וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הקריאה של לפיד: העבודה תציג מועמדת משלה לוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 21:26

יו"ר יש עתיד, שקרא להתאחד סביב חברת מפלגתו, הזהיר: "פיצול יהיה אסון". גנץ: אם הקואליציה תציג שני מועמדים - נפרוש משיחות ההידברות. גם בקואליציה התעוררו אי הסכמות. ח"כ דני דנון: אם לקואליציה יהיה נציג אחד הוא לא יכול להיות של בן גביר, יש גבול לסחטנות שלו

בוידאו: מחלוקת באופוזיציה לקראת הבחירות לוועידה לבחירת שופטים/רוני כנפו

מפלגת העבודה הודיעה היום (שני) כי תציב את ח"כ אפרת רייטן כמועמדת האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים - למרות הקריאות של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד להתאחד סביב חברת מפלגתו קארין אלהרר. מזכיר הכנסת הודיע הערב על כך שהבחירות לנציגי הוועדה לבחירת שופטים יערכו ב-14 ביוני. באותו מועד ייערכו גם הבחירות לשאר הוועדות לבחירת דיינים, קאדים ועוד.

"אני מגישה את מועמדותי לוועדה לבחירת שופטים", אמרה רייטן בפתח ישיבת הסיעה. "זה מתבסס על הניסיון שצברתי בוועדה בממשלה הקודמת הקבלות והוותק והיכולת לנהל שיח מכבד עם צדדים שלא רואים עין בעין בהשקפות עולם, ובכל זאת להגיע להסכמות רחבות".

יו"ר מפלגתה, מרב מיכאלי, תמכה בה. "הבחירה צריכה להיות מבוססת על היכולת להיבחר ועל מועמדת עם ניסיון וכלים מתאימים כדי להביא לתוצאת הנדרשות בוועדה כי שנשמור על מה שהמחנה יוצא בשבילו לרחובות כבר 20 שבועות ברצף. אפרת המועמדת המתאימה ביותר לתפקיד. האופוזיציה צריכה לבחור מועמד אחד ולא לפצל קולות לכן זה הזמן לשים בצד אי הסכמות קוראת ללפיד וגנץ להגיע להסכמה על מועמדת אחת".

דקות קודם לכן, לפיד הפציר ביתר סיעות האופוזיציה שלא להציג מועמדים אחרים. "זה הישג אדיר של המחאה והאופוזיציה שנראה ומסתמן שאכן תיבחר ועדה לבחירת שופטים עם נציג אופוזיציה", אמר. "תפקידי כראש אופוזיציה להוביל את כמהלך אני סמוך ובטוח שנוביל את המהלך, כי האפשרות השנייה היא של פיצול שיביא לבחירת שני נציגי קואליציה וזה אסון לדמוקרטיה הישראלית".

אפרת רייטן, מרב מיכאלי בישיבת סיעה של מפלגת העבודה 29 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
לא נענו לקריאות של לפיד. רייטן ומיכאלי בישיבת סיעת העבודה, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בסיעה כי המשא ומתן על זהות המועמד צריך להתנהל מחוץ לתקשורת, וכי הדבר החשוב ביותר הוא שהקואליציה תעמיד מועמד אחד בהתאם לנוהג. הוא הזהיר כי אם היא תציג שני מועמדים, סיעתו תפרוש משיחות ההידברות בבית הנשיא.

"אני חושב ששום ארגון פרלמנטרי או אחר לא מנהלים בתקשורת אלא בצורה מסודרת. לצערי זה לא נעשה", אמר. "אני מתכוון להתמקד בזה שהוועדה תצא לדרך כמו שצריך ואז נחליט עם החברים איך אנחנו מתקדמים עם מועמד או מועמדת. נחליט בהמשך אבל קודם כל חשוב שתהיה ועדה".

בתשובה לשאלה אם לא ראוי שיתמוך במעמדת של יש עתיד מאחר שהיא המפלגה הגדולה, השיב גנץ: "היו כבר בעבר מקרים רבים של סיעות קטנות שהעמידו נציג בשם האופוזיציה. אין נוהג מחייב של סיעה גדולה או קטנה. ובכל זאת אני לא אקבל הודעות בתקשורת ואגיד 'הישר ונתחיל לרוץ'. המחנה הממלכתי זו סיעה שמדברים איתה ומתאמים איתה. לגופו של עניין, קארין מועמדת מצוינת, אפרת מצוינת ואנחנו נקבל החלטה בהמשך".

עוד בוואלה!

"לא לתת פרס ללוין ורוטמן": פיצול באופוזיציה לקראת הבחירות בוועדה לבחירת שופטים?

לכתבה המלאה

גם בקואליציה התעוררו אי הסכמות סביב בחירת הנציג לוועדה. בישיבת סיעת הליכוד אמר חבר הכנסת דני דנון כי "כעת, עם ההבנה היא שלקואליציה יהיה נציג אחד בועדה הוא לא יכול להיות של בן גביר. הנציג חייב להיות של הליכוד". דנון הסביר כי "הסיכומים במשא ומתן הקואליציוני, שהתנהלו באופן חובבני, לגבי נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, היו על בסיס ההנחה שלקואליציה תהיה נציגות של שני חברי כנסת בוועדה", וכי יש לבחור באחד מחברי סיעת הליכוד שהציגו את מועמדותם. "יש גבול לסחטנות של בן גביר. הגיע הזמן שהליכוד יעמיד אותו במקום", קרא.

בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד, פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לחברי סיעתו: "הרפורמה לא מתה, אל תקשיבו למה שאומרים בתקשורת". עם זאת, הוסיף ראש הממשלה כי "אנחנו עושים כל מאמץ בהידברות כדי להגיע להסכמות רחבות".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס בישיבת סיעתו להפגנות נגד שמחה רוטמן בפאנל באוניברסיטת תל אביב אתמול: "האלימות שהופעלה נגדו הייתה בלתי נתפסת". "זה לא חדש. השמאל מאז ומעולם היה אלים", הוא אמר. "לימין יש אחריות לאומית. לשמאל ממש לא. נרמול האלימות הזה מסוכן ואני קורא לגנץ ולפיד להתעשת, להפסיק לנרמל אלימות ולגנות בתוקף את האירוע המביש הזה", הוסיף יו"ר הציונות הדתית.

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 15 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"הישג אדיר של המחאה והאופוזיציה". לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

הבחירות של נציגי הכנסת לוועדה יתקיימו ברקע מאמצי ההידברות והפשרה בית הנשיא על המהפכה המשפטית. הקואליציה הסכימה לדרישת האופוזיציה לקיים את הבחירות לוועדה במועד ובהרכבה הנוכחי כתנאי להמשך קיום השיחות, אך באופוזיציה דורשים גם שתוצאות הבחירות ישמרו על הסטטוס-קוו ועל הנוהג שלפיו הכנסת בוחרת נציג קואליציה ונציג אופוזיציה כחברים בוועדה.

עם זאת, זהו נוהג בלתי מחייב, שכבר הופר בכנסות קודמות. כמו כן, הבחירות לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת הן חשאיות. פיצול המועמדויות באופוזיציה צפוי להקל על הקואליציה לתמרן ולהביא לבחירת שני נציגים מטעמה או לבחירת מועמד יותר נוח מהאופוזיציה, שישתף פעולה עם שר המשפטים יריב לוין ובשופטים שהוא מעונין למנות.

באופוזיציה איימו שאם ח"כ מהאופוזיציה לא ייבחר לכהן בוועדה, הם יפרשו מהשיחות בבית הנשיא. בינתיים, בקואליציה לא מתכוונים להפר את הנוהג הזה כדי לא להוביל לפיצוץ בניסיונות להגיע להסכמות סביב חלקים ברפורמה המשפטית.

על המועמדים להגיש את מועמדותם שבוע לפני הבחירות, כבר בשבוע הבא. לפיד הודיע מוקדם יותר החודש כי אלהרר, חברת ועדת החוקה וחברה בצוות ההידברות בבית הנשיא, היא המועמדת של האופוזיציה. עם זאת, הוא לא תיאם זאת עם גנץ, ששוקל כעת אם להציב מועמד נוסף מטעם מפלגתו - ח"כ חילי טרופר וח"כ פנינה תמנו שאטה.

גורמים באופוזיציה מעריכים כי הליכוד יעדיף את מועמד מטעם גנץ על פני המועמדת של לפיד הלוחמני יותר, והקואליציה עשויה לשתף עמו פעולה.

לוין יצטרך להגיע להסכמות עם נשיאת העליון

בוועדה לבחירת שופטים, בהרכבה הנוכחי, יושבים תשעה חברים - שר המשפטים ושר נוסף מהממשלה, שני חברי כנסת, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטי עליון נוספים, ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. כדי לבחור שופט לעליון, יש צורך בתמיכה של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה.

כך שגם אם הקואליציה תבחר שניים מנציגיה לוועדה וגם אם ייבחר מועמד אופוזיציוני נוח או פחות, לוין יצטרך להגיע להסכמות עם נשיאת בית המשפט העליון או אחד השופטים החברים בוועדה וגם עם לשכת עורכי הדין, שתבחר את היו"ר שלה שימשה ימים אחרי הבחירות של נציגי הכנסת.

יו"ר הלשכה לשעבר אפי נווה, שהורשע בפלילים ומנסה לחזור לכיסאו, נחשב למועמד המועדף על הקואליציה אל מול המועמד המוביל עו"ד עמית בכר, מראשי מחאת הגלימות נגד המהפכה המשפטית של לוין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully