וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשת האסיר הביטחוני נדחתה: ועדה מיוחדת תדון בבקשת השחרור של וליד דקה

עודכן לאחרונה: 31.5.2023 / 11:38

ועדת מיוחדת לענייני אסירים שנגזרו עליהם מאסר עולם תדון בבקשת המחבל שהיה בין המעורבים ברצח החייל משה תמם לפני כמעט 40 שנה. מחוץ לדיון הפגינו עשרות, בהם בני משפחתו של תמם שקראו לא לשחרר את הרוצח שחולה במחלה סופנית: "לא ניתן לזה לקרות"

בווידאו: בקשת האסיר הביטחוני התקבלה: ועדה מיוחדת תדון בבקשת השחרור של וליד דקה/ניב אהרונסון

עשרות בני אדם הפגינו היום (רביעי) מחוץ לכותלי בית הסוהר מעשיהו שברמלה, במקביל להתכנסות ועדת השחרורים לאסירים, שדנה בבקשתו לשחרור מוקדם של המחבל ואליד דקה, שרצח את החייל משה תמם בשנת 1984. הדיון התקיים לבקשת סנגורו של דקה, בשל החמרה במצבו ולאור מחלה סופנית שממנה סובל.

הוועדה אינה דנה בעניין שחרורו של דקה, אלא בזהות הוועדה שתכריע בנושא, כלומר, האם ועדת השחרורים לאסירים תהיה זו שתקבע אם המחבל ישוחרר או לא, או לחלופין, האם ועדת השחרורים המיוחדת בעניין אסיר עולם תהיה זו שתכריע אם דקה ישוחרר, כפי שהפרקליטות ביקשה ובניגוד לעמדת עו"ד של דקה. הוועדה קבעה לבסוף כי לוועדת השחרורים אין סמכות לדון בעניינו, והבקשה תעבור לדיון בפני ועדה לשחרור אסירים, שנגזר עליהם מאסר עולם.

כאמור, הדיון התקיים לבקשת סנגורו של דקה, עו"ד אביגדור פלדמן, שביקש את הדיון לכאורה מסיבות שונות הקשורות במצבו הרפואי של דקה. פלדמן ודקה העדיפו שהדיון בעניינו של דקה יישאר בוועדת השחרורים לאסירים ולא יועבר לוועדה המיוחדת, כפי שהפרליטות ביקשה וכפי שהוועדה החליטה לבסוף.

הפגנה נגד שחרור המחבל וליד דקה שרצח את החייל משה תמם, כלא מעשיהו,31 במאי 2023. ארז הראל
ההפגנה מחוץ לכלא מעשיהו/ארז הראל
הפגנה מחוץ לדיון ועדת השחרורים בעניינו של וליד דקה שרצח את החייל משה תמם, כלא מעשיהו,31 במאי 2023. ניב אהרונסון
הפגנה מחוץ לדיון ועדת השחרורים בעניינו של וליד דקה שרצח את החייל משה תמם, כלא מעשיהו,31 במאי 2023/ניב אהרונסון

"אומרים לנו שבגלל טעות בירוקרטית הוא אמור לעלות לוועדה רגילה. אנחנו פה כדי לא לתת לזה לקרות", אמרה אחייניתו של תמם, שי. "דקה לא ריחם על דוד שלי שרצח אותו ועינה אותו ולכן לא נוותר ולא ניתן לו לראות אור יום ואנחנו רוצים שינשום את נשימתו האחרונה בכלא. חשוב מאוד להבין שכל מי שרוצה לחיות פה ביחד לא משנה איפה הוא גדל ומה האג'נדה שלו, צריך להתנגד לשחרור של המחבל הרוצח". בין המשתתפים בהפגנה נמצא גם ח"כ משה סולומון מהציונות הדתית, יצחק קרויזר מעוצמה יהודית וח"כ סימון דוידסון מיש עתיד.

בשלב מסוים, המפגינים של שתי המשפחות החלו להתקרב זה לזה ולהעמת האחד עם השני. אלברט תמם, אחיו של משה תמם שעמד קרוב למשפחתו של המחבל שיתף את וואלה!: "דיברתי עם המשפחה ושאלתי למה אתם מגנים עליו? על רוצח שפל? אין לי שום אמפתיה לזה. בתור אזרחים ישראלים הם צריכים להתבייש, אלה ערבים שגרים בבאקה אל-גרבייה, שני מטרים מהבית שלנו. אני עומד פה מקרוב כדי לצלם את הפרצופים, כדי לראות מי אלה האנשים שאני רואה ביום יום, והם בעצם תומכים במחבלים".

הפגנה מחוץ לדיון ועדת השחרורים בעניינו של וליד דקה שרצח את החייל משה תמם, כלא מעשיהו,31 במאי 2023. ניב אהרונסון
אורטל תמם מחוץ לכלא מעשיהו/ניב אהרונסון
דיון בעתירת תאטרון אלמידאן נגד עיריית חיפה, 4 בנובמבר 2015. ערן גילווארג
"שחרורו של הרוצח הנתעב תהווה פניית עורף לערכי הצדק והמוסר". משפחתו של החייל משה תמם/ערן גילווארג

הדיון היה אמור להתקיים ביום רביעי שעבר, אך נדחה בעקבות מחלוקת בין הפרקליטות לבין עו"ד פלדמן בשאלת הסמכות של הוועדה לדון בשחרורו המוקדם של אסיר בטחוני. בהחלטה על הדחייה הסבירה ועדת השחרורים כי "מן הראוי להעמיק בבחינת העובדות ובבחינת הטענות המשפטיות".

בשבוע שעבר כך יצוין, דקה הועבר למרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא לאחר שחלה החמרה במצבו עקב מחלה כרונית ממנה סובל, בנוסף למחלה סופנית שבגללה הוא מוחזק על ידי שב"ס במתקן הרפואי-אשפוזי מר"ש שבמתחם כלא ניצן. המנהל הרפואי במר"ש, ד"ר דמיטרי קלוצקי, כתב לפני כשבועיים חוות דעת בה ציין כי "מדובר בחולה מורכב ביותר, ימיו קצרים ונשקפת סכנה ממשית לחייו".

טרם נדחה הדיון בשבוע שעבר, משפחתו של החייל התבטאה נגד התכנסות הוועדה ואף פנתה לשר המשפטים יריב לוין ולפרקליט המדינה עמית איסמן, כדי שימנעו את כינוס הוועדה. "‏קיבלנו בתדהמה את הידיעה כי המחבל הרוצח הנתעב, ואליד דקה שחטף ורצח באכזריות שלא תתואר את יקירנו החייל משה תמם ז"ל, הגיש בקשה לדיון בוועדת שחרורים וכי בקשתו לא נפסלה על הסף למרות שהדבר מחוייב בחוק לנוכח נסיבות מאסרו", אמרו במשפחה.

עו"ד אביגדור פלדמן, 
מייצג את זכריה זביידי במהלך הארכת מעצרו בבית המשפט השלום בנצרת 11 בספטמבר 2021. דוד כהן, פלאש 90
עו"ד אביגדור פלדמן, סנגורו של דקה/פלאש 90, דוד כהן

"ואליד דקה ריצה את מלוא העונש שנגזר עליו, דהיינו מאסר עולם שנקצב ל-37 שנים, ואלה הסתיימו כבר לפני כשנה", אמר בשבוע שעבר לוואלה! עו"ד אביגדור פלדמן, סנגורו של דקה שנעצר במאי 1986, ואם לא יקוצר עונשו צפוי להשתחרר במרץ 2025, "עכשיו הוא יושב על הברחת פלאפונים יחד עם חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס בגינו הוא נידון לשלוש שנות מאסר".

"לכן, כל הטענות האמורות לגבי הדיון בקיצור העונש לא חלות עליו כאסיר עולם, אלא כאסיר רגיל. הוא לא מבקש שחרור מטעמים הומניטריים אלא משום שהוא חולה במחלה קשה שהיא תרכובת של כמה מחלות. לאחר שהגשנו את הבקשה לשחרור מטעמי חולניות הוגשה מטעם המדינה חוו"ד של קצין הרפואה הראשי של שב"ס, שקיבל את טענותינו, קבע שהוא סובל ממחלה ששירותי הבריאות של שב"ס לא מסוגלים לטפל בה, ובשל דיכוי המערכת החיסונית שלו - החזרתו לבית הסוהר מסכנת באופן ממשי את חייו עד. אם יוחזר לבית הסוהר אזי ימיו ספורים".

באוגוסט 1984 יצא החייל משה תמם לחופשה לביתו. לאחר שחזר באוטובוס נעלמו עקבותיו בתחנת בית ליד. כעבור ארבעה ימים נמצאה גופתו עם סימני ירי וחבלה. מאוחר יותר התברר כי נחטף ונרצח בידי חוליית מחבלים, ערבים ישראלים, בהם דקה עצמו. שלוש שנים מאוחר יותר הורשע דקה בשנת 1987 לאחר שנקבע כי היה שותף שווה לרצח שבוצע בפועל בידי חבריו לחוליה. הוא נידון למאסר עולם ובקשותיו לקציבת עונשו נדחו בעבר עד שבשנת 2021, קצב הנשיא דאז שמעון פרס את עונשו לבין 37-35 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully