וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי העז לאיים על חייה של המלכה אליזבת השנייה בארצות הברית?

עודכן לאחרונה: 26.5.2023 / 15:26

ה-FBI פירסם מאגר של מסמכים שקשורים לביקורים של המלכה המנוחה במדינה, ומהם עולה כי הסוכנות, שסייעה לאבטח אותה בביקורים אלה, חששה מפני איומים של הצבא האירי הרפובליקני - במיוחד לקראת ביקור ב-1983 בקליפורניה

בווידאו: אנשים ממתינים בתור לקראת הלווית המלכה/צילום: רויטרס

מלכת בריטניה אליזבת השנייה היתה תחת איום אפשרי של התנקשות במהלך ביקור ב-1983 בארצות הברית, כך עולה מממסכים חדשים שפירסם ה-FBI.

הסוכנות פירסמה מאגר של מסמכים שקשורים לביקורים של המלכה המנוחה בארצות הברית, ומהם עולה כי ה-FBI, שסייע לאבטח אותה בביקורים אלה, חשש מפני איומים של הצבא האירי הרפובליקני (IRA).

המלכה אליזבת השנייה עם המלך צ'ארלס. רויטרס
המלכה אליזבת השנייה/רויטרס

הצבא האירי הרפובליקני הוא ארגון לאומני שמטרתו היתה לאחד את חלקי אירלנד תחת שלטון אירי עצמאי. ארגוני ה-IRA התנגדו לשלטון הבריטי בצפון אירלנד ופעלו נגדו באמצעים פוליטיים באמצעים אלימים כגון לוחמת גרילה ופעולות טרור כנגד אזרחים ומוסדות בריטיים. ביולי 2005 ה-IRA הצהיר כי המלחמה הסתיימה, ועל כל הפלגים להניח את נשקם. מספר ההרוגים בתקופת "הצרות" (1969-1998) על ידי ארגונים רפובליקניים חמושים, מוערך ביותר מ-2000.

איום ההתנקשות נודע לשוטר בסן פרנסיסקו. על פי המסמכים, שוטר שנהג לבלות באופן קבוע בפאב אירי בעיר התריע סוכנים פדרליים לגבי שיחה עם אדם שעמו נפגש בפאב. השוטר אמר כי אותו אדם סיפר לו שהוא רוצה לנקום את מותה של בתו "שנהרגה בצפון אירלנד מכדור גומי".

האיום הושמע ב-4 בפברואר 1983 - חודש לפני ביקור של המלכה ובעלה הנסיך פיליפ בקליפורניה. "הוא ינסה לפגוע במלכה אליזבת ויעשה זאת באמצעות הפלה של חפץ כלשהו מגשר גולדן גייט ליאכטה המלכותית בריטניקה כשזאת תעבור מתחת לגשר, או ינסה להרוג את המלכה כשתבקר בפארק הלאומי יוסמיטי", נכתב במסמכים.

בתגובה לאיום, השירות החשאי תכנן "לסגור את כל הדרכים לגשר בזמן שהאונייה מתקרבת". לא ברור מה הם האמצעים שננקטו בפארק הלאומי, אך הביקור יצא לפועל ללא מפריע. לא נכתב כי בוצעו מעצרים כלשהם.

20 שנה להסכם יום שישי הטוב, אפריל 2022, בלפסט. GettyImages
20 שנה להסכם יום שישי הטוב/GettyImages

המאגר בן 102 הדפים הועלה ל"וולט" (הכספת), אתר המידע של ה-FBI, ביום שני לאחר בקשה במסגרת חוק חופש המידע שהגישו ארגוני חדשות בארצות הברית.

על פי המסמכים, נעשו איומים נוספים על המלכה בביקורים אחרים בארצות הברית, למשל, לפני ביקור ב-1989, אז נכתב כי "בוסטון וניו יורק מתבקשות להיות מוכנות לכל איום נגד המלכה אליזבת השנייה מצד חברי IRA".

בביקור ב-1991, המלכה היתה אמורה להיפגש עם קבוצת בייסבול בולטימור אוריאלס עם הנשיא ג'ורג' בוש האב. ה-FBI הזהיר את השירות החשאי כי "קבוצות איריות" תכננו הפגנות באצטדיון וכי "קבוצה אירית שמרה לעצמה כרטיסים רבים" למשחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully