וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות קשיים כלכליים, כפרי הנוער מאיימים: לא נשלם מס הכנסה וביטוח לאומי עבור עובדינו

עודכן לאחרונה: 22.5.2023 / 17:36

מנהלי המוסדות טענו כי תוספת התקציב שנקבעה על ידי משרד החינוך רחוקה מלסייע בפתרון המשבר המתמשך בו הם נתונים. בחודשים האחרונים, חלקם נאלצו לעצור העברת משכורות לספקי מזון, שמירה וניקיון. כעת הם מתריעים כי הגיעו לקצה: "לא נעמוד בתשלומים, אנחנו בקריסה"

בווידאו: דיוני התקציב במליאה: "לא מגיע לבת שלי תקציב כי היא לא גדלה על נעה קירל?"/ערוץ הכנסת

מנהלי כפרי הנוער הודיעו היום (שני) כי יפסיקו להעביר תשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי על עובדיהם החל מהחודש הבא. "לא נוכל לעמוד בעלויות, אנחנו בקריסה", כתבו לשר החינוך יואב קיש ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. זאת, לדבריהם, בעקבות פערים כספיים מצטברים ותקצוב חסר מהמדינה.

מוקדם יותר החודש, משרד החינוך עדכן את כפרי הנוער בתוספת התקציב שנקבעה - עלייה של 1.7%, לתקצוב של 68.7%. מנהלי המוסדות התאכזבו. בחישוב העליות במחירים, הם אומרים, מדובר בכלל בקיצוץ. אם מדד המחירים לצרכן עלה ב-5%, המשמעות היא שהתקציב ירד ב-3.3%.

"מדובר בהתעלמות מוחלטת מהעליות החדות במדדים וביוקר המחייה באופן כללי, על אף הפניות הרבות לבעלי התפקידים וחברי הכנסת הרלוונטיים בשנה האחרונה, והבטחות מפורשות שניתנו לכפרים", הבהירו מנהלי כפרי הנוער במכתב לשרים. לדבריו של מנהל כפר הנוער גלים, דני גילדין, "כפרי הנוער מעסיקים עשרות עובדים בשכר מינימום. העלייה בשכר המינימום והעובדה שהשיפוי מהמדינה הוא פחות מ-50%, מביאה יחד עם העלייה במדדים למשבר תזרימי חמור בכפרי הנוער".

כפר הנוער כפר גלים. יחצ,
מתוקצבים על ידי משרד החינוך בגירעון מובנה. כפר הנוער גלים/יחצ

בנוסף לסכום זה, הממשלה אישרה הקצאה של עשרה מיליון שקלים מכספים קואליציוניים. נציגי משרדי החינוך והאוצר הציגו את התוספות בדיון שערכה ועדת החינוך בנושא, וספגו ביקורת. יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף טייב (ש"ס), הבהיר למשרדים כי התקציב בלתי מספק. הוא דרש לקבל ממשרד החינוך דוח שהוכן עבורם על ידי גורם חיצוני שמפרט את כל צרכי כפרי הנוער, "כדי לפתור את הבעיה אחת ולתמיד", והוסיף: "תביאו לפנינו את העבודה הרצינית שעשיתם. מה הבעיה?".

המצוקה אינה חדשה, אך הולכת ומחמירה. כפרי הנוער והפנימיות מתוקצבים על ידי משרד החינוך בגירעון מובנה - 85% מהתקציב הנדרש לאחזקת כל ילד, לפי מפתח שנקבע ב"סל לאור" בשנות ה-70. שני עשורים לאחר מכן הוחלט להשלים את הפער עבור כפרי הנוער המודרכים, אלה שעומדים בדרישות שונות של משרד החינוך, דרך תקציב נוסף הנקרא "תקנת המודרכות". אך זו כמעט שלא התעדכנה בשנים האחרונות.

כעת, בכפרים מעריכים שהסכום החסר בתקציב השנתי ממשרד החינוך הוא 56 מיליון שקלים - כ-1.2 מיליון לכל אחד מ-46 הכפרים הפועלים בישראל. כמה מנהלים כבר התריעו כי בחודשים האחרונים הם לא מצליחים לשלם לספקים, ונמצאים בסכנת עצירת שירותים כמו מזון, הסעות, שמירה, ניקיון ועוד. "כבר שנים רבות שמנהלי כפרי הנוער מתמודדים עם מציאות כלכלית בלתי מתקבלת על דעת, בזמן שגל ההתייקרויות גואה ומגדיל את הפער בין ההכנסות להוצאות הרבות. ועתה, בעיצומה של שנת הלימודים, הפער רק הולך וגדל", האשימו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

עוד הוסיפו כי "מעבר לתת התקצוב מצד משרד החינוך, חוסר השיפוי על עליות המדדים, גל ההתייקרויות והסכמי השומרים - רק מרחיבים את הפער התקציבי. המלחמה באוקראינה הביאה בנוסף להתייקרויות חריגות בתחומי האנרגיה והמזון, בעיקר למשק החי בחקלאות, וגם על כך אין שום שיפוי. במקביל, נחתמו במשק הסכמי עדכון שכר לשומרים, כאשר הכפרים מחויבים לשלם 15% תוספת גם כן ללא שיפוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully