וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשעה חודשים במקום חודשיים: תסקירי שירות מבחן מתעכבים - והעצורים נפגעים

4.6.2023 / 23:13

לפי דוח משרד הרווחה שהגיע לידי וואלה! שירות המבחן שרוי במצוקת כוח אדם: רק 75% מהתקנים מאויישים, ותסקירי המבחן מתעכבים בחודשים רבים, לעיתים במשך כחצי שנה. זה מוביל לעיכוב כליאת העצורים, תוך פגיעה קשה בזכויותיהם. בין הפתרונות המוצעים: הפרטת שירותי המבחן

גבר אזוק. ShutterStock
גבר באזיקים, תמונת ארכיון/ShutterStock

שירות המבחן של משרד הרווחה שרוי במצוקת כוח אדם גדולה, מה שמוביל לעיכוב בקבלת התסקיר מקצין המבחן עבור עצורים, ולכליאתם לזמן ממושך. הגשת תסקיר מעצר צריכה להתארך שבועיים לכל היותר, אולם לרוב הוא מוגש אחרי חודשיים בממוצע.

כתיבת תסקיר עצור לעונש נמשכת כחודשיים, כשזמן ההגשה הרצוי עומד על חודש, כך גם תסקיר מעצר בית. תסקיר לעונש צריך להתקבל תוך כחודשיים, אך בפועל זמן ההגשה הממוצע הוא תשעה חודשים. כך עולה מדו"ח צוות המשרד בנושא קיצור משכי הזמן להגשת תסקירי שירות מבחן שהגיע לידי וואלה!

עוד עולה מהדוח כי בשנתיים האחרונות, וכתגובה לעיכובים בזמני הגשת התסקירים, בתי המשפט בכל הערכאות קיבלו במקרים רבים החלטות בעניין שחרורם של נאשמים בהליכי מעצר עד תום ההליכים, מבלי להיעזר בתסקירי מעצר. שירות המבחן מדווח כי במהלך שנת 2021 היו כ-22,000 הפניות לשירות המבחן - 48% תסקירים לעונש ו-35% תסקירי מעצר. ישנם רק 575 תקנים לשירות מבחן, כאשר רק 75% מהתקנים מאוישים.

אילוסטרציה - אזיקים 18 באוקטובר 2020. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
בית המשפט נאלץ לוותר על תסקירים בשל הצורך לקבל החלטה בשאלת המעצר בזמן סביר/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

הדוח הגיע לאחר שבחודש דצמבר 2020, פנה הסנגור הציבורי הארצי דאז ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולמנכ"ל משרד הרווחה, והתריע שוב על פגיעה חוקתית חמורה בזכויות נאשמים, והזכיר כמה פסקי דין לפיהם בית המשפט נאלץ לוותר על תסקירים, על אף התובנות החשובות הגלומות בו, בשל הצורך לקבל החלטה בשאלת המעצר בזמן סביר.

בחודש מאי 2021, פנתה מנהלת שירות המבחן למבוגרים למנהל בתי, ליועמ"ש ולראש הסנגוריה הציבורית, והתריעה בפניהם על עיכובים משמעותיים בזמני הגשת התסקירים וביצוע צווי הטיפול. בפנייה זו הובהרו בין היתר הסיבות לעיכובים ולהמתנות כמו גם לנושא המחסור בכוח האדם.

בנוסף, דוח הצוות מתייחס לכמה המלצות על מנת להקל במחסור כוח האדם, כשבין היתר הם ביקשו לבחון את האופציה להפרטת שירות המבחן ולעבור למיקור חוץ, למרות שמדובר בשירות הנכפה על האדם. בנוסף, הומלץ על מסלול לקליטת סטודנטים בשנה ג' בתקן קבוע בשירות המבחן, גיוס גמלאים שעבדו בשירות מבחן, וגיוס עוזרי קציני מבחן שיעזרו בכתיבת התסקירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
משרד הרווחה, ירושלים. אין, אתר רשמי
משרד הרווחה, ירושלים/אתר רשמי, אין

מרבית חברי הצוות הסכימו כי ניתן להניח, בזהירות המתבקשת, כי ככל שהעברה קלה יותר, ניתן במקרים המתאימים לקבל החלטה בדבר שחרורו של הנאשם מבלי להיעזר בתסקיר שירות המבחן. מנגד, גם ככל שהעבירה חמורה (עבירות המתה ומין חמורות), ניתן להפחית את השימוש בתסקירי שירות מבחן במקרים בהם אין ספק של ממש, כי מסוכנותו של הנאשם גבוהה ביותר ולא ניתן לשחררו לחלופת מעצר.

הסנגוריה הדגישה שלטעמה חומרת העברה אינה התבחין המיטבי. קיים אף חשש ממשי שהמונח "עברה קלה" יפורש באופן צר, ולא יוביל להפחתת כמות ההפניות לתסקירים.

תסקירי שירות המבחן הם כלי עזר משמעותי בהליך הפלילי. תסקירים אלו מספקים לבית המשפט תמונה מקיפה על הנאשם, ומורכבים משלושה חלקים עיקריים הכוללים נתונים עובדתיים על עברו, משפחתו, סביבתו, מצבו הנפשי, הגופני והתפקודי של עובר החוק; על הנסיבות שהביאו אותו לביצוע העבירה; הערכת הסיכון להישנות העברה או ההתנהגות והמלצתו של קצין המבחן על רקע אפשרות הפגת מסוכנותו של הנאשם בשלב המעצר, והאפשרות לשלבו בתהליך שיקום, סיכויי שיקומו בשלב גזירת הדין וכן גיבוש וביצוע תכניות שיקום עבור הנאשמים המתאימים לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully