וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מוותיקי האסירים הביטחוניים ישוחרר בגלל מחלה? "הפניית עורף לצדק"

עודכן לאחרונה: 23.5.2023 / 14:54

ועדת השחרורים תדון בבקשתו לשחרור מוקדם של ואליד דקה, אחד המחבלים שהיו מעורבים ברציחתו של החייל משה תמם לפני כמעט 40 שנה. סנגורו ביקש לשחררו בשל החמרה במצבו ולאור מחלה סופנית שממנה סובל. משפחתו של החייל זועמת ודורשת לבטל את הדיון

ועדת השחרורים תדון מחר (רביעי) בבוקר בשחרורו המוקדם של ואליד דקה, המחבל שרצח את החייל משה תמם בשנת 1984. סנגורו של דקה, מוותיקי האסירים הביטחוניים, הגיש בקשה לשחרור מוקדם בשל בריאותו הרופפת. הדיון בשחרורו לא אמור להיערך בפני ועדה רגילה משום שמדובר במחבל. בעקבות כך בפרקליטות יטענו מחר שעצם קביעת הדיון בטעות יסודה וכי אין לוועדה סמכות לדון בשחרורו המוקדם של דקה.

דקה הועבר אתמול למרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא לאחר שחלה החמרה במצבו עקב מחלה כרונית שממנה הוא סובל בנוסף למחלה סופנית שבגללה הוא מוחזק על ידי שב"ס במתקן הרפואי האשפוזי מר"ש שבמתחם כלא ניצן.

הדיון מתקיים לבקשת סנגורו של דקה, עו"ד אביגדור פלדמן, שביקש את הדיון לכאורה מסיבות שונות כיוון שבקשת שחרור הומניטרי על רקע מצב רפואי נידונה בוועדת שחרורים מיוחדים ואסירים ביטחוניים אינם זכאים לוועדת שחרורים מיוחדת על רקע הומניטרי.

המנהל הרפואי במר"ש, ד"ר דמיטרי קלוצקי, כתב חוות דעת בשבוע שעבר ובה צוין: "מדובר בחולה מורכב ביותר, ימיו קצרים ונשקפת סכנה ממשית לחייו".

וליד דקה. -, אתר רשמי
וליד דקה/אתר רשמי, -
המסמך הרפואי הנוגע מצבו של האסיר הביטחוני ואליד דקה. ללא, אתר רשמי
המסמך הרפואי שהוגש בעניינו של דקה/אתר רשמי, ללא

משפחתו של החייל יצאה נגד הדיון שצפוי להתקיים ופנתה לשר המשפטים יריב לוין ולפרקליט המדינה עמית איסמן שימנעו את כינוס הוועדה. "‏קיבלנו בתדהמה את הידיעה כי המחבל הרוצח הנתעב, ואליד דקה שחטף ורצח באכזריות שלא תתואר את יקירנו החייל משה תמם ז"ל, הגיש בקשה לדיון בוועדת שחרורים וכי בקשתו לא נפסלה על הסף למרות שהדבר מחוייב בחוק לנוכח נסיבות מאסרו", אמרו במשפחה.

עוד אמרו במשפחה: "אנו קוראים לשר הפנים לקדם באופן מיידי את שלילת אזרחותו של הרוצח ושל שאר חברי החוליה שהשתתפה ברצח, כנדרש ע"פ חוק שלילת אזרחות מחבלים שעבר לפני מספר חודשים בכנסת. שחרורו של הרוצח הנתעב חלילה תהווה פגיעה נוראה לא רק במשה ז"ל ובבני המשפחה אלא גם הפניית עורף לערכי הצדק והמוסר שעליהם מבוססת זכות קיומנו כעם".

"וליד דקה ריצה את מלוא העונש שנגזר עליו, דהיינו מאסר עולם שנקצב ל-37 שנים, ואלה הסתיימו כבר לפני כשנה", אומר לוואלה! עו"ד אביגדור פלדמן, סנגורו של דקה שנעצר במאי 1986 ואם לא יקוצר עונשו צפוי להשתחרר במרץ 2025, "עכשיו הוא יושב על הברחת פלאפונים יחד עם חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס בגינו הוא נידון לשלוש שנות מאסר. לכן, כל הטענות האמורות לגבי הדיון בקיצור העונש לא חלות עליו כאסיר עולם, אלא כאסיר רגיל. הוא לא מבקש שחרור מטעמים הומניטריים אלא משום שהוא חולה במחלה קשה שהיא תרכובת של כמה מחלות ולאחר שהגשנו את הבקשה לשחרור מטעמי חולניות הוגשה מטעם המדינה חוו"ד של קצין הרפואה הראשי של שב"ס שקיבל את טענותינו שנסמכות גם הן על חוות דעת רפואית ואף הוא קבע שהוא סובל ממחלה ששירותי הבריאות של שב"ס לא מסוגלים לטפל בה ובשל דיכוי המערכת החיסונית שלו החזרתו לבית הסוהר מסכנת באופן ממשי את חייו עד למסקנה שאם יוחזר לבית הסוהר אזי ימיו ספורים".

פלדמן הוסיף, "ראוי עוד לציין כי עכשיו המדינה מתנערת מחוות הדעת של קצין הרפואה הראשי וטוענת שהוא לא חולה קשה באופן הזה וכי ימיו אינם ספורים וכל זאת בלי להציג חוות דעת רפואית שונה מזו שהוגשה על ידי קצין הרפואה הראשי".

דיון בעתירת תאטרון אלמידאן נגד עיריית חיפה, 4 בנובמבר 2015. ערן גילווארג
אחותו של משה תמם עם תמונתו/ערן גילווארג
עו"ד אביגדור פלדמן, מייצג את רומן זדורוב, בימ"ש העליון. 23 בדצמבר 2015. נועם מושקוביץ
עו"ד אביגדור פלדמן/נועם מושקוביץ

מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר: "וליד דקה סיים לרצות את תקופת המאסר שנקצבה לו בשל מעורבותו ברצח החייל משה תמם. עם זאת, ב-2016 נתפס עם טלפונים ונשפט לשנתיים מאסר - אותן הוא מרצה בהווה. הדיון התקשורתי כאילו בקשתו לשיחרור מוקדם היא ממאסור בגין הרצח, פופוליסטי וחוטא לאמת, שכן את עונשו על כך כבר סיים לרצות. מצבו הרפואי של דקה מדורדר מאד וניתן לומר שחייו תלויים על חוט השערה. חומרת מצבו הרפואי של דקה וחוסר היכולת של שב"ס לטפל באדם במצבו מגובה בחוות דעת רפואיות של רופאים, כולל מטעם שב"ס. נשוב ונדגיש, וליד דקה ריצה את מלוא העונש שנקצב לו באשר למעורבותו ברצח משה תמם. מצבו הרפואי צריך להיבחן בוועדת השיחרורים באופן מקצועי, ולא בסוג של משפט שדה".

באוגוסט 1984 יצא החייל משה תמם לחופשה לביתו. לאחר שחזר באוטובוס נעלמו עקבותיו בתחנת בית ליד. כעבור ארבעה ימים נמצאה גופתו עם סימני ירי וחבלה. מאוחר יותר התברר כי נחטף ונרצח בידי חוליית מחבלים, ערבים ישראלים, בהם דקה עצמו. שלוש שנים מאוחר יותר הורשע דקה בשנת 1987 לאחר שנקבע כי היה שותף שווה לרצח שבוצע בפועל בידי חבריו לחוליה. הוא נידון למאסר עולם ובקשותיו לקציבת עונשו נדחו בעבר עד שבשנת 2021, קצב הנשיא דאז שמעון פרס את עונשו לבין 37-35 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully