וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"שית נגד בן גביר: החקיקה שהוא מוביל מעוררת חשש כבד להפעלת שיקולים זרים במשטרה

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 10:27

בהרב-מיארה פרסמה את חוות דעתה על חוקתיות התיקון לפקודת המשטרה, שתעניק לשר בן גביר סמכויות על המשטרה. זאת, במסגרת עתירה לבג"ץ נגד החוק שהגישו חברי כנסת ועמותית. מתעורר חשש כבד מפוליטיזציה של המשטרה", כתבה. עם זאת, היועמ"שית תתמוך בפרשנות מרוככת של החוק

בווידאו: היועמ"שית מגיבה לראשונה לסערת מינוי הרמטכ"ל: "ההחלטה תתקבל בלי השפעות זרות"/ניב אהרונסון

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה הערב (רביעי) את חוות דעתה על חוקתיות התיקון לפקודת המשטרה. זאת, במסגרת עתירה לבג"ץ נגד החוק שהגישו סיעת העבודה, חברי כנסת מיש עתיד, כמו גם תנועות אזרחיות שונות. התיקון, אותו מקדם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יעביר למשרדו סמכויות נרחבות על המשטרה.

"התיקון לחוק התייחס לסמכויות השר באופן עמום, ובנסיבות אלה מתעורר חשש כבד מפני אפשרות של הפעלת שיקולים זרים בעת שימוש בכוח המשטרתי, מפני פוליטיזציה של המשטרה ובעיקר מפני פגיעה בזכויות הפרט", כתבה בחוות דעתה.

עם זאת, היועצת השאירה פתח לכך שהחוק לא ייפסל על ידי בג"ץ. וזאת, רק אם החוק יקבל פרשנות מרוככת: "ככל שתנתן להוראות התיקון העמומות פרשנות שתבטיח את העיקרון לפיו משטרת ישראל פועלת באופן מקצועי, חף משיקולים זרים, בלא התערבות פוליטית באופן הפעלת הכוח - יעמוד התיקון באמות המידה החוקתיות הנדרשות וניתן יהיה להימנע מביטולו".

איתמר בן גביר. ראובן קסטרו
חשש שהחוק יגרום ל"פוליטיזציה של המשטרה"/ראובן קסטרו

בסוף השנה שעבר, אישרה הכנסת את החוק בקריאה ראשונה, ברוב של 63 תומכים מול 53 מתנגדים. לפי החוק, אותו ניסח השר לביטחון לאומי המיועד, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר ולצד כפיפותו הוא הדרג הפיקודי העליון במשטרה. בתחום החקירות, השר הממונה יהיה רשאי להתוות מדיניות כללית, לאחר ששמע את עמדת היועמ"ש לממשלה והתייעצות עם המפכ"ל וצוותו, וכן יוסמך להתוות מדיניות ולקבוע עקרונות כלליים בנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לחוות דעתה של בהרב-מיארה: "הניסיון של היועצת המשפטית לממשלה להוכיח כי היא אינה מפריעה לעבודת הממשלה, וכביכול מנסה 'לסייע' לשרים להגשים את מדיניותם, כאשר בפועל היא מנסה לעקר מתוכן את התיקון הנדרש - מוכיח היטב כמה נדרשת רפורמה עמוקה ויסודית במערכת המשפט. תפקידה הוא לייעץ, ותפקידה של שרי הממשלה הוא לקבוע את המדיניות ולקבל את ההחלטות. התיקון לפקודת המשטרה הוא חשוב וקריטי, ומטרתו לתקן לקונה של שנים בחוק, ולהסדיר את מעמדו של השר מול משטרת ישראל כפי שזה אמור להיות במדינה דמוקרטית".

התנועה לאיכות השלטון, ממגישי העתירה לבג"ץ, הגיבו לחוות הדעת: "בתגובתה, היועצת המשפטית עמדה על הבעייתיות הרבה שבחוק, ובסמכויות המוגזמות שהוא מעניק לשר לבטחון לאומי. נגמרו הימים שהממשלה מעבירה חוקים הזויים שמערערים את הבסיס הדמוקרטי של מדינת ישראל. נילחם בכל כוחינו נגד החקיקה האנטי דמוקרטית הזאת. בבית המשפט וברחוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully