וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' על הגדלת תקציב הישיבות: "לא בהכרח נכון, אבל יש ערכים לקדם"

עודכן לאחרונה: 17.5.2023 / 11:00

שר האוצר התראיין ל-103fm והדף את הטענות נגד תקציב המדינה שהוא מוביל. "בוזזים מיליארדים לחרדים? זה אחוז מתקציב המדינה, מותר לממשלה לחזק גם זהות יהודית", אמר וטען כי דו"ח הכלכלנית הראשית הוצג במסגור שקרי: "לא יהיו קיצוצים"

בווידאו: סמוטריץ' תוקף: "ראשי הערים נלחמים במי שרוצה להוריד את יוקר הדיור"/צילום: לע"מ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התראיין הבוקר (רביעי) לתוכנית של ינון מגל ובן כספית ברדיו 103fm. על הפרק: הישורת האחרונה לאישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים וברקע המשך העימות בין האוצר לשלטון המקומי בעקבות אישור הקמת קרן הארנונה.

"החרדים, הדתיים, הם לא חלק מאזרחי המדינה?", תהה סמוטריץ' בריאיון והגיב בלעג: "בוזזים כאילו המדינה שייכת לסקטור מסויים, מפגיני בלפור, ובוזזים אותם ונותנים לאחרים? מדובר באחוז אולי מתקציב המדינה. יש 99 אחוזים מהתקציב שהולכים לחינוך, השכלה גבוהה, תשתיות, תחבורה. אנחנו בוזזים כספי ציבור ומשקיעים 150 מיליארד ש"ח במטרו למטרופולין גוש דן. אנחנו בוזזים 26 מיליארד ונותנים לכבישים. מאיפה הטרמינולוגיה המגוחכת הזו? יש לכל ממשלה וככה זה בדמוקרטיה סדרי עדיפויות, מותר לממשלה במסגרת סדרי העדיפויות שלה, ומדובר על אחוז, לחזק התיישבות בנגב, בגליל, ביו"ש, לחזק זהות יהודית, לתקן אפליה ארוכת שנים בתקציבי החינוך החרדי, להגדיל את תקציב הישיבות. כמו שהיה מותר לממשלות אחרות להשקיע בדברים אחרים שהיו חשובים להם. יש בסוף את ליבת התקציב, תקציב נהדר, מעודד צמיחה, אחראי מאוד, מרוסן מאוד".

בצלאל סמוטריץ',1 במאי 2023. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
בצלאל סמוטריץ',1 במאי 2023/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

שר האוצר התייחס גם לדו"ח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג, שבו הזהירה בין היתר כי הגדלת קצבאות האברכים תפגע בשילוב חרדים בשוק התעסוקה ואף הורידה את תחזית הצמיחה של ישראל. "זה פשוט מסגור שקרי. זה דו"ח טוב ותחזיות הצמיחה בישראל עדיין גבוהות מהעולם. בכל העולם מעדכנים עכשיו תחזיות כלפי מטה. ידענו שאנחנו בתקופת חוסר ודאות כלכלית, אבל לא יהיו קיצונים ולא תהיה העלאת מסים".

על התקציבים לישיבות אמר סמוטריץ': "יש שם גם הגדלה. יכול להיות שזה פחות נכון כלכלית, אז מה? מדינה לא עושה רק מה שטוב לכלכלה. כשאתה מחייב מפעלים להתקין מסננים כדי לשמור על איכות הסביבה גם זה לא נכון כלכלית, אבל יש למדינה עוד ערכים שחשוב לה לקדם".

השבוע סיימה ועדת הכספים של הכנסת לאשר את חוקי התקציב וההכרעה תעבור למליאת הכנסת, שם צפויים לילות לבנים מהיום ועד לאישור התקציב וחוק ההסדרים בשבוע הבא.

לוואלה! נודע כי יו"ר יהדות התורה ושר השיכון והבינוי יצחק גודלקנופף הביע ביום שני את דרישתו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקבל כחצי מיליארד שקלים לטובת החינוך החרדי, וזאת, כך לדברי גולדקנופף, במסגרת מה שהובטח למפלגתו בהסכם הקואליציוני שחתמו עם הליכוד. כלומר, דרישתו של גולדקנופף לקבל את הכספים האלו היא בנוסף לכספים הקואליציוניים הנאמדים בסכום כולל של 13.6 מיליארד שקלים.

גולדקנופף דרש לקבל חלק מהכספים המדוברים כבר בשנת הלימודים הנוכחית, וחלק נוסף מהם באופן רטרואקטיבי. הדרישה של יו"ר יהדות התורה היא ש-217 מיליון שקלים יועברו למוסדות הפטור החרדים, שבחלקם לא מלמדים מאה אחוזים של לימודי ליבה, ועוד כ-400 מיליון שקלים שיועברו רטרואקטיבית לתלמידי ישיבות ולאברכים.

גורמים ביהדות התורה התייחסו לנושא ואמרו לוואלה!: "אין כאן דרישות חדשות, הכל בהסכמים הקואליציוניים. אנחנו רק עומדים על כך שמה שהובטח יינתן ויקוים".


גם שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, הביע את מורת רוחו ממה שכינה "חלוקה לא הוגנת" של תקציב המדינה. "לסמוטריץ' קל לנהל משא ומתן עם עצמו", אמר. "ייהוד הגליל הוזנח ואי אפשר להציל את המצב בלי התקציב".

ביום ראשון, הממשלה אישרה את חלוקת הכספים הקואליציוניים בסכום כולל של 13.6 מיליארד שקלים לשנים 2024-2023. לפי ההצעה, תקציב המדינה הדו-שנתי שיאושר בסוף החודש יכלול 5.7 מיליארד שקלים ב-2023 ו-7.9 מיליארד שקלים ב-2024, שיחולקו בעיקר לצרכים סקטוריאליים של החרדים, המתנחלים והדתיים הלאומיים, כמו הגדלת תקציב הישיבות, תמיכת לחינוך החרדי והממלכתי דתי, ותקציבים לשירותי דת, קברי אבות, מערך הגיור, הקמת הרשות לזהות יהודית של חבר הכנסת אבי מעוז, ותוכנית תלושי המזון של ש"ס.

לפי חלוקת הכספים הקואליציוניים, בין השאר, קרוב ל-4 מיליארד שקלים יועברו לתקציב הישיבות בשנתיים הקרובות, 1.18 מיליארד למשכורות עובדי ההוראה במוסדות החינוך החרדי, וחצי מיליארד שקלים יועבר למשרד ירושלים ומסורת של חבר הכנסת מאיר פרוש. יותר מ-700 מיליון שקלים יועברו למשרד להתיישבות של השרה אורית סטרוק, 450 מיליון שקלים יועברו להתיישבות הצעירה, 285 מיליון שקלים למעוז והרשות לזהות יהודית שדרש להקים במשרד ראש הממשלה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יקבל כ-1.3 מיליארד שקלים לחיזוק הביטחון הלאומי מתוך כ-9 מיליארד שטען שהובטחו לו כתוספת תקציבית.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully