וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכר גדול שבשליטת רוסיה פוצץ בדרום אוקראינה, חשש להצפות ענק

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 14:15

שני הצדדים האשימו אלו את אלו באחריות לפיצוץ סכר קחובקה שעל הדניפרו, המספק מים גם לכור גרעיני סמוך. תושבים התבקשו להתפנות מבתיהם, והעיירה הסמוכה שקעה תחת המים. זלנסקי: "הרוסים פוצצו אותו מבפנים במהלך הלילה". רוסיה: ניסיון להסתיר את כישלונות מתקפת הנגד

מים זורמים מסכר חקובקה בדרום אוקראינה בעקבות פיצוץ בו/טלגרם

סכר גדול שנמצא בשליטת רוסיה בדרום אוקראינה פוצץ הבוקר (שלישי), ואזורים רבים בקו החזית הוצפו - כך אמרו גורמים אוקראיניים ורוסיים, שהאשימו אלו את אלו בפיצוץ סכר נובה קחובקה שבמחוז חרסון. זאת על רקע מה שנראה כמו תחילתה של מתקפת הנגד הגדולה של אוקראינה במזרח המדינה ובדרומה.

תיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות הראו סדרה של פיצוצים עזים סביב הסכר, שהוקם על ידי הסובייטים ב-1956. בסרטונים אחרים נראו מים זורמים דרך שרידי הסכר, בעוד שתושבים שצפו על המתרחש הביעו תדהמה וזעם. הרשויות המקומיות הורו לתושבים המתגוררים בסמוך להתפנות מבתיהם, כשגובה המים בעיירה הסמוכה, שעל שמה קרוי הסכר, הגיע כבר לעשרה מטרים והציף את רחובותיה.

הסכר, שגובהו 30 מטר ואורכו 3.2 ק"מ, נבנה על נהר הדניפרו כחלק מתחנת הכוח ההידרואלקטרית קחובקה. מאגר המים שלו מספק גם את צרכי חצי האי קרים, שאותו סיפחה רוסיה ב-2014, וגם את תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, שגם היא בשליטה רוסית.

גורם בממשל כיבוש הרוסי במחוז אמר כי אין בשלב זה חשש לבטיחות הכור, שהלחימה סביבו מדאיגה את הקהילה הבינלאומית מחשש לאסון גרעיני. גם בצד האוקראיני אמרו כי המצב בכור, נכון לעכשיו, תחת שליטה. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אמרה כי אין "סכנה מידית" לבטיחות בכור, אך הוסיפה כי ללא אספקת מי קירור לכור לאורך זמן, פעילותו עשויה להשתבש.

תמונת לוויין של סכר חקובקה שבמחוז חרסון, אוקראינה, 5 ביוני 2023. רויטרס
נבנה על ידי הסובייטים בשנות ה-50. סכר נובה קחובקה/רויטרס

בעקבות הפיצוץ, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כינס דיון חירום, ולאחריו אמר כי הכוחות הרוסיים פוצצו את הסכר מבפנים במהלך הלילה.

"טרוריסטים רוסים. הרס סכר תחנת הכוח ההידראולית של חקובקה רק מוכיח לכל העולם שיש לגרש אותם מכל פינה בשטח אוקראינה", הוא כתב בחשבון הטלגרם שלו מוקדם יותר. "אסור להשאיר להם מטר אחד, משום שהם משתמשים בכל מטר לטרור".

ראש הסגל של זלנסקי, אנדרי יארמק, תיאר את האירוע בתור "אקוסייד". עם זאת, הוא אמר כי הרשויות פועלות כדי לדאוג לביטחונם של התושבים.

המושל האוקראיני של מחוז חרסון אמר כי החל פינוי תושבי האזורים הסמוכים לסכר, וכי "בתוך חמש שעות רמות המים יגיעו לשלב קריטי". כלי תקשורת רוסיים דיוחו על הצפת איים קטנים במורד הזרם.

מתקפת הנגד החלה?

רוסיה: סיכלנו מתקפה גדולה של אוקראינה, מאות נהרגו

לכתבה המלאה

הצפות בעיר נובה חקובקה בעקבות הפיצוץ בסכר

הצפות בעיירה נובה חקובקה בעקבות הפיצוץ בסכר/טלגרם

מוקדם יותר, גם צבא אוקראינה האשים את הכוחות הרוסיים בפיצוץ הסכר. "הסכר פוצץ על ידי כוחות הכיבוש הרוסיים", נכתב בעמוד הפייסבוק של הפיקוד הדרומי בצבא אוקראינה. "היקף ההרס, מהירות וכמויות המים, ואזורי ההצפה האפשריים הולכים ומתבהרים".

סוכנויות הידיעות הרוסיות טענו, מנגד, כי הסכר נהרס בהפגזות בעוד שגורם רוסי אמר כי מדובר ב"מתקפת טרור" - מונח רוסי המתאר התקפות של אוקראינה. שירותי החירום הזהירו כי עד 80 ישובים עשויים להיפגע מההצפות, וראש עיריית נובה קחובקה אמר כי להרס הסכר יהיו השלכות על אספקת המים לקרים.

מושל קרים, סרגיי אקסיונוב, אמר כי לחצי האי יש מאגרי מים מספיקים בשלב זה, אך הוא ציין כי יש סכנה לירידת מפלס המים בתעלה המעבירה מים מנהר הדניפרו לחצי האי. לדבריו המצב יתבהר בימים הקרובים.

תיעוד של סכר חקובקה אחרי שפוצץ/טוויטר

הפיצוץ בסכר אירע בזמן שמתרבים הסימנים לכך שאוקראינה פתחה במתקפת הנגד המתוכננת שלה בשטחים שבשליטת הכוחות הרוסיים בדרום המדינה ובמזרחה. הצפת האזור עשויה להיות טקטיקה לעיכוב הכוחות האוקראיניים, שהמתינו חודשים ארוכים שהאדמה הקפואה תופשר ותתייבש.

המושל של השטחים שבשליטת רוסיה במחוז חרסון טען כי קייב הפציצה את הסכר בניסיון לגרום להסחת דעת מ"כישלון" מתקפת הנגד שלה במזרח המדינה. הוא אף טען כי לא יהיה צורך בפינוי רחב היקף של תושבים.

פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה מסרה כי היא נמצאת בקשר ישיר עם הקהילות היהודיות באזור במטרה לסייע להן.

שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קלברלי, אמר כי מוקדם מדי להעריך מה בדיוק אירע בסכר, אך הוסיף כי כך או כך, זה קרה באשמת הפלישה של רוסיה. הוא אמר את הדברים בזמן ביקורו במדינה, והבטיח כי לונדון תמשיך לתמוך בקייב בהתגוננותה מפני הפלישה הרוסית - כולל באמצעות כלי הנשק שהיא זקוקה להם.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, שאל שורות הברית שלו שואפת אוקראינה להצטרף, אמר כי זאת דוגמה נוספת לאכזריות של המלחמה של רוסיה. לדבריו, הרס הסכר מסכן אלפי אזרחים וגורם לנזק סביבתי חמור. "זהו מעשה מקומם, המוכיח פעם נוספת את האכזריות במלחמתה של רוסיה באוקראינה", כתב בטוויטר.

גורמים אמריקניים הצביעו אתמול על התגברות התקיפות וההפגזות של הכוחות האוקראיניים, שהצטיידו בנשק מערבי מתקדם בחודשים האחרונים, כראיה לכך. במקביל, אתמול דיווחו גורמים אוקראיניים ורוסיים על התקדמות של הכוחות באזור באחמוט, שעליה השתלטה מוסקבה אך לפני שבועות האחרונים בתום הקרב הארוך ביותר מאז החלה המלחמה בפברואר 2022.

המלחמה באוקראינה - הכותרות האחרונות

  • המלחמה הפסיכולוגית נגד הקרמלין עולה מדרגה: "נאום" של פוטין ששודר בתחנות רדיו במחוזות הגובלים באוקראינה הכריז על משטר צבאי ועל גיוס כללי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully