וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגיה: 20 שנות מאסר לדיפלומט איראני שתכנן פיגוע נגד מתנגדי משטר בצרפת

עודכן לאחרונה: 4.2.2021 / 16:58

אסדוללה אסדי הוא הגורם האיראני הרשמי הראשון שעומד לדין על עבירות טרור ביבשת מאז המהפכה האסלאמית. הוא הורשע בתכנון לפגוע בכינוס של האופוזיציה האיראנית באזור פריז ב-2018. שלושה איראנים נוספים נשלחו לעונשי מאסר ממושכים. בטהראן מכחישים: "מלכודת מערבית"

בווידאו: דיפלומט איראני שתכנן פיגוע נגד מתנגדי משטר נידון ל-20 שנות מאסר בבלגיה/צילום: רויטרס

דיפלומט איראני שהואשם בתכנון פיגוע נגד מתנגדי משטר נידון היום (חמישי) ל-20 שנות מאסר על ידי בית משפט בבלגיה. זה המשפט הראשון באיחוד האירופי נגד גורם איראני רשמי בחשד לטרור מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. אסדוללה אסדי, שהיה מוצב בווינה, הורשע בניסיון טרור אחרי שנחשפה מזימה לתקוף כינוס של האופוזיציה האיראנית ליד בפריז ביוני 2018 וקיבל את העונש המירבי.

הפיגוע סוכל ידי כוחות משטרה בצרפת, גרמניה ובלגיה, שעצרו שלושה איראנים נוספים, שנשלחו ל-18, 17 ו-15 שנות מאסר. ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז לאחר סיכול הפיגוע כי ישראל סייעה לכך.

אסדי, שהיה הציר השלישי בשגרירות איראן בווינה, לא הופיע בדיונים בבית המשפט, שהתקיימו מאחורי דלתיים סגורות, בטענה שיש לו חסינות דיפלומטית. לפי מסמך משטרתי שהגיע לרויטרס, במרץ שעבר הוא הזהיר את הרשויות מפני נקמה מצד קבוצות לא ידועות אם הוא אכן יורשע. אחד הסנגורים אמר כי הוא ימליץ על ערעור, אך לא ברור אם אסדי מתכנן לעשות זאת.

"הפסיקה מראה שני דברים: שלדיפלומט אין חסינות למעשים פליליים ואת האחריות של המדינה האיראנית למה שעשוי היה להיות טבח", אמר התובע, ג'ורג'-הנרי בות'ייר, לכתבים שהמתינו מחוץ לבית המשפט באנטוורפן. לכבתים ולאזרחים לא ניתנה גישה לאולם, שהיה תחת אבטחה כבדה של שוטרים וכלי רכב משוריינים, וכשמסוקים חגים מעל.

הפסיקה בבית המשפט הבלגי ניתנה כשבועיים אחרי שג'ו ביידן נכנס לתפקיד נשיא ארצות הברית, כשאיראן מקווה שהוא ישוב להסכם הגרעין ויסיר את הסנקציות שהטיל קודמו הנשיא דונלד טראמפ.

הדיפלומט האיראני אסדוללה אסדי. טוויטר, אתר רשמי
החסינות לא הגנה עליו. הדיפלומט אסדוללה אסדי/אתר רשמי, טוויטר

לפי חקירת המתקפה שסוכלה, מטרתה הייתה כינוס של מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן, הזרוע הפוליטית של ארגון ההתנגדות מוג'הדין חלק, ב-30 ביוני 2018. בכנס שנערך בפאתי פריז השתתפו אלפי אנשים, בהם איראנים החיים באירופה, לצד דמויות בינלאומית, בהן רודי ג'וליאני, עורך דינו של טראמפ, שבועות אחרי הפרישה מהסכם הגרעין.

אסדי בן ה-49 נעצר בגרמניה, בעת ששהה בחופשה, ימים אחרי שנפגש עם זוג בלגי ממוצא איראני - אמיר סעדוני ונסימה נעמי - בסניף של "פיצה האט" בלוקסמבורג. הזוג נעצר במכונית מרצדס בריסל עם חצי ק"ג של חומר נפץ ועם מרעום ביום של כינוס האופוזיציה, ואלו לטענת התביעה היו אמורים לשמש למתקפה. מומחים קבעו כי היה המטען היה באיכות גבוהה, והיה יכול היה לגרום לנזק רב אילו היה מתפוצץ.

הזוג הודה שקיבל חבילה מאסדי, אך הכחיש שהוא ידע מה היא מכילה. לפי התביעה בבלגיה, החוקרים גילו כי אסדי הביא את חומר הנפץ בטיסה מסחרית מאוסטריה לאיראן. חומר הנפץ יוצר ונוסה באיראן, לפי החוקרים. העצור הרביעי, מהרד ארפני, נעצר בפריז והואשם בשותפות לדבר עבירה. הוא נשלח ל-17 שנות מאסר.

לפי מסמכי מודיעין בבלגיה שהגיעו לידי סוכנות הידיעות אי-פי, אסדי היה קצין במחלקה 312 של משרד המודיעין של איראן, שמוגדרת על ידי האיחוד האירופי ארגון טרור. התובעים טענו כי הוא היה מפקד המבצע וגייס בעצמו את הזוג בבלגיה שנים קודם לכן, על מנת לעקוב אחרי פעילי האופוזיציה האיראנית באירופה.

תומכי האופוזיציה האיראנית מחוץ לבית משפט באנטוורפן, בלגיה, 4 בפברואר 2021. רויטרס
"יום היסטורי". תומכי אופוזיציה איראנים מחוץ לבית המשפט, היום/רויטרס

צרפת האשימה את משרד המודיעין של איראן בתכנון המתקפה והקפיאה את נכסיהם של שני בכירים איראנים, אך בטהראן טוענים כי הייתה זו "מלכודת מערבית" שהפרה את חסינותו של הדיפלומטית של אסדי, ומכחישים שהם תכננו פיגוע נגד אנשי האופוזיציה. איראן מגדירה את מוג'הדין חלק, שאחראי לכמה חיסולים של בכירי המשטר, ארגון טרור.

דובר משרד החוץ באיראן גינה היום את העונש שנגזר על אסדי. "כפי שאמרנו קודם לכן, מעצרו של אסדוללה אסדי, ההליך המשפטי והעונש הם לא חוקיים והפרה ברורה של החוק הבינלאומי, במיוחד של אמנת וינה מ-1961", אמר הדובר, שצוטט על ידי הטלוויזיה הרשמית. הרשויות בגרמניה אמרו כי לא הייתה זו הפרה של חסינותו הדיפלומטית משום שהוא היה בחופשה.

שאהין גובאדי, דובר מטעם האופוזיציה האיראנית בפריז, אמר כי העונשים שנגזרו הראו כי "המשטר האיראני משתמש בטרור כמדינאות וכי הבכירים ביותר במשטר האיראני מעורבים בכך".

בעוד שהאיחוד האירופי הטיל סנקציות על גורמים איראניים בשל פגיעה בזכויות אדם, בריסל חיפשה יחסים דיפלומטיים ועסקיים קרובים יותר עם טהראן. עם זאת, היא אמרה כי היא אינה יכולה להעלים עין מטרור, כולל שני חיסולים בהולנד וניסיון התנקשות כושל בדנמרק, שיוחסו אף הם לאיראן.

"זה יום היסטורי, יום של צדק", אמר ריק ונרסול, עורך דין של אחד הגורמים האזרחיים שהשתתפו בתיק. "אנחנו יכולים להיות גאים בבלגיה הקטנה שלנו, שהחליטה לא להסתפק בגירוש דיפלומטים אלא להעמיד לדין, לכלוא ולגנות מעשי טרור בינלאומיים נפשעים", הוא אמר לכתבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully