וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן שחררה 3 אסירים אירופים נוספים בתמורה לדיפלומט שנכלא בבלגיה

עודכן לאחרונה: 3.6.2023 / 13:04

2 אזרחים אוסטרים שהוחזקו שנים באיראן ואזרח דני שנעצר בשנה שעברה ישובו הביתה, בהמשך לעסקה שבמסגרתה שוחרר הדיפלומט אסדי, שתכנן פיגוע נגד מתנגדי משטר בצרפת. "הסבל הארוך שלהם הסתיים"

בוידאו: גלנט על איראן: "עלולים להידרש לממש את חובתנו להגן על שלמות ארצנו"/ניקול לקסבי, דוברות משרד הביטחון

איראן שחררה אתמול (שישי) שלושה אסירים אירופים - שני איראנים בעלי אזרחות אוסטרי ואזרח דני - נוספים בתמורה לדיפלומט האיראני אסדאללה אסדי ששוחרר בשבוע שעבר מהכלא הבלגי. זאת כחלק מעסקת חילופי השבויים בין טהראן לבריסל, שיצאה לדרך בתיווכה של עומאן.

אסדי, שנידון ל-20 שנות מאסר בבלגיה ב-2021 על תכנון פיגוע נגד מתנגדי משטר בצרפת, הוחזר לאיראן בתמורה לעובד הסיוע הבלגי אוליבייה ונדקאסטלה. לפי ממשלת בלגיה, האזרח הדני ששוחרר מהכלא באיראן נעצר בנובמבר האחרון בשל חלקו בהפגנות של נשים נגד המשטר, בעוד ששני האסירים בעלי האזרחות האוסטרית "נעצרו ללא הצדקה" בינואר 2019 ובינואר 2016.

משרד החוץ של אוסטריה מסר בהצהרה כי השניים - מסעוד משהב וקמראן גאדרי -שוחררו לאחר 1,586 ימים ו-2,709 ימים בהתאמה. משהב הוא אחד מראשי אגודת הידידות האיראנית-אוסטרית והוא נידון לעשר שנות מאסר בגין ריגול, בעוד שגאדרי הוא איש עסקים שנידון גם הוא לתקופת מאסר דומה על עבירות דומות.

"הסבל הארוך שלהם הסתיים", אמר קנצלר אוסטריה, קארל נהאמר.

קמראן גאדרי (משמאל) ומסעוד משהב, שני אזרחים אוסטרים-איראנים, עם שרת החוץ של בלגיה אחרי שחרורם מהכלא באיראן בשדה התעופה הצבאי במלסבורק, בלגיה, 3 ביוני 2023. רויטרס
באוסטריה אמרו כי הם נעצרו ללא הצדקה. משהב וגאדרי לצד שרת החוץ של בלגיה, הלילה/רויטרס

שר החוץ של דנמרק, לארס לוק רסמוסן, סירב למסור מידע נוסף על בן ארצו ששוחרר מהכלא באיראן. בהצהרה קצרה שמסר, הוא אמר כי הוא חש "שמחה והקלה" עם שובו של אזרח המדינה לחיק משפחתו אחרי שנכלא באיראן.

קאזם גריבאבאדי, נציב זכויות האדם של איראן, אמר כי השלושה שוחררו על רקע הומניטרי. לפני חזרתם לארצותיהם, השלושה עצרו בעומאן ועברו בדיקות רפואיות ומשם הם הוטסו לנמל התעופה הצבאי במלסברוק שבבלגיה.

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, הודה לעומאן על מאמצי התיווך שלה מול איראן. לסולטנות הערבית שבמפרץ יש יחסים טובים הן עם איראן והן עם מדינות המערב והיא פעלה בעבר כמתווכת ביניהן, כולל בשיחות הגרעין.

עוד בוואלה!

בלגיה שחררה דיפלומט איראני שתכנן פיגוע נגד מתנגדי משטר בעסקת חילופי אסירים

לכתבה המלאה
הדיפלומט אסדוללה אסדי, ששוחחר מהכלא בבלגיה, בקבלת פנים בנמל התעופה חומייני בטהראן, איראן, 26 במאי 2023. רויטרס
האופוזיציה האיראנית זעמה על שחרורו. אסדי עם שובו לטהראן, בשבוע שעבר/רויטרס

גורמים בממשל הבלגי אמרו כי איראן עדיין מחזיקה ב-22 אסירים בעלי אזרחות אירופית בבתי הכלא שלה, אולם היא לא תשחרר עוד מהם במסגרת העסקה עבור אסדי. לדברי הגורמים, בריסל ממשיכה לפעול למען שחרורו של אחמדרזא דג'לאלי, אזרח שבדי-איראני שהרצה באוניברסיטת בריסל ונעצר ב-2016 בעת ביקור אקדמי באיראן.

איראן עצרה בשנים האחרונות עשרות אזרחים זרים ואזרחים איראנים בעלי אזרחות זרה, ורובם הואשמו בעבירות ריגול וביטחון. ארגוני זכויות אדם וממשלות המערב טוענים כי הם נעצרים ללא ביסוס ומשמשים את איראן כקלפי מיקוח במשא ומתן מול הקהילה הבינלאומית. טהראן מכחישה זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully