וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שבועות של דשדוש: שיחות ההידברות יתחדשו הבוקר בבית הנשיא

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 7:47

בבית הנשיא מנסים לגבש מתווה ביניים שיאפשר את המשך השיחות על המהפכה המשפטית. באופוזיציה דורשים שהקואליציה תבחר רק נציג אחד מטעמה לוועדה לבחירת שופטים ותשמור על הנוהג לפיו יבחר גם נציג אופוזיציה. עוד דורשים התחייבות מפורשת של הקואליציה להקפאת חוקי המהפכה

בווידאו: מחאות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: ראובן קסטרו,יותם רונן, יוסי ירון

שיחות ההידברות על המהפכה המשפטית יתחדשו היום (שלישי) בבית הנשיא אחרי כמה שבועות של דשדוש במקום ללא פגישות ישירות בין צוותי הקואליציה והאופוזיציה. בבית הנשיא מנסים לייצר מתווה שיעקוף את סלע המחלוקת המרכזי בין הצדדים, הוועדה לבחירת שופטים, ויאפשר את המשך השיחות תוך הקפאת המהפכה המשפטית לתקופה מוגדרת בזמן - עד כנס החורף של הכנסת או עד השנה הבאה.

במסגרת המתווה, יש ניסיון לגבש הסכמות בין הקואליציה והאופוזיציה על שני נושאים שוליים יחסית ברפורמה של שר המשפטים יריב לוין כמו צמצום עילת הסבירות והייעוץ המשפטי לממשלה וייצוגה בערכאות משפטיות, שיחוקקו בהסכמה בחודשים הקרובים. באופוזיציה דורשים קודם כל התחייבות מפורשת של הקואליציה להמשיך את ההקפאה של שאר חלקי הרפורמה ובמיוחד - על השינויים בוועדה לבחירת שופטים וכי כל שינוי משטרי/משפטי נוסף ייעשה רק בהסכמה.

יריב לוין בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
ניסיון לגבש הסכמות. לוין/ראובן קסטרו

היום בבוקר, לפני המראתו של הנשיא לבאקו, בירת אזרבייג'ן, התייחס הרצוג בין היתר לשיחות בבית הנשיא בנושא המהפכה המשפטית. "אני מבקש לחזור ולהדגיש שבהחלט ניתן להגיע להבנות רחבות. זה מחייב מאמץ, רצון טוב, מנהיגות, ואני מציע להתעלם מרעשי הרקע ולחשוב על המטרה האסטרטגית, שהיא בסופו של דבר, טובת מדינת ישראל", אמר הרצוג.

לדברי הנשיא, "אף אחד לא מוכר ערכים, אף אחד לא פוגע בעקרונות יסוד, אבל מצד שני טוב ורצוי לדון בגבולות הגזרה ברשויות השונות במדינת ישראל".

עוד בוואלה!

שלו בן ה-15 נרצח, אחיות הנער טוענות שהחשודים ביימו תאונת דרכים: "ידענו מהרגע הראשון"

לכתבה המלאה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ממריא לביקור רשמי באזרבייג'ן

30 במאי 2023. חיים צח/ לע״מ, אתר רשמי
נשיא המדינה יצחק הרצוג ממריא לביקור רשמי באזרבייג'ן 30 במאי 2023/אתר רשמי, חיים צח/ לע״מ

בשלב ראשון, העיניים נשואות אל ה-14.6 - מועד הבחירות במליאת הכנסת של הנציגים של הוועדה לבחירת שופטים. הקואליציה נענתה לדרישת האופוזיציה לא לדחות שוב את מועד הבחירות ולקיים אותן במועדן, אך באופוזיציה דורשים גם שייבחר נציג מטעמה לוועדה, בהתאם לנוהג הפרלמנטרי הלא מחייב, ולא שני נציגים של הקואליציה כפי שקרה לא אחת בעבר. ביש עתיד העלו דרישה נוספת: ששר המשפטים יריב לוין יכנס מייידית את הוועדה ויבחר שופטים חסרים ואת הנשיא הבא של בית המשפט העליון. עם זאת, במחנה הממלכתי מסתפקים גם בקיום הבחירות עצמן.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הכריז אתמול כי אם הקואליציה תפר את הנוהג ותביא לבחירת שני נציגים מטעמה - שיחות ההידברות ייפסקו מיידית. בקואליציה נוטים להסכים לבחירה של ח"כ אחד מהקואליציה וח"כ אחד מהאופוזיציה לפי הנוהג, אך לא לדרישה לכנס את הוועדה ולבחור שופטים. עם זאת, בקואליציה דורשים שהאופוזיציה תסכים תחילה להבנות בנוגע לעילת הסבירות והייעוץ המשפטי ומאיימים לבחור שני נציגים מטעמם במידה ולא יהיו הסכמות בהידברות בקרוב.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר כי דרישת הליכוד להסכים מראש על חוק מינוי היועמ"שים - היא סחיטה באיומים. "אסור להסכים לזה, אסור לדון על כך", אמר. "חייבים להבהיר באופן הכי ברור וישיר שיש - לא מנהלים משא ומתן עם סחטנים. בחירתם של שני נציגי קואליציה מהווה שבירת כלים ושבירה של כל כללי המשחק שהיו נהוגים בכנסת במשך שנים רבות".

דיון 40 חתימות במליאת הכנסת בנושא גל הרציחות בחברה הערבית 29 במאי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הכריז על הקפאת המהפכה המשפטית. נתניהו/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

במקביל, ישנו פיצול פנימי באופוזיציה לגבי המועמדים מטעמה לוועדה. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מוביל את מועמדותה של ח"כ קארין אלהרר בעוד ח"כ אפרת רייטן (העבודה) הודיעה גם היא כי תתמודד על הכסא, ואילו במחנה הממלכתי מתלבטים אם להריץ מועמד נוסף מטעמם.

שיחות ההידברות בבית הנשיא מתקיימות מזה כחודשיים מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על הקפאת המהפכה המשפטית. בשבועות האחרונים השיחות התקיימו פיזית במיקומים אחרים, והיום הצוותים צפויים להתכנס שוב בבית הנשיא לפגישות נפרדות, ארוחת צהריים ולאחר יכן יתקיימו סדנאות משותפות לשני הצוותים.

את הקואליציה מייצגים בדיונים השרים השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שר החינוך יואב קיש מזכיר הממשלה יוסי פוקס, המשפטנים אביעד בקשי וטליה איינהורן וחברי הכנסת קטי שטרית וחנוך מילביצקי. בצוות של יש עתיד חברות הכנסת אורנה ברביבאי וקארין אלהרר; מנכלית משרד ראש הממשלה לשעבר נעמה שולץ ועו"ד עודד גזית, ובצוות של המחנה הממלכתי שר המשפטים לשעבר גדעון סער, ח"כ חילי טרופר ואורית פרקש הכהן ועו"ד רונן אביאני. את ההידברות בבית הנשיא מרכז מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל בליווי אנשי מכון תכלית למחשבה ישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully