וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצלמים את המבחן ומקבלים תשובות תמורת תשלום: כך עובד השוק השחור של הבגרויות

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 22:25

עם פתיחת תקופת המבחנים החלה גם "העבודה" של פותרי הבחינות בתשלום. בקבוצות סגורות בטלגרם, התלמידים שולחים בזמן אמת את השאלונים - ומחכים לפתרונות שמתומחרים בד"כ במאות שקלים. "שלחו תשובות - אני בלחץ מפחיד"

שר החינוך הנכנס קיש: "משרד החינוך ישנה כיוון"/צילום: ערוץ הכנסת

150 אלף תלמידים ניגשים היום (שני) ומחר לבחינות הבגרות במתמטיקה. בעוד שחלקם נכנסים למבחן המסכם לאחר חזרות אינטנסיביות על דרכי פתרון ומעבר על שאלות קודמות, אחרים בוחרים בדרך פשוטה יותר - קבלת תשובות בזמן אמת מפותרי מבחנים, בעיקר בתשלום, אבל לא רק. שוק שחור של בגרויות.

חיפוש פשוט בטלגרם מעלה כמה קבוצות לעזרה בפתרון המבחנים, לעתים עם יותר מעשרת אלפים חברים. בשם חלקי, בדוי או מלא, הם מתחלקים לשניים - המבקשים והמציעים. הראשונים שולחים שאלות במהלך המבחן תוך בקשה לסיוע. השניים פותרים עבורם את השאלות, בדרך כלל בהודעה פרטית ובתשלום, לפעמים פשוט בהודעה בקבוצה הכללית. התמחור הממוצע נע בין כמאה שקלים לכמה מאות עבור מי שמוכיח את יכולתו לספק תוצאות גבוהות.

כך למשל, עם תחילת הבחינה ב-3 יחידות לימוד, ביקשו החברים באחת הקבוצות הגדולות לצלם את הטופס ולשלוח. "תשובות לשאלון אצלי בזול", הציע אחד מהם באותו רגע. "מי פותר לי בבקשה דחוף", כתב כמה דקות לאחר מכן אחד אחר, בצירוף תמונה של שאלה. הודעות רבות נשלחו בנוסח דומה. אחד השולחים צילם את המבחן במלואו, בצירוף הבקשה: "שלחו תשובות". "אני בלחץ מפחיד", שיתפה תלמידה אחרת.

שיחות מתוך קבוצת טלגרם למכירת תשובות לבגרויות בזמן הבחינה 15 במאי 2023. ללא, אתר רשמי
"המחירים הכי זולים אצלי", תיעוד ההתכתבויות/אתר רשמי, ללא
שיחות מתוך קבוצת טלגרם למכירת תשובות לבגרויות בזמן הבחינה 15 במאי 2023. ללא, אתר רשמי
"תעזרו למי שבמבחן עכשיו"/אתר רשמי, ללא

לא עבר זמן רב והפתרונות החלו להישלח. "שלחו פה, אני עוזרת", נרתמה חברת הקבוצה, ולא רק היא סייעה לנבחנים, שבעצמם העבירו תמונות עם הפתרונות שלהם. ואולם, החלק העיקרי של ההעתקות נעשה מחוץ לקבוצות הפתוחות. פותרי המבחנים מתחרים על הלקוחות דרך אותן קבוצות, ומספרים על המחיר הזול והאמינות שלהם. אחד דיבר על "הצלחה פנומנלית" ואחר הזכיר את הציון שקיבל הפתרון שלו במועד קודם. הפתרונות והעסקאות עצמם נעשים בהודעה פרטית, בחסות האנונימיות שמאפשר הטלגרם.

"תיזהרו עם כסף, משרד החינוך פעם שתל אנשים בטלגרם. היית משלם והיו פוסלים לך", הזהירו בקבוצות, ובצדק. בעבר, המשרד והמשטרה כבר תפסו רשתות העתקה דרך הרשתות החברתיות. בחודש שעבר הגישה פרקליטות מחוז דרום כתב אישום נגד ארבעה מציעי פתרונות, בהם שתי אחיות, בשנות ה-20 לחייהן. החקירה נפתחה לאחר שמשרד החינוך זיהה דפוס חוזר של תשובות וטעויות במאות מבחנים, במקצועות שונים. על פי כתב האישום, הם השיגו את טפסי המבחן לפניו, תוך ניצול עבודתו של אחד מהם כמשגיח, ובמהלכו שלחו את התשובות תמורת 50 עד 300 שקלים. בסך הכול הרוויחו מהעסקאות יותר ממיליון שקלים.

הפותרים הזהירים יותר לא מסתפקים בחשאיות של האפליקציה. "התלמידים מגיעים מפה לאוזן. צריך שילד אחד ידע שאתה עושה את זה והוא מעביר את המסר הלאה", סיפר תושב הצפון. "הם שולחים לי שאלות תוך כדי המבחן ואני שולח להם חזרה".

שיחות מתוך קבוצת טלגרם למכירת תשובות לבגרויות בזמן הבחינה 15 במאי 2023. ללא, אתר רשמי
"שלחו תשובות", תיעוד ההתכתבויות/אתר רשמי, ללא

"נכנסתי לאתרי הכנה למבחן, ישבתי בגרות-בגרות ותרגלתי"

היו גם תלמידים שבחרו להשקיע בלמידה במקום באפליקציות. נעמי בר, תלמידת כיתה י"א בברנקו וייס בקריית שמונה, נבחנה היום ב-3 יחידות. "הייתי קצת בלחץ בהתחלה, אבל הלך סביר. עניתי על מה שידעתי ולמדתי בכיתה ואני מקווה לציון טוב", סיפרה. "הבחינה הייתה בסך הכול הוגנת. היו כמה שאלות מאוד מבלבלות אבל עשיתי מה שיכולתי. הייתה אווירה שלכולם הלך די בסדר, לא קשה מדי".

משרד החינוך כבר פרסם את הפתרונות של בחינות הבגרות במתמטיקה, אליהן ניגשו הבוקר התלמידים. לפי נתוני המשרד, מתוך כלל הניגשים כ-60% ברמה של 3 יחידות לימוד, כ-25% ברמה של 4 יחידות לימוד וכ-15% ברמה של 5 יחידות. ענבר לבן, תלמידת כיתה י"ב באורט קריית ביאליק, היא אחת מאותם 15%. "נכנסתי לאתרי הכנה למבחן, ישבתי בגרות-בגרות ותרגלתי, הלכתי עד זאת שהייתה ב-2009", אמרה. "אני מקווה שיהיה טוב. ניסיתי להסתכל על הפתרונות אחרי המבחן והרוב היה בסדר. הרגשתי שזה היה ברמה שציפיתי, לא משהו מוגזם".

לבן הוסיפה: "יש לי חברים שכבר הלכו להירשם למועד ב' ויודעים שיעשו את זה. אבל גם יש כאלה שאמרו שמועד ב' יהיה רק לשיפור, שדי מרוצים מהתשובות שעלו לרשת. אתה יכול לשער בערך כמה תקבל. היום אתה יוצא מהבחינה ורואה ישר תשובות".

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד נוקט בשורה של אמצעים גלויים וסמויים חלקם בשיתוף פעולה ובליווי משטרת ישראל כדי לאתר העתקות, להבטיח את טוהר הבחינות ולהביא לכדי הגשת כתב אישום את האחראים. השמירה על טוהר הבחינות היא משימה חינוכית, ערכית ואזרחית בעלת חשיבות עליונה, אשר מחייבת אחריות של הנבחנים והמערכת כולה".

הם הוסיפו בנוגע למקרה הנדון כי "המשרד מודע לכך אך מדובר במקרים בודדים בלבד, המאופיינים בדרך כלל בהעברת תשובות מרוכזת באמצעות קבוצות ברשתות החברתיות, לאחר הרשמה בתשלום לקבוצות. בימים אלו, מוגשים כתבי אישום כנגד האנשים שהשתתפו בעבירה לאחר שהמשרד הגיש תלונה למשטרה וכן, תלמידים שנתפסו עושים שימוש בטלפונים, או שברשותם טלפונים, נענשו בצורה חמורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully