וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות ממיליון שקלים: הצניחה בהוצאות על מעון רה"מ בתקופת בנט-לפיד

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 14:38

מנתוני התנועה לחופש המידע עולה כי סך הוצאות מעון ראש הממשלה בשנת 2022 עמד על 743 אלף שקלים - פחות מחצי מנתניהו ב-2019. בנט הוציא לא פחות מ-143 אלף שקל על מזון כולל הזמנות וולט, לפיד נמנע מבקשה להחזרים על הוצאות פרטיות. בסכומים לא נכללות הוצאות האבטחה

בווידאו: טקס העברת התפקיד בין רה"מ היוצא נפתלי בנט לנכנס יאיר לפיד/צילום: רועי אברהם/ לע"מ, סאונד: בן פרץ/ לע"מ

סך ההוצאות במעונות ראשי הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויאיר לפיד בשנה שעברה עמד על פחות ממיליון שקלים - כך עולה מנתונים שנמסרו ממשרד רה"מ לתנועה לחופש המידע בעקבות עתירה לבית המשפט. מדובר בירידה משמעותית בהיקף ההוצאות על מעונות ראש הממשלה לעומת שנים עברו, כך למשל ב-2019 כשההוצאות על מעונות ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיעו ל-2 מיליון שקלים בשנה.

בחלק הראשון של התקופה המדוברת כיהן נפתלי בנט כראש הממשלה, ובמחצית השנייה, בין יולי 2022 לסוף 2022, לפיד היה ראש הממשלה. אף אחד מהם לא התגורר במעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים, בשל עבודות שיפוץ המעון שהחלו ביוני 2021 ונמשכות עד היום. בנט המשיך להתגורר בביתו הפרטי ברעננה ושינה את הגדרתו למעון הרשמי, ואילו לפיד עבר להתגורר באופן חלקי בדירת 3 חדרים הסמוכה למעון הרשמי ברחוב בלפור שבה הוא שהה חלק מהשבוע, והמשיך להתגורר בביתו הפרטי בתל אביב.

מעון רה"מ בירושלים 16 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
בנט ולפיד לא התגוררו בו. המעון הרשמי בבלפור/פלאש 90, יונתן זינדל

הנתונים של התנועה לחופש המידע לא כוללים את הוצאות הביטחון והאבטחה במעונות ראש הממשלה, ולא את הסכום שנדרש להתאים אבטחתית את ביתו של בנט ברעננה למעון רשמי, אלא מתמקדים בהוצאות מזון, כביסה, ניקיון, שיפוץ, אחזקה וכדומה בשנת 2022.

מהנתונים עולה כי במחצית הראשונה של 2022 ההוצאות על ביתו של ראש הממשלה בנט ברעננה הגיעו לסכום של כ-471 אלף שקלים. מאחר וביתו הפרטי של בנט הוגדר כמעון הרשמי, אי אפשר לבצע הפרדה בין ההוצאות כבית פרטי לבין הוצאות שיועדו לפעילות הרשמית.

לפי הנתונים, מירב ההוצאה בבית רה"מ של בנט היה על מזון, עליו יצא יותר יותר מ-143 אלף שקלים - אוכל מוכן, סופרמרקטים והזמנות מוולט, וכי בממוצע הוצאו כ-23 אלף שקלים בחודש על מזון בבית. עוד עולה מהנתונים כי כ-70 אלף שקלים הוקצו להתאים ולשפץ את הלשכה של בנט בביתו, 150 אלף שקלים להוצאות אחזקה, עבודות, מדידות ועוד, כ-50 אלף שקלים על גינון, צבע, ניקיון, ריהוט וכדומה וכ-30 אלף שקלים לרכישות ריהוט ותאורה.

החל הפינוי של מבצר בנט ברעננה. דוברות רעננה, אתר רשמי
הותקן ואז פורק. אמצעי האבטחה שהותקנו במעון של בנט ברעננה/אתר רשמי, דוברות רעננה

בנוגע לראש הממשלה יאיר לפיד, שכיהן כראש ממשלה החל מיולי 2021 והתגורר בדירה ברחוב בלפור הסמוכה למעון הרשמי - הוצאותיו הסתכמו בסכום נמוך במיוחד של כ-53,261 אלף שקלים, מאחר ולפיד, באופן חריג, לא הגיש בקשות להחזרים עבור ההוצאות הפרטיות שלו בביתו בתל אביב.

מהנתונים עולה כי 23 אלף שקלים יצאו על שירותי ניקיון, 1,500 שקלים על שירותי כביסה, 6,405 שקלים על מזון ואירוח, וכ-2,691 שקלים שולמו על הובלת מכשיר כושר לדירה באמצעות מנוף. הנתונים מפרטים גם את ההוצאות הקשיחות על המעון הרשמי בבלפור, בזמן שאינו נמצא בשימוש ושיפוצים - כ-218,533 שקלים על ארנונה, חשמל, מים ביוב אחזקה ותחזוקה וכדומה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 14 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
פערים גדולות בהוצאות לעומת תקופת בנט ולפיד. נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

הסכום הכולל של הוצאות מעונות רה"מ ב-2022, אם כך, עמד על כ-743,215 אלף שקלים, ירידה משמעותית לעומת הנתונים שנמסרו בעקבות עתירה של התנועה לחופש המידע לגבי השנים 2021-2019: ב-2019 ההוצאה עמדה על 2.1 מיליון שקלים, ב-2020 על 1.6 מיליון שקלים וב-2021 על 1.4 מיליון שקלים. עם זאת, ההוצאות צפויות ככל הנראה לחזור ולגדול בשנים הקרובות: לנוכח הצפי להמשך השיפוצים במעון הרשמי בבלפור, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו משתמש כעת במעונו הפרטי ברחוב עזה בירושלים, בנוסף לבית הפרטי בקיסריה וכן, ועדת הכספים אישרה מוקדם יותר השנה את המימון של שניהם וכן את הגדלת ההוצאות המושתות על המשרד.

יצוין כי בתקופה המדוברת, המעון הרשמי בבלפור לא היה בשימוש כלל וההוצאות מתייחסות בעיקר להוצאות פרטיות של ראשי הממשלה על אף שהמעון הפרטי של בנט ברעננה הוגדר כמעון רשמי כמעט ולא נעשה בו שימוש למטרות אירוח וכדומה.

עו"ד רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, מסרה: "לאחר עשור של הוצאות גבוהות שהגיעו למיליוני שקלים, שאותם מימנו הציבור הישראלי, לראשונה הוצאות מעון ראש הממשלה עומדות על פחות ממיליון שקל. בנוסף, עולה כי ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד הסתפק במימון הוצאותיו הציבוריות, ללא בקשה להחזר עבור הוצאות פרטיות. משמעות הדברים היא שהשקיפות אותה מקדמת התנועה לחופש המידע מתוך מטרה לייצר נורמה של הפרדה בין הוצאות ציבוריות להוצאות פרטיות מסייעת לשמור על הקופה הציבורית. נוכח העובדה שלאחרונה העניקה ועדת הכספים למשרד ראש הממשלה מימון חופשי וללא הגבלות להוצאות התנועה לחופש המידע תמשיך ותעקוב אחר פירוט ההוצאות והעלויות השונות".

מהליכוד נמסר בתגובה: "שוב מעוותים את המציאות בכך שהתעלמו מ-50 מיליון השקלים שהמדינה הוציאה על שיפוץ ביתו הפרטי של בנט, רק בגלל סירובו לעבור לירושלים (שכפי שמתבקש בחוק יסוד הממשלה) והתעקשותו להפוך את ביתו הפרטי ברעננה למעון רשמי - סכום שאותו ראש הממשלה נתניהו לא הוציא ב-16 שנות כהונתו גם יחד".

מטעמו של בנט נמסר כי "דוח משרד רה"מ שפורסם הבוקר קובע רשמית: ההוצאות בתקופתי כראש ממשלה נחתכו ביותר מ-50 אחוז לעומת שנים קודמות. לא היה שידרוג בית ב-50 מיליון שקלים, אלא עבודות ב-70 אלף שקלים בלבד להתאמת הממ"ד להיות חדר עבודה מאובטח עבורי כראש ממשלה. כל השאר - אבטחה בלבד, לאור דרישת השב"כ שלא אכנס למעון בבלפור. כל הרעש, כל השקרים הופרכו - פייק אחד גדול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully