב בחודשים האחרונים ושהיו אמורים להקנות לה יתרון משמעותי בכל מתקפה קרקעית נרחבת.

כוחותיו של ולדימיר פוטין, שנחלו אבידות קשות שדיללו משמעותית את שורותיהם, מקווים לגרור את הלחימה ככל שניתן. מטרתם היא להוציא את רוח הלחימה האוקראינית מהמפרשים ולהחליש את הנחישות של מדינות המערב להמשיך ולהזרים לה כלי נשק מתקדמים. אם אכן הייתה זו פעולה רוסית, היה זה ניסיון נואש נוסף לבלום את ההתקדמות של צבא אוקראינה.

ההנהגה בקייב טוענת כי הפגיעה בסכר, שאותה תיאר הנשיא וולודימיר זלנסקי כ"פצצה סביתית להשמדה המונית", לא תשנה את התוצאה הסופית - סילוק הכוחות הרוסיים - למרות ההשלכות הכבדות שלה לסביבה ולמשק האנרגיה.

תושב הולך ברחובות שהוצפו בעקבות הפיצוץ בסכר נובה חקובקה בחרסון, אוקראינה, 6 ביוני 2023. רויטרס
תושב הולך ברחובות שהוצפו בעקבות הפיצוץ בסכר נובה חקובקה באוקראינה, אתמול/רויטרס

כלל לא ברור אם מתקפת הנגד האוקראינית, שלקראתה עברו אלפי חיילים אוקראינים אימונים במדינות נאט"ו, אכן יצאה לדרך אולם יש לא מעט סימנים המעידים על כך שהיא נמצאת לכל הפחות בתחילתה: התגברות התקיפות בעומק שטחי הכיבוש הרוסיים ופעולות החבלה מעבר לגבול שהביאו את המלחמה אל תוך רוסיה.

בכירים בצבא רוסיה, שנתונים לביקורת הולכת וגוברת, הצהירו ביומיים האחרונים על סיכול מתקפות גדולות של הכוחות האוקראיניים ועל הרג של "מאות" חיילים, אולם בקייב התייחסו לכך בביטול ושומרים על שתיקה כחלק מהמלחמה הפסיכולוגית שהם מנהלים נגד מוסקבה.

מי שעוד שפך מים צוננים על ההצלחות המרשימות לכאורה של צבא רוסיה הוא הנמסיס של הגנרלים שלה, מפקד קבוצת ואגנר יבגני פריגוז'ין. הוא טען כי התיאורים שסיפקו הבכירים במוסקבה הם "אבסורדים" ובמקום זאת הוא אימת את גרסת קייב שלפיה כוחותיה התקדמו בגזרת באחמוט. העיר שבמזרח המדינה נכבשה אך לאחרונה על ידי אנשיו של פריג'וזין, שרבים הם נקטלו במשך הקרב הארוך ביותר במלחמה.

אובדנה או כיתורה בזמן הקרוב של העיר, שהפכה סמל לחורבן שהמיט פוטין על אוקראינה, עשויות להנחית מכה הרסנית למורל הירוד ממילא בשורות הכוחות הרוסיים ללא קשר למתרחש בחרסון שנמצאת מערבה משם.

רק בימים הקרובים ניתן יהיה להבין אם פיצוץ הסכר אכן שיבש את התכניות האוקראיניות, אפילו רק זמנית, או שזהו אסון אנושי נוסף שבסופו של דבר לא ישנה את מאזן הכוחות בסכסוך ההרסני ביותר שידעה אירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully