וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגיה שחררה דיפלומט איראני שתכנן פיגוע נגד מתנגדי משטר בעסקת חילופי אסירים

עודכן לאחרונה: 26.5.2023 / 16:51

בתיווכה של עומאן, שוחרר הדיפלומט האיראני אסדוללה אסדי שנשלח ל-20 שנות מאסר על מזימה לפגוע בכינוס של גולים איראנים בצרפת. תמורתו, החזירה טהראן עובד סיוע בלגי שנענש במלקות ובעונש מאסר ממושך אחרי שהורשע בריגול בנסיבות מפוקפקות

בווידאו: דיפלומט איראני שתכנן פיגוע נגד מתנגדי משטר נידון ל-20 שנות מאסר בבלגיה/צילום: רויטרס

איראן ובלגיה ערכו היום (שישי) עסקת חילופי אסירים בעומאן, שתיווכה בין שתי המדינות. בלגיה שחררה דיפלומט איראני שהורשע בתכנון פיגוע בעצרת של גולים איראנים בצרפת, וטהראן העבירה בתמורה אליו עובד סיוע בלגי.

הטלוויזיה האיראנית דיווחה על שחרורו של הדיפלומט אסדוללה אסאדי, שהורשע ב-2021 בתכנון פיגוע נגד כינוס של האופוזיציה האיראנית הגולה בצרפת ב-2018. הוא נשלח ל-20 שנות מאסר והיה לגורם האיראני הראשון שעומד לדין על אדמת אירופה בגין עבירות טרור מאז המהפכה האסלאמית. טהראן הכחישה כי הוא היה מעורב בתכנון פיגועי טרור, ואמרה כי הוא חף מפשע.

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו אמר בהצהרה שפרסם כי עובד הסיוע אוליבייה ונדקסטיל הועבר לעומאן במהלך הלילה. הוא התקבל על ידי צוות של דיפלומטים ואנשי צבא בלגים, ועבר בדיקות רפואיות. "אולבייה שהה 455 ימים בכלא בטהראן. בתנאים בלתי-נסבלים, כשהוא חף מפשע", אמר ראש ממשלת בלגיה, שתיאר את חזרתו של בן ארצו למדינה כ"הקלה עבור משפחתו, חבריו ועמיתיו".

תומכי האופוזיציה האיראנית מחוץ לבית משפט באנטוורפן, בלגיה, 4 בפברואר 2021. רויטרס
הפגנה של מתנגדי משטר איראנים מחוץ למשפטו של אסדי באנטוורפן, בלגיה 2021/רויטרס

בחודש ינואר גזרה איראן על ונדקסטיל עונש מאסר ממושך ו-74 מלקות כשהרשיעה אותו בריגול במשפט שהתקיים בדלתיים סגורות. הוא גם נקנס במיליון דולר. הוא נעצר באיראן בפברואר 2022 בעת שארז את חפציו. הוא עבד עם מועצת הפליטים הנורבגית וארגון הסיוע הבינלאומי באיראן בין 2015 ל-2021.

משפחתו וממשלת בלגיה הכחישו בתוקף את טענותיה של איראן, שלא גובו בראיות, שלפיהן הוא היה מרגל. כדי לאפשר את עסקת החילופין עם הדיפלומט האיראני, בלגיה אישרה במרץ אמנה שנויה במחלוקת לחילופי שבויים שאושרה על ידי בית המשפט החוקתי במדינה חרף מחאות.

עומאן, שנוהגת לתווך בין איראן לבין מדינות המערב, מסרה בהצהרת משרד החוץ שלה כי "אלו ששוחררו הועברו היום מטהראן ומבריסל למסקט, לקראת חזרתם לארצותיהם". בהודעה נמסר עוד כי "הסולטנות של עומאן מעריכה את האווירה החיובית ששררה בשיחות במסקט בין הצד האיראני לצד הבלגי, ואת נחישותם ליישב את הסוגייה ההומניטרית הזאת".

עוד בוואלה!

בלגיה: 20 שנות מאסר לדיפלומט איראני שתכנן פיגוע נגד מתנגדי משטר בצרפת

לכתבה המלאה

התביעה בבלגיה קישרה את אסדי לזוג שנעצר על ידי המשטרה הבלגית ונמצא עם 550 גרם של חומר נפץ מסוג TATP ונַפָּץ ב-2018. הם תכננו לפגוע בכינוס של גולים איראנים שנערך מחוץ לפריז, בהשתתפות אישים בולטים מרחבי העולם, בהם רודי ג'וליאני, שהיה אז עורך דינו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

אסדי נעצר יום לאחר מכן בגרמניה והוסגר לבלגיה. המודיעין הבלגי זיהה אותו כקצין במשרד המודיעין והביטחון האיראני, שפעל בחשאי בשגרירות איראן באוסטריה. איראן הכחישה את מעורבותו של אסדי בתכנון הפיגוע, שסוכל בסיועה של ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully