וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ': ת"א צריכה לתת בחזרה למדינה דרך הארנונה; האופוזיציה: שוד לאור יום

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 19:31

שר האוצר התייחס להצעת החוק שמקדמת הממשלה, ואמר ששביתת הרשויות המקומיות "מיותרת, מזיקה ובריונית". גנץ: "תקציב שנועד להיות תעודת ביטוח לקואליציה ולנתניהו". לפיד: "שוד לאור היום. חלוקת שלל של ממשלה חסרת אחריות"

בווידאו: גנץ על קרן הארנונה: ממשלת ישראל החליטה על העלאת מסים על בסיס סקטוריאלי/רוני כנפו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס היום (שני) בישיבת הסיעה להצעת החוק "קרן הארנונה" שמקדמת הממשלה, ואמר על שביתת הרשויות המקומיות שהיא "מיותרת, מזיקה ובריונית". הוא ציין כי הוא "לא מתכוון להיכנע ללחצים, לאיומים ולסחטנות. התחייבנו למאבק חסר פשרות ביוקר המחיה וזה צעד חשוב לכך. ישראל השקיעה במטרו בתל אביב, אז תל אביב צריכה לתת בחזרה למדינה".

מנגד, תקפו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה ממלכתי בני גנץ. "תקציב שנועד להיות תעודת ביטוח לקואליציה ולנתניהו, במקום להבטיח את חיזוקה של כלכלת ישראל", טען גנץ. לפיד אמר על הקרן כי היא "שוד לאור היום. חלוקת שלל של ממשלה חסרת אחריות שסוחטת ראש ממשלה חלש".

"אנחנו בדרך לתקציב הראשון שבמקום להיקרא תקציב מדינה ראוי להיקרא תקציב קואליציה", טען גנץ. "ממשלת ישראל דה פקטו החליטה על העלאת מסים על בסיס גיאוגרפי וסקטוריאלי. לכל עירייה שילקחו ממנה תקציבים, תהיה ברירה בין לגבות עוד ארנונה או כסף על שירותים שונים, ובין לצמצם שירותים כך שלתושביה יגדלו ההוצאות. מדובר באי צדק משווע שעליו ישלמו גם תושבי דרום תל אביב ושכונת שביב, גם תושבי המועצות שבעוטף עזה ובגבול הצפון".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים 14 במאי 2023. לע"מ, אתר רשמי
"ישראל השקיעה במטרו בת"א, והיא צריכה לתת בחזרה", סמוטריץ'/אתר רשמי, לע"מ

לפיד הוסיף כי מפלגתו תומכת בשביתת השלטון המקומי. "מוצדקת מאין כמותה. הממשלה הזו החליטה לגנוב את כספי הארנונה שלנו. לגנוב זה מילה קשה, אבל אין לי מילה אחרת. הממשלה באה לרשויות שכל חטאן שהן מנוהלות כמו שצריך, והתושבים שלהן עובדים ומשלמים מסים, ומחרימה את הכסף שלהן".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בישיבת הסיעה של מפלגתו: "קרן הארנונה היא הכרחית ויוצרת צדק חלוקתי עבור ערי הפריפריה. הממשלה חייבת להעביר את הרפורמה בלי לחשוש". דרעי הזכיר שההצעה להקים את הקרן עלתה בחוק ההסדרים של הממשלה הקודמת, אך לדבריו היא לא עברה משום ש"פורום ראשי הרשויות החזקות לחצו והממשלה נכנעה להם. זו היתה 'ממשלת תל אביב'".

דרעי אמר כי רפורמת קרן הארנונה לא התחילה אצל החרדים אלא מאגף התקציבים באוצר. "בעבר, כשר הפנים, לא תמכתי בזה, למרות שאני הובלתי את כל נושא של הצדק החלוקתי והעברת תקציבים מרשויות חזקות לחלשות, כי חשבתי שיש דרכים טובות יותר לגרום לאיזון וצדק", הוסיף, "ולמרות זאת, אין ספק כי המהלך הוא צודק והכרחי. בערי הפריפריה לא רוצים לבנות למגורים כי לא משתלם להם".

אריה דרעי. ראובן קסטרו
"צדק חלוקתי לפריפריה". אריה דרעי/ראובן קסטרו

מרכז השלטון המקומי הודיע אתמול על שביתה ללא הגבלת זמן, בעקבות הסכסוך עם הקואליציה והממשלה על קידום הקמת "קרן הארנונה". ברשויות המקומיות מתנגדים נחרצות לחוק, ומזהירים שהתושבים לא ישלמו את מסי הארנונה. לשביתה הצטרפו גם רשויות מקומיות. ראשי הרשויות השובתות אף קראו להסלמה בצעדי המחאה נגד תקציב המדינה.

ועדת הכספים התכנסה הבוקר להצביע על הקמת קרן הארנונה, אחרי שורת דיונים שיימשכו עד הלילה עקב מאות הסתייגויות שהגישה האופוזיציה. כמה רשויות מקומיות שמוחות על הצעד והשביתו את שירותיהם הגיעו למשכן הכנסת כדי לנסות ולהפוך את ההחלטה.

נתניהו בפתח ישיבת סיעתו על מבצע "מגן וחץ": "אנחנו משנים את מאזן ההרתעה"

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו, דיבר מוקדם יותר בפתח ישיבת סיעת הליכוד על מבצע "מגן וחץ", אך לא התייחס לסערה סביב הצעת החוק "קרן הארנונה". נתניהו אמר כי "הכוונה שלנו במבצע "מגן וחץ" הייתה לשנות את מאזן ההרתעה מול הג'יהאד האיסלאמי. השוני בא לא רק בגלל החיסולים הממוקדים שאנחנו עושים כבר 16 שנה כשאני ראש ממשלה, אלא שעשינו זאת ברגיעה ובסיטונאות. הורדנו חצי מהנהגת הג'יהאד האיסלאמי במכת פתע ואת החצי השני במהלך המבצע".

לדבריו, "המסר הועבר לא רק בעזה, אלא ב-270 מעלות. כל מי שבא לפגוע בנו, כל מי שמתכנן לפגוע בנו, יבין עכשיו טוב יותר את משמעות המילים "דמכם בראשכם". אנחנו משנים את מאזן ההרתעה. אני אומר את זה גם לקראת יום ירושלים. מצעד הדגלים שיתקיים במסלולו, כסדרו וכהלכתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully