וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגרה מרפאת בריאות הנפש לילדים בטבריה - המטופלים נשלחים לצפת ולקצרין

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 17:09

אחרי סגירת המוסד הרפואי חלק מההורים החליטו להפסיק את הטיפול, משום שהם לא יכולים לעמוד בדרישה החדשה. בינתיים, משרד הבריאות מנסה להסיר את אחריות מעליו, ושוב - הפריפריה נדחקת לתחתית סדר העדיפויות. "אני ממש חוששת מההשלכות הצפויות"

הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
הבניין בו הייתה מרפאת בריאות הנפש לילדים ונוער בטבריה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

מרפאת בריאות הנפש לילד ולנוער שפעלה בטבריה נסגרה לפני כמה שבועות, ושוב החלשים נפגעים והפריפריה נדחקת לתחתית סדר העדיפויות. מאז שנסגר המוסד הרפואי נדרשים הילדים והנערים שטופלו במקום להרחיק עד לצפת או לקצרין, רק כדי להמשיך ולקבל את הטיפול שהוענק להם בטבריה. סגירת המרפאה היא מכה קשה בעיקר נוכח הקושי למצוא טיפול הולם בפריפריה ונוכח העובדה כי מאז מגפת הקורונה יש עלייה חדה בפניות של ילדים ונוער לשירותי בריאות הנפש.

אם של נערה שטופלה במרפאה בטבריה אמרה כי בקרוב הטיפול בבתה יופסק, משום שהיא אינה יכולה עוד להמשיך נוכח השינוי. "נסיעה לצפת היא אילוץ שקשה לי לעמוד בו. אני צריכה להפסיק יום עבודה באמצע, לנסוע לצפת ובאותו זמן יש לי עוד ילדה שמסיימת לימודים ואין מי שידאג לה. אני ממש חוששת מההשלכות הצפויות", אמרה בשיחה עם וואלה. לדבריה, יש ילדים ונערים שהטיפול בהם כבר הופסק.

המרפאה בטבריה הייתה שלוחה של המרכז לבריאות הנפש לילדים ונוער של המרכז הרפואי זיו שבצפת. במשרד הבריאות הסבירו כי "המרפאה הייתה ממוקמת בנכס שהקצתה העירייה. עם השנים מצבו התחזוקתי של הנכס הורע. משכך, ולאחר שלא נמצא פתרון ראוי אחר עברה הפעילות מטבריה לצפת ולקצרין, כך שהילדים שטופלו בטבריה יכולים לקבל המשך טיפול במרפאות הללו, וזאת תוך שמירה על הרצף הטיפולי. ככל שיימצא פתרון מתאים למבנה מרפאה בטבריה, ניתן יהיה לשוב ולבחון את פעילות המרפאה שם".

הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
בניין המרפאה לבריאות הנפש בטבריה/אתר רשמי, אלי אשכנזי
הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023/אתר רשמי, אלי אשכנזי

מעיריית טבריה נמסר: "בכל פקודות העיריות לא נמצא ולו סעיף אחד המניח על הרשות המקומית את האחריות להקצות מבנים למתן שירותי בריאות. סל הבריאות במדינת ישראל ניזון ממס הבריאות שמשלמים האזרחים לצורך כיסוי כל עלויות שירותי הבריאות ובכללם גם שירותי בריאות הנפש. לפנים משורת הדין ולמרות שאין זו חובתה, עיריית טבריה סיפקה בעבר מבנה פנוי שהיה ברשותה והיחידה לבריאות הנפש השתמשה בו למתן שירותים במשך שנים".

"כעת משרד הבריאות טוען שהמבנה לא ראוי ומבקש מהעירייה לשכור לו מבנה אחר. אין בכוונת העירייה לשכור מבנים לצורך מתן שירותי בריאות, שזהו תפקידו ויעודו של משרד הבריאות, מתוקף תשלומי מס הבריאות של אזרחי מדינת ישראל, ובמקרה הזה של תושבי טבריה", הוסיפו בעירייה. "יצוין כי כעת ישנם מבנים של הדיור הציבורי הממשלתי שהתפנו והם יכולים לשמש למרפאה שהיא שלוחה של המרכז הרפואי זיו שהינו בית חולים ממשלתי. תואיל בטובה הנהלת המרכז הרפואי זיו לפנות לדיור הממשלתי ולשכור מבנה ראוי יותר בו יוכלו להמשיך ולהעניק שירותים - זהו תפקידו ואחריותו של המרכז הרפואי זיו ולא של עיריית טבריה".

הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
הבניין בו הייתה מרפאת בריאות הנפש לילדים ונוער בטבריה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

על פי הרפורמה בבריאות הנפש בישראל, מאז שנת 2015 האחריות על תחום בריאות הנפש עבר לקופות החולים, אולם במשרד הבריאות מודים שאכן "השירות ניתן על ידי קופות החולים, ואולם בפריפריה, בגלל הקושי של קופות החולים לתת את השירות, הוא ניתן על ידי משרד הבריאות ובתי החולים הממשלתיים". סגירת המרפאה, אם כן, מציבה ילדים ונערים מטבריה וסביבתה, הזקוקים לטיפול, בפני שוקת שבורה.

אותה האם סיפרה גם כי בתה מבוטחת בקופת חולים "לאומית". לדבריה, "ההמתנה בתור היא עניין של חודשים, וגם כשנכנסים לרשימה זה מטפל בודד בפני עצמו. אין את המעטפת של המרפאה שבה נעשית עבודה משותפת עם רופא פסיכיאטר, ישיבות צוות קבועות לבחירת הטיפול המתאים ומעקב. שלא לדבר על אפשרות של טיפול קבוצתי ומשפחתי, שהמתמודדים והמשפחות לפעמים מאוד זקוקים לזה. בקופת חולים אין טיפול כוללני כמו שהיה במרפאה שנסגרה, אלא טיפול נפרד אצל הפסיכיאטר, אם בכלל יש תור פנוי בחודשים הקרובים. אם הילד פחות מסתדר עם המטפל, או אם הטיפול פחות מוצלח, זה לא מעניין אף אחד, הם נתנו את המענה וזהו".

הבניין בו היתה המרפאה לבריאות הנפש לנוער ולילד בטבריה 29 במאי 2023. אלי אשכנזי, אתר רשמי
הבניין בו הייתה מרפאת בריאות הנפש לילדים ונוער בטבריה/אתר רשמי, אלי אשכנזי

מקופת חולים "לאומית" נמסר: "יש לנו בטבריה פסיכיאטר ילדים ונוער מצויין. נכון לעכשיו לא התקבלו תלונות בסניף". מקופת חולים מכבי נמסר כי "אתגר זמינות התורים במערכת הבריאות בכלל ובתחום בריאות הנפש בפרט הינו אתגר לאומי שנובע ממחסור חמור בכוח אדם טיפולי לצד תקצוב חסר לרפואת הקהילה - במקביל לגדילה משמעותית בפניה לקבלת שירותים. על המדינה לקדם תוכנית לאומית מקיפה שתכלול תכנון כח אדם עתידי ותוספת תקציבית משמעותית לטיפול בקהילה. בנוגע להשלכות סגירת מרפאת בריאות הנפש של משרד הבריאות בטבריה, מכבי פועלת למען חבריה ומציעה את השירותים הנדרשים דרך מרפאה מקוונת שמספקת שירותים אלה באופן דיגיטלי וכן את קבלת השירות דרך מטפלים שבהסכם עם הקופה בטבריה וסביבתה".

על פי תגובת "שירותי בריאות כללית", מבוטחיה לא נפגעו בעקבות סגירת המרפא: "יש לנו מרפאת בריאות הנפש ילדים בטבריה כבר כמה שנים והיא מטפלת בהרבה יותר ילדים מאשר שהיו בשלוחה של זיו. אין אף ילד שסיים טיפול ללא המשך. אנחנו מעבירים את כולם בהתאם לצורך או למרפאה שלנו בטבריה או למרפאה בזיו בצפת בהתאם לסוג הטיפול הדרוש".

מהמרכז הרפואי זיו נמסר: "קופות החולים מחויבות למתן שירותי פסיכיאטריה בקהילה. לצערנו, באזור הצפון קופות החולים טרם פתחו שירות זה למרות חובתן החוקית. ממקום של אחריות לתושבים החלטנו בזיו להמשיך ולהנגיש את השירות לתושבים בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית אשר מחויבת למקום למרפאה ולכל המרכיבים הנדרשים לכך. בטבריה ניתן השירות בבניין שהקצתה העירייה שסובל מבעיות תשתית קשות, פגעי בטיחות ויונים, ריבוי נרקומנים בכניסה לבניין ועוד. פנייתנו לוועדה הקרואה בטבריה למקום חלופי לא נענתה למרות פגישות רבות של מנהל בית החולים, הפרופסור זרקא, עם ראש הרשות. במצב הבעייתי שנוצר נבצר מאיתנו להמשיך ולתת את השירות שנתנו על אף שקופות החולים מחויבות לו. כעת קיימת מצוקת אשפוז קשה בצפון של וללא קשר לבעית הבניין בטבריה אנו נדרשים לפתוח מחלקת אשפוז ילדים ונוער חדשה בצפת לכל הצפון ולכך נדרש לנו הצוות. נראה לנו שהגיע הזמן שקופות החולים ימצו ויפעלו על פי את אחריותן החוקית שנקבעה מזה כשבע שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully