וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאגר האורניום המועשר של איראן ממשיך לגדול: "אפשר לתקוף בלי ארה"ב"

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 10:21

דוחות חדשים של סבא"א מעלים כי טהראן מאיצה את תכנית הגרעין שלה, שנותרה תחת פיקוח מוגבל מאז שפרשה ארה"ב מההסכם. כמות האורניום המועשר שלה ל-60%, רמה הקרובה לפיתוח נשק גרעיני, זינקה ל-114.1. ראש המל"ל לשעבר עמידרור: "אנחנו יודעים לתקוף בלי ארה"ב"

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בהתייחסות לאיראן, כנס הרצליה מאי 2023/מעריב

איראן ממשיכה להאיץ את העשרת האורניום שלה, והמאגר הנוכחי שלה עשוי להספיק לפיתוח שתי פצצות גרעין - כך עולה מדוחות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שציינו כי פקחי האו"ם התקינו מחדש רק חלק מהציוד שהותקן לאחר הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 חרף הבנות בינה לבין טהראן על שיפור אמצעי המעקב אחר תכנית הגרעין שלה.

עם זאת, גורם דיפלומטי בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הדוחות ציינו כי הותקן ציוד פיקוח בזמן אמת בצנטריפוגות היחידות המעשירות אורניום לרמה של 60%, הקרובה לרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני, במתקנים בנתנז ובפורדו. לפי אחד הדוחות, לאיראן יש כעת 114.1 ק"ג של אורניום מועשר ל-60%, שאותם ניתן להעשיר בקלות לרמה גבוהה יותר, 26.6 ק"ג יותר בהשוואה לרבעון הקודם.

תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז/רויטרס

בנוסף לכך, מאגר האורניום המועשר הכולל של איראן ממשיך להתרחב והגיע ל-4.7 טונות - פי 23 יותר ממה שהתיר לה הסכם הגרעין, שלמעשה קרס בעקבות פרישתה של ארצות הברית ממנו ב-2018 והסנקציות שהטילה עליה ממשל טראמפ.

"איראן מתקדמת, אמנם לאט אבל מתקדמת, והעולם עוצם עיניים", אמר בריאיון ל-103 ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר אלוף (במיל') יעקב עמידרור. "העולם רואה אבל הוא מסרב לפעול על פי מה שהוא רואה כי זה לא נוח לו. האיראנים קרובים או יכולים בזמן קצר מאוד להעשיר אורניום, ברמה צבאית יהיה להם אורניום לשתי פצצות. אבל זה לא נשק גרעיני, בנשק גרעיני צריך לעבור תהליך הנשקה, לקחת את החומר ולהפוך אותו לנשק. יש הבדל בין 12 יום לכמה חודשים או חצי שנה. זה רע וזה רע. הכול זה למיטב ידיעתנו, ולמיטב ידיעתנו הם רחוקים מרחק של הנשקה מהפצצה, תהליך שבין כמה חודשים לשנתיים. כנראה זה איפשהו באמצע בין כל המומחים".

עוד בוואלה!

מכה לישראל: סבא"א סגרה את החקירה לגבי אתר גרעין חשוד באיראן שחשף נתניהו

לכתבה המלאה

לדבריו, "אנחנו צריכים להגיע להסכמה פנימית שתאפשר לנו להתקדם ביחד ולהבין שאנחנו עומדים בפני מצב מאוד מורכב, ולמצב המורכב הזה צריך להגיע שאנחנו יחד. לכן שיחות ההסכמה אצל הנשיא ממש קריטיות. אנחנו צריכים להאיץ את ההתכוננות שלנו לקראת האפשרות שנצטרך לתקוף באיראן, ותקיפה באיראן פירושה מלחמה גדולה וכנראה שחיזבאללה יפעל. זו הערכת העבודה הנכונה לצורך האירוע. זו תהיה מלחמה לא פשוטה, גם מול האיראנים וגם מול חיזבאללה, צריך להתכונן לזה ברצינות".

עמידרור סבור כי ניתן לצאת למתקפה כזו גם ללא ארצות הברית. "אנחנו יכולים לעשות תקיפה כזו בלי ארצות הברית, והשאלה היא מה הנזק שאנחנו יכולים לגרום. אנחנו נצטרך לבדוק, אנחנו יודעים לעשות נזק השאלה מה גודל הנזק. אנחנו יודעים לתקוף בלי ארצות הברית", אמר.

ישראל ספגה מכה נוספת כשסבא"א הודיעה כי היא סגרה את החקירה סביב מתקן גרעין חשוד באיראן שאותו חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בספטמבר 2019. הסוכנות כתבה בדוח כי איראן נתנה הסברים אפשריים לחלקיקי האורניום שנמצאו באתר החשוד וציינה כי לא נותרו לה שאלות פתוחות בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully