וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גשר לונדון נפל": מה הפרוטוקול בממלכה לאחר מות המלכה

עודכן לאחרונה: 8.9.2022 / 23:18

הציבור קיבל מידע על מות המלכה כשהודעה רשמית נתלתה על שערי ארמון בקינגהאם. הדגלים בארמון וויטהול הורדו לחצי התורן. הנסיך צ'ארלס הפך למלך, קמילה תהיה ידועה בתור "המלכה בת הזוג". התואר "הנסיך מוויילס" עבר לנסיך ויליאם. יום ההלוויה יוכרז כיום אבל לאומי

מבצע "גשר לונדון" הוא השם של תוכנית המגרה, שהוכנה עוד בשנות ה-60 במקרה של מותה של המלכה אליזבת השנייה. המבצע כולל את תכנון ההודעה על מותה, תקופת האבל הרשמית ופרטי ההלוויה הממלכתית.

עם מותה של המלכה, שם הקוד שונה ל"גשר לונדון נפל" והמזכיר האישי של המלכה, סר אדוארד יאנג היה אחראי על עדכון ראש הממשלה - לפני שהמידע פורסם ל-15 המדינות האחרות שהמלכה עדיין עומדת בראשן, כמו גם 36 מדינות חבר העמים הבריטי. דבר זה נעשה על ידי מרכז התגובה הגלובלי של משרד החוץ שנמצא במיקום לא ידוע בלונדון.

הציבור קיבל מידע על מותה של המלכה כשהודעה רשמית נתלתה על שערי ארמון בקינגהאם. שרים ומשרתי ציבור בכירים קיבלו גם מייל ממזכיר הקבינט, והדגלים בארמון וויטהול הורדו לחצי התורן.

הצוות כולו ילבש בגדים שחורים עם סרט שחור קשור סביב זרוע שמאל ברוחב 8.255 ס"מ בדיוק. הצהרה התפרסמה על ידי סוכנות הידיעות Press Association וסוכנויות חדשות אחרות. בשלב הזה, ערוצי טלוויזיה הפסיקו לשדר את לוח השידורים הרגיל וקרייני החדשות לבשו שחור, כולל עניבות שחורות.

המלכה אליזבת בלוויה של בעלה הנסיך פיליפ, יוני 2021. אינסטגרם, אתר רשמי
המלכה בהלווית בעלה הנסיך פיליפ/אתר רשמי, אינסטגרם

עם מותה של המלכה, הנסיך צ'ארלס הפך למלך. יש לו אישור לבחור את שמו המלכותי עצמו, והוא יהיה ידוע בשם המלך צ'ארלס השלישי. בשלב זה, הגוף הטקסי ששמו "מועצת העלייה" (Accession Council), תתכנס בארמון סנט ג'יימס לאחר מות המונרך המכהן, על מנת להכריז באופן רשמי על עלייתו של יורש העצר למלוכה, ולשמוע מהמונרך החדש שבועה דתית. להכרזה הזאת אין כוח חוקתי כלשהו, מאחר שירושת הכתר הבריטי מתבצעת באופן אוטומטי.

צ'ארלס יוכרז כמלך יממה לאחר מות המלכה, ולאחר שאחיו ינשקו את ידו כמחווה סמלית. צ'ארלס יבקר אז בסקוטלנד, צפון אירלנד ו-וויילס. המלים הראשונות שלו כמלך יהיו בארמון סנט ג'יימס.

ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי תתוכנן לכמה חודשים לאחר לוויית המלכה, והתואר "הנסיך מוויילס" יעבור אז לנסיך ויליאם, אך לא באופן מיידי.

בפברואר קיבלה המלכה החלטה מפתיעה ולא מסורתית בנוגע לאשתו קמילה, והודיעה "כשצ'רלס יהפוך למלך, ביום מן הימים, כאשר יגיע הזמן הזה - קמילה תהיה ידועה בתור המלכה בת הזוג".

עשרה ימים יעברו בין מות המלכה ללוויה שלה, ובמהלכם גופת המלכה תישאר בארמון בקינגהאם. לאחר מכן היא תועבר לבניין ווסטמינסטר הול, שם תונח בארון כדי שהציבור יוכל לעבור על פניה. יותר מ-300 אלף אנשי ביקרו את גופת המלכה האם ב-2002.

ביום העשירי, גופת המלכה תועבר לכנסיית ווסטמינסטר לטובת לוויה ממלכתית. ללוויה יגיעו מנהיגי מדינות ונציגים רשמיים מכל רחבי תבל - הצבא הבריטי והממשלה אמונים על התיאום.

אנשים מתאספים מחוץ לארמון בקינגהאם בלונדון עקב מצבה הבריאותי של המלכה אליזבת.. רויטרס
ארמון בקינגהאם/רויטרס
שומר מחוץ לשערי טירת בלמורל, שם נמאצת המלכה אליזבת השנייה, סקוטלנד, 8 בספטמבר 2022. רויטרס
טירת בלמורל/רויטרס

ההלוויה הממלכתית תיערך בראשות הארכיבישוף מקנטרברי בכנסיית ווסטמינסטר. גופתה תיטמן בקבר מוכן בקפלת הזיכרון למלך ג'ורג' השישי בקפלת סנט ג'ורג' בטירת וינדזור, לצד הנסיך פיליפ, שארון הקבורה שלו יועבר מהכספת המלכותית.

טקס האשכבה ייערך בקפלת סנט ג'ורג' לפני הקבורה. יום ההלוויה יוכרז כיום אבל לאומי, כולל הבורסה בלונדון, אך לא כיום חופשה. שתי דקות דומייה יצוינו ברחבי הממלכה בצהריים ותהלוכות אבל יתקיימו בלונדון ובווינדזור.

משום שהמלכה מתה בטירת בלמורל, ההתנהלות תשתנה קמעה. גופתה תעבור לארמון הולירוד באדינבורו, ולאחר מכן תועבר לקתדרלת סנט ג'יילס ללוויה. הציבור שכבר עודכן לגבי המצב, בוודאי יתאסף בתחנת ה"רכבת המלכותית", רכבת מיוחדת שמטרתה לשאת בני מלוכה ברחבי בריטניה, שתיקח את הגופה בחזרה ללונדון לטקס הקבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully