וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שסוכל בעכו, התרחש בדובאי: תופעת הסכסוכים בין משפחות הפשע בחברה הערבית

עודכן לאחרונה: 26.5.2023 / 22:52

רצח הישראלי בדובאי שלשום היא תזכורת כואבת לתופעת הסכסוכים בין ארגוני הפשיעה בחברה הערבית בישראל שאינה יודעת סוף. המשטרה סיכלה באפריל האחרון חיסול של איש עסקים בעכו, בעקבות סכסוך שהתפרץ חודש לאחר מכן, בדובאי: "זו חבורה מאוד אלימה, שמייצרת המון פשיעה"

מעצר החשודים בניסיון חיסול איש עסקים בעכו באפריל 2023/קרדיט: תיק החקירה

רצח הישראלי גסאן שמסיה בדובאי, ביום רביעי האחרון, היא עוד תזכורת כואבת שתופעת הסכסוכים בין ארגוני הפשיעה בחברה הערבית בישראל שאינה יודעת סוף - גם אינה יודעת גבולות. הסכסוך בין משפחות טבראני ורובאעי, שתיהן במקור מעכו העתיקה, שהתפרץ שלשום באיחוד האמירויות, מעסיק את היחידה המרכזית של מחוז חוף במשטרה יום-יום, זה שנים. שמסיה היה מזוהה עם משפחת טבראני. בין שמונת החשודים הישראלים שעצרה משטרת דובאי בעקבות הרצח כמה מבני משפחת רובאעי, וכאלה המזוהים איתה, שחלקם העתיק בשל הסכסוך המדמם את מגוריהם לנהריה וחלקם לחו"ל, גם לדובאי.

נסיבות האירוע בחקירה וטרם התברר אם מדובר באירוע שהתפתח ספונטנית כשהחבורות מצאו את עצמן באותו בית קפה פופולרי ברובע ביזנס ביי היוקרתי או משהו שתוכנן מראש. משרד החוץ הוריד פרופיל תקשורתי. ימ"ר חוף העלתה הילוך ומשתפת פעולה עם הרשויות באיחוד האמירויות, שגאה באפס הסובלנות שהיא מפגינה כלפי פשיעה כמו כל דבר שעלול לפגוע בתיירות בכלל וכלפי פשיעה של זרים בפרט. "אפס פשיעה" היא הסיסמא השגורה בדובאי. בהודעה שהוציאה אמש וכוללת תיעוד של החשודים, ציינה משטרת דובאי כי לחשודים ולקורבן היה סכסוך משפחתי במולדתם, שהסתיים ברצח של צעיר ב-6 במאי, לפני שלושה שבועות. בדובאי מתכוונים כנראה לרצח של המורה חמאדה סאלם, תושב עכו בן 30, שהיה מזוהה עם אנשים ממשפחת רובאעי. משטרת דובאי הוסיפה כי התקרית בדובאי היא השלכה של סכסוך משפחתי זה. סאלם נרצח ע"י רעולי פנים שארבו לו וירו בו מטווח קצר במגרש חנייה ברחוב מוטה גור בעכו.

זירת הרצח בדובאי שבה נדקר למוות ישראלי גסאן שמסיה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
זירת הרצח בדובאי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בעכו וסביבתה, עסוקה ימ"ר חוף לא רק בחקירת אירועים פליליים שחוללו ארגוני הפשיעה המזוהים עם המשפחות, אלא גם בסיכולים של אירועים שעלולים היו להתרחש. כך מחד מעצרם של 12 אנשי ארגון טבראני לפני כשנה, וכך למשל מנגד ניסיון התנקשות באיש עסקים אמיד המזוהה עם אותה משפחת טבראני שהימ"ר כן הצליחה לסכל לפני חודש. "צד אחד הרגיש שהצד השני הוחלש וניסה להוציא אירועים", אמר גורם משטרתי בכיר שהסכסוך הזה מדיר שינה מעיניו.

הרצח שסוכל אירע שבועיים קודם לרצח של סאלם, ביום ראשון 23 באפריל. כך ע"פ כתב אישום שהוגש בבית המשפט המחוזי בחיפה בשבוע שעבר כנגד שלושה תושבי עכו שמזוהים עם משפחת רובאעי. השלושה, מוחמד זיבאק בן ה-24, ריאד עלי בן ה- 22 וסעיד עלי בן ה-21 נעצרו שניות ספורות בלבד לפני שחיסלו ביריות את איש העסקים כשהוא יצא מאימון במכון הכושר המוכר בקניון שבפאתי עכו הדרומיים. "זו הייתה התארגנות של החבר'ה הכי קרביים שיש לארגון והיה להם מודיעין מוקדם: הם ידעו איפה האובייקט שלהם מתאמן, איפה הוא מחנה את הרכב שלו, מתי הוא שם ומתי הוא אמור לצאת", סיפר לוואלה סגן ניצב יוני חג'ג', ראש מפלג תשאול ביחידה המרכזית של מחוז חוף.

עוד בוואלה!

משטרת דובאי: אלה החשודים שנעצרו בגין רצח הישראלי

לכתבה המלאה
שמונת החשודים ברצח הישראלי גסאן שמסייה בדובאי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שמונת החשודים שנעצרו על ידי הרשויות בדובאי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לבלשי ימ"ר חוף היה מודיעין עוד יותר טוב. הם "ישבו להם על הזנב" זמן ארוך, תצפתו עליהם, עקבו אחריהם ונכנסו להם לקרביים, כולל האזנה לכל מילה שהוציאו בשלוש מכוניות שהשתתפו בניסיון החיסול. על-פי החשד במכונית המובילה היה סלים רובאעי בן ה-24 שנעצר ושוחרר, במכונית השנייה שאחריה היו מוחמד וסלים רובאעי, בני ה-22, שנעצרו אך בסופו של דבר שוחררו, ובמכונית השלישית ישבו הנאשמים זיבאק, ריאד עלי וסעיד עלי.

רכב היונדאי ששימש את המתנקשים נגנב חודש לפני האירוע מתושב חולון ולוחיות הזיהוי שלו הוחלפו. הימ"ר זיהה אותו ותיעד אותו כבר בעת ש"קיררו אותו" כשהוא חונה בנהריה לקראת החיסול, שם הוחלפו הלוחיות שלו פעם נוספת תוך שהמתנקשים חיכו לשעת כושר. ע"פ כתב האישום, בערב ההתנקשות הגיע לרכב מוחמד זיבאק כשהוא לבוש בגדים שחורים, עוטה מסכה על פניו ועל ידיו כפפות שחורות. הוא יוצא משם ברכב הגנוב ובדרך אוסף את ריאד וסעיד עלי כשגם הם לבושי שחורים, עוטים כפפות שחורות וחובשים כובעי מצחייה שחורים. הם התיישבו בספסל האחורי של הרכב ואיתם שני אקדחים. ב- 18:15 הם חנו בסמוך למכון הכושר, כעשרה מטרים בלבד ממכוניתו של האובייקט, כשהם מסכמים ביניהם פרטים אחרונים.

"אנחנו שומעים אותם אומרים 'תחנה ליד הסקודה'", סיפר חג'ג'. במכון הכושר, רק כמה עשרות מטרים
משם, התאמן באותה שעה היעד שלהם, בעליו של הסקודה, בלי שהוא יודע כי מחכים לו בחוץ. "לא יכולנו להיכנס לשם כי הבנו שיכול להיות שיש שם תצפיתן. הייתה להם הכנה כל כך טובה שהם אפילו לא השתמשו בפלאפונים במבצע הזה. כל אחד ידע בדיוק מה הוא עושה. לאן הוא הולך אח"כ, איפה שורפים את האוטו ומי אוסף אותם. זו הייתה חוליית ביצוע ברמה הכי גבוהה", הסביר. שבע דקות ארוכות ישבו המתנקשים ברכב בהמתנה, ואז זינקו עליהם בלשי ימ"ר חוף, משכו אותם מהרכב, אזקו אותם, ערכו חיפוש ועצרו אותם".

גסאן שמסיה, תושב עכו, נרצח בדובאי, 24 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
גסאן שמסיה, הישראלי שנרצח בדובאי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"מהר מאד הם מבינים שהם 'אכלו אותה'" סיפר גורם בימ"ר שהיה שם, "אנחנו שומעים אותם אומרים את זה. הם הרי מכירים את המכוניות שלנו. יודעים טוב מאד מי קפץ עליהם. הם נתפסו עם שני אקדחים עם כדור בקנה. בקבוק בנזין להצית את הרכב בסיום. רכב גנוב עם לוחיות משוכפלות. נתפס גם הרכב שנועד למלט אותם. איך הם יתרצו את כל זה". הגורם הוסיף כי "כשהיעד שלהם יצא ממכון הכושר הוא ראה את הבלשים שלנו מחזיקים על הרצפה את האנשים שנשלחו לחסל אותו, הוא היה בהלם, ביקשנו ממנו לפנות את הרכב, הוא גם נחקר, אבל לא שיתף פעולה עם המשטרה. הוא ידע היטב שבזכותה החיים שלו ניצלו, שעוד חמש דקות והוא כבר לא היה איתנו".

בחקירות השלושה שתקו ורק טענו שהיו בדרך לארוחת שבירת צום הרמדאן, ובסופו של דבר הם מואשמים לא בניסיון רצח כי אם בעבירות בנשק, קשירת קשר לפשע ושימוש ברכב ללא רשות. פרקליטות מחוז חיפה מבקשת את הארכת מעצרם עד תום ההליכים המשפטיים כנגדם ובינתיים, תוך שהסנגורים עו"ד ששון בר עוז ועו"ד פאדי שרקאוי לומדים את תיק החקירה עב הכרס ובהסכמתם, האריך השופט ניצן סילמן את מעצר השלושה עד החלטה אחרת. "לא בכדי בסופו של יום התיק שהחל בחשד לניסיון רצח לא הבשיל לכך, שכן הראיות בתיק לא תומכות בתזה הזו וכל שנותר הוא עבירות פחותות", אמר לוואלה עו"ד ששון בר עוז, "בבית המשפט נוכיח כי גם לעבירות אלה אין בסיס".

מעצר חשודים בניסיון חיסול איש עסקים בעכו בחודש אפריל 2023. קרדיט: תיק החקירה, מערכת וואלה!
תיעוד מעצר החשודים בניסיון חיסול איש העסקים בחודש אפריל/מערכת וואלה!, קרדיט: תיק החקירה

ועוד משהו, בינתיים הגישה המשטרה כנגד ארבעה, בהם סלים רובאעי בן ה-24 וריאד עלי בן ה-22, כתב אישום נוסף בבית משפט השלום בעכו בגין תקיפה נוספת של יריב בכיר, שע"פ החשד הבוס שלו זה שנה פועל מדובאי. את התקיפה ביצעו יחד עם עוד חשוד - קטין, ב-14 בנובמבר 2022, בזמן שהימ"ר כבר עקבה אחריהם.

עוד עולה מכתב האישום כי בעמדות ההאזנה של המשטרה הם נקלטו משוחחים אודות מיקומו של הקורבן, ומבקשים מאחרים טרם האירוע לוודא שהוא במקום. ע"פ כתב אישום זה, כאן הם הצטיידו בנשק קר, התלבשו בבגדים כהים, לבשו שכפ"צים ועטו על פניהם מסיכות, הרהיבו עוז והגיעו לשכונה בה מתגורר הקורבן, "עטו עליו כעל טרף", חבטו בו ופצעו אותו כשברכב המונע ממתין הנהג למלט אותם. בנוסף, הם הכו אותו בראשו ושאר חלקי גופו ודקרו אותו בחפץ חד שבע דקירות ואז נמלטו.

ע"פ האישומים, במהלך מרדף המשטרה אחריהם, אחד מהם אף צעק לעבר השוטרים, "אני אזיין
אותך, אתה לא מכיר אותי, אני שייך למשפחת רובאעי". על כך הוא מואשם גם באיומים. תקיפה נוספת בנסיבות מחמירות בעסק בצ'קפוסט ב-3 בנובמבר, הסתיימה ללא כתב אישום, למרות מעצר חשודים, בהם ראני ג'אוויש בן ה-24, אחד משמונה העצורים בדובאי.

שמונת החשודים ברצח הישראלי גסאן שמסייה בדובאי. ללא, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
החשודים ברצח, לפי משטרת דובאי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, ללא

"לנו כמשטרה יש דילמה עד לאן אנחנו מושכים את זה וזו באמת הסוגייה הכי קשה למפקד בשטח. אין לי פריווילגיה לסכן חיים של אף אחד ואנחנו לא רוצים להגיע לנקודה בה יש הרוג או פצוע. אני לא רוצה שיהרגו את היעד שלהם או חס וחלילה יפגעו באיזה ילד קטן שבדיוק יעבור מאחוריו", מודה סגן ניצב יוני חג'ג', "אתה לא יכול לתת לו להשלים את העבירה ומצד שני אתה גם לא רוצה לעצור אותו כך שבסופו של דבר יישפט על רכב גנוב ונשיאת אמל"ח, ואז ירצה שלוש שנים ויחזור לרחוב לפעילות העבריינית שלו".

עוד הדגיש חג'ג' כי "במקרה הזה, בשיקול דעת מושכל ומחושב, בעקבות הידע שיש לנו והיכולות, היחידה נתנה להם לעשות צעד אחד נוסף. מה שנשאר להם היה רק לפתוח את הדלת וללחוץ על ההדק. שניה לפני זה ביצענו את המעצר". למרות זאת, בפרקליטות החליטו בסופו של דבר לא לייחס לשלושה ניסיון רצח אבל חג'ג' הביע תקווה כי בית המשפט ימצה איתם את הדין והם יקבלו עונשים חמורים: "סיכלנו אירוע רצח שאם היה יוצא לפועל היה מוביל לעוד אירועים ואני שמח ששמנו את היד על חוליית ביצוע כל כך משמעותית לפשיעה כל כך משמעותית ושהיא עכשיו מאחורי סורג ובריח". הוא מגלה: "זה אירוע מאד משמעותי מבחינתנו אבל לא האירוע הראשון מסוגו השנה. ימ"ר חוף הצליחה לסכל עוד אירועים כאלה בדקה התשעים. זו חבורה מאד אלימה, המייצרת פשיעה במחוז שלנו ואני מקווה שהצלחנו לתת להם מכה די אנושה לארגון שלהם ולהרגיע אותם לתקופה הקרובה"

זו הייתה התקווה, אבל מה שסוכל בעכו, קרה עכשיו בדובאי ובימ"ר חוף עוקבים מרחוק - ונערכים, מחשש שהרצח יצית אש חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully