וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פוטין משתמש בלווייתני ריגול ודולפינים רוצחים" - שובו של המרגל התת ימי

5.6.2023 / 0:07

חשוד בריגול נתפס בשווודיה, אבל הוואלדימיר הוא לא מרגל רוסי רגיל מכיוון שהוא למעשה לווייתן בלוגה. עד כמה שזה נשמע מגוחך, היונק הוא לכאורה תוצר של אילוף בעלי חיים ברוסיה שהכשירה בין היתר דולפיני קמיקזה חמושים ולווייתנים מתנקשים (וגם ישראל הואשמה בזה)

לוויתן הבלוגה שנחשד בריגול עבור רוסיה נראתה מול שוודיה לאחר שעזב את נורבגיה/רויטרס

רוסיה מואשמת בהכשרתו של מרגל שהופיע במימי שוודיה בשבועות האחרונים. כידוע, כל פעילות של ולדימיר פוטין וצבאו במערב נתפסים כחשודים מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022 וזה כולל את "הכוחות המיוחדים התת-ימיים" שנחשף שהקרמלין מפעיל - בעקבות גילויו של הוולאדימיר, "המרגל הרוסי" שנמצא בשוודיה.

עם זאת, הוולאדימיר הוא לא מרגל רגיל, מכיוון שהוא למעשה לווייתן בלוגה (לִבְנָתָן) צעיר. עד כמה שזה נשמע מגוחך, היונק, ששמו הוא הגרסה הנורבגית לשמו של המנהיג הרוסי וגם הלחם באנגלית של לוויתן ו-וולדימיר, הוא לכאורה תוצר של אילוף בעלי חיים לצורכי לחימה ברוסיה..

על פי הדיווחים, הוולדימיר הוכשר על ידי מכון Murmansk לחקר ביולוגיה ימית - עובדה שהתגלתה לאחר שתחנת טלוויזיה שבשליטת המדינה הרוסית הודתה שהצבא ניסה לאמן לווייתנים, דולפינים וכלבי ים כבר ב-2017. אף על פי שמעולם לא אושר בצורה רשימת על קיומו של מחנה אימונים שכזה, מהדיווח עלה כי לוויתני בלוגה כמו הוואלדימיר אומנו לשמור על הכניסות לבסיסי הצי הרוסי, "לסייע לצוללנים במים עמוקים, ובמידת הצורך - להרוג כל זר שנכנס לשטחם".

לא רק באיזור הארקטי נראו סימנים של שימוש מוגבר ביונקים ימיים רוסים - בשנת 2018, הדולפינים של צי הים השחור נפרסו במשך מספר חודשים סמוך לבסיס הצי של רוסיה בים הים התיכון בעיר הנמל הסורית טרטוס - על פי תמונות לוויין.

עוד חיות מרגלות
פוטין השתלט על צי הדולפינים הקרביים של אוקראינה

הזרוע הצבאית של חמאס: תפסנו דולפין ריגול של חיל הים


הוואלדימיר זוהה לראשונה שוחה סמוך לחופי נורבגיה על ידי דייגים בשנת 2019, כאשר הלהט שלו ליותר אינטראקציה עם בני אדם גרם לחשד ולהנפת "דגלים אדומים". הוא התגלה כשהוא לובש רתמה מיוחדת מצוידת בתושבת למצלמת GoPro וקליפסים עליהם היה כתוב ברוסית "ציוד של סנט פטרסבורג".

לוויתן בלוגה שנחשד כ"מרגל רוסי" תועד כשהוא משחק רוגבי בים/facebook:alonkowen

החשד בלוויתן המרגל עלה כעת פעם נוספת כאשר בשבוע שעבר ארגון OneWhale, שבילה שנים במעקב אחר הוואלדימיר, הבחין שהתנועות הרגילות של לוויתן הבלוגה מהצפון הרחוק של נורבגיה הואצו במהירות אל מחוץ למים הטריטוריאליים של המדינה. ב-BBC דווח שלאחר שבילה שנים בשחייה איטית דרומה מהצפון הרחוק של נורבגיה, הלווייתן לפתע האיץ את תנועותיו אל מחוץ למים הנורבגיים בחודשים האחרונים וב-OneWhale מודים שהסיבה מאחורי החיפזון הפתאומי שלו לא ברורה.

אחת התיאוריות היא שהלוויתן, שהיה בודד וסבל מתת תזונה, נמלט ממכלאה ימית ונלקח לבסיס צוללות רוסי שמתמחה במחקר תת-ימי ובמבצעים סודיים בים בָּרֶנְץ, שהוא חלק מאוקיינוס הקרח הצפוני המצוי צפונית לנורווגיה ולרוסיה. עם זאת, ביולגים ימיים לא פוסלים את האפשרות שהוא פשוט בעל רמות הורמונים גבוהות והוא עסוק בניסיונות למצוא לווייתניות בלוגה לצורכי הזדווגות.

לרוסיה יש היסטוריה של אימון דולפינים למטרות הגנה כולל פינוי מוקשים תת-מימיים והגנה על אתרים וספינות צבאיות מפני איום של צוללני אויב. ממשלת רוסיה החלה לראשונה לחקור את השימושים הצבאיים של יונקים ימיים בבסיס הצי סבסטופול עוד במהלך התקופה הסובייטית.

השאלה המטרידה עומדת בעינה: האם הוואלדימיר הוא לא מזיק ופשוט נמלט בטעות ממכלאת האימונים הארקטית שלו - או שהוא עדיין בשירות ריגול פעיל?

גם ישראל משתמשת בדולפיני ריגול וכרישים מחסלים?

בשנת 1976 דיווח ה-CIA שנעשים מאמצים על ידי הסובייטים לאמן דולפיננים להניח "חבילות" כמו מכשירי מעקב וחומרי נפץ על ספינות. נראה כי בוריס ז'וריד היה זה שאימן וטיפל בבעלי החיים, ונטען שהוא לימד אותם כיצד לתקוף צוללני אויב, אך כאשר אזל הכסף לפרויקט רוסיה נאלצה למכור אותם לאיראן בשנת 2000.

עם זאת, ייתכן שהפרוייקט חודש לאחר שפוסט הופיע באתר רכש ממשלתי רוסי והציע 21,000 דולר עבור משלוח של חמישה דולפינים במצב בריאותי מושלם - אולם לא ידוע מה עלה בגורל הבקשה.

כמו רוסיה, ידוע שגם צבאות אחרים, כולל ארה"ב ואוקראינה בדקו דרכים להשתמש ביונקים כשומרים, מרגלים, גששים ואפילו כלי נשק. לא ידוע עד כמה הצליחה או התקדמה כל אחת מהתוכניות הללו, אבל אפילו ישראל הואשמה שנטלה בה חלק, כשתאוריות קשר הקשורות לחיות בשימוש צבאי בישראל הושמעו פעמים רבות בתקשורת וברשתות החברתיות, בדרך כלל מפי גורמים במדינות איסלמיות, הטוענות לשימוש ישראלי בחיות בר לתקיפת אזרחים ולמטרות ריגול.

דוגמאות נפוצות להאשמת ישראל לשימוש בחיות לצרכים צבאיים הן:

- אירוע תקיפות הכרישים בשארם א-שייח' - סדרה של תקיפות כרישים, שנגרמו בידי כרישים לאורך חופי הים האדום, סמוך לעיירת הנופש המצרית, שארם א-שייח' בשנת 2010. תקיפות אלה גרמו למותה של אשה אחת ולשלושה נפגעים. בטלוויזיה המצרית רואיין אז מושל דרום סיני, מוחמד עבדול פאדיל שושה, שטען כי צוללנים ישראלים שיצאוו מהעיר אילת הגיעו לאזור עיירת הנופש, לכדו כריש והניחו עליו צ'יפ GPS שהושתל על גבו.

- ב-2013, טען ארגון חיזבאללה כי הוא עצר מספר עיטים שריגלו, לכאורה, למען מדינת ישראל. הם טענו שהעיט הוא אחד מציפורים רבות שנשלחה על ידי ישראל לרגל ולאסוף מידע באמצעות משדרי GPS ברחבי המזרח התיכון. העיט שנלכד ונמסר לחזבאללה, היה עיט ניצי צעיר והאורניתולוג הישראלי יוסי לשם אמר שהוא עקב אחר הציפור לצורך מחקר והיה "מתוסכל מאוד" שהיא נהרגה. "למרבה הצער, הציפור הזו עשתה את הטעות הטיפשית שעברה ללבנון", הוא אמר אז. עיט מטובע נדיר משמורת גמלא שנלכד על ידי האופוזיציה הסורית ובהתחלה נחשד בנשיאת מכשירי ריגול אלקטרוניים הוחזר לישראל ב-5 בספטמבר 2017, כמחווה להכרה בטיפול הרפואי שישראל העניקה לסורים. במהלך מלחמת האזרחים.

- בדצמבר 2012 דיווח עיתון סודני כי ממשלת סודאן לכדה נשר במערב דארפור, שלדבריהם, תויג בעברית וצויד במכשירים אלקטרוניים ושימש לריגול. אוהד הצופה, אקולוג העופות בחטיבת המדע של רשות הטבע והגנים, אמר אז כי זהו נשר צעיר שתויג, יחד עם 100 נשרים אחרים ושהיו לו שתי רצועות כנף ושבב GPS מתוצרת גרמניה. הוא הכחיש כי למכשיר היו יכולות צילום ובראיון ל-CNN הוא אמר כי "אני לא מומחה למודיעין, אבל מה נלמד מהצבת מצלמה על נשר? אתה לא יכול לשלוט בו. זה לא מזל"ט שאתה יכול לשלוח לאן שאתה רוצה. מה יהיה היתרון של צפייה בנשר אוכל את הקרביים של גמל מת?"

- גם ישראל הואשמה בשימוש בדולפינים מרגלים. הפעם הראשונה בה עלתה האשמה נגד ישראל בדבר העסקת דולפיני ריגול היה ב-19 באוגוסט 2015, כאשר גדודי עז א-דין אל-קסאם של החמאס טענו שלכדו דולפין נושא מצלמה וציוד ריגול נוסף מול חופי עזה. סוכנות הידיעות פארס האיראנית טענה אז שלא מדובר בדולפין, אלא "דולפין רובוטי תוצרת-ישראל המצויד באמצעי ביון, כולל מצלמות וידאו. ישראל לא עוצרת במלחמה אלימה נגד עזה", אמר דובר עיתון אל קודס. "כעת היא מגייסת חיית ים תמימה, הדולפין, הידועה בקשריה הטובים עם בני האדם, בכדי להרוג את כוחות הים של בריגדת קאסם". צה"ל לא הגיב להאשמות, אך מגזין Foreign Policy ציין שבעוד ש"דולפינים משמשים צבאות רבים בעולם, כולל ארצות הברית ורוסיה, הטענה הנוכחית מצטרפת ככל הנראה למחוזות תאוריות הקונספירציה: הטענה החוזרת שסוכנויות הביון הישראליות משתמשות בכל מיני ציפורים וחיות אחרות ככלי ריגול". ובכל זאת, בינואר 2022 דובר גדודי עז א-דין אל-קסאם טען בהודעת וידאו שכוחות הביטחון הישראליים השתמשו לאחרונה פעם נוספת בדולפין, בכדי לרדוף אחרי צוללנים של החמאס מול חופי עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully