וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממוצע הנרצחים החודשי הוכפל: המספרים מאחורי האלימות במגזר הערבי

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 20:45

מדוח שפרסם מרכז המחקר של הכנסת עולה תמונה מטרידה באשר לטיפול של הרשויות בפשיעה בחברה הערבית: 72% מכלל הנרצחים מתחילת השנה, ערבים. במקביל, גם בחברה היהודית חלה עלייה במקרי הרצח. סגן המפכ"ל: "עושים מאמץ לגשת לתיקי רצח, לא משנה מה מוצאו של הקורבן"

תיעוד החשד ברצח בכפר ואדי סלאמה שבגליל המערבי/שימוש לפי סעיף 27א'

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פרסם היום (שני) דוח בנושא הפשיעה בחברה הערבית בישראל, שמציג תמונה מטרידה לפיה בארבעת החודשים האחרונים, ניכר זינוק משמעותי באירועי הרציחות בישראל - 82 אירועי רצח שבהם נרצחו 86 קורבנות. התמונה קודרת אף יותר בחברה הערבית: מתוך 86 הקורבנות, 72% ערבים, 22% יהודים וכ-6% נוספי.

מהדוח עולה תמונה דומה גם בניתוח השנים 2022-2018 בהם התרחשו 690 אירועי רצח ונרצחו 731 קורבנות, 70% מתוכם הם ערבים, 24% יהודים וכ-6% נוספים. גם ממוצע הנרצחים החודשי זינק בשנת 2023, בחברה הערבית והיהודית יחד. בעוד שבחברה היהודית ממוצע הנרצחים החודשי עלה ב-65%, בחברה הערבית הוא כמעט הוכפל.

אוסאמה מרואת, הנרצח בנצרת. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אוסאמה מרואת, נורה למוות בנצרת ביום שישי האחרון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גם בחברה היהודית חלה עלייה משמעותית במקרי הרצח. מתחילת שנת 2023, מספר מקרי הרצח עלה ב-65%.

מהדוח עולים נתונים מטרידים גם לגבי טיפול רשויות החוק במחוללי הפשיעה בחברה הערבית. בין השנים 2022-2018, בחברה הערבית רק 29% ממקרי הרצח הגיעו לכדי כתב אישום, לעומת החברה היהודית בה היחס עמד על כ-69%. יתרה מזאת בין השנים 2021-2019, חלה ירידה ביחס זה. לפי שעה, בשנת 2022, רק 23% ממקרי הרצח הגיעו לכדי כתב אישום.

באשר לטיפול המשטרה במחוללי הפשיעה בחברה הערבית, לפי הדוח, בשנים 2022-2021, נפתחו 571 תיקים כנגד יעדים שהוכרזו על ידי המשטרה מחוללי פשיעה בחברה הערבית. בשנת 2022, חלה ירידה של כ-6% במספר התיקים שנפתחו לעומת שנת 2021.

מוחמד נאטור, נורה למוות במכוניתו, קלנסווה, 3 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מוחמד נאטור, שנורה למוות בתחילת החודש/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בדיון שנערך הבוקר בועדה לביטחון לאומי בכנסת בנושא הפשיעה בחברה הערבית, סגן המפכ"ל ניצב אבשלום פלד, טען כי "אנו עושים כל מאמץ לחנך את השוטרים לגשת לתיקי רצח, לא משנה מה מוצאו של הקורבן". לדבריו, "חסרים לנו 2,000 שוטרים. בחודשים האחרונים עמדנו מול אתגרים מורכבים - אם זה ארועי טרור ואם זה אירועים של שמירה על סדר ציבורי שוטף".

במהלך הדיון, ח"כ אפרת רייטן (העבודה) מתחה ביקורת על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שנעדר מהדיון. לדבריה, "הוא כושל ולא מתאים לתפקידו. הוא לא מעיז להראות את הפנים שלו עכשיו. מה שקורה כאן זו הפקרות מוחלטת".

חמאדה סאלם, נרצח באירוע אלימות בעכו. 6 במאי 2023. באדיבות המשפחה
חמאדה סאלם, שנורה למוות בעכו בתחילת החודש/באדיבות המשפחה

ח"כ חאמד עמר תקף את התנהלות המשטרה ואמר כי "הפענוחים שלכם זה רק מישהו שהלך והרג והודה בפניכם. אחוז הפענוחים שלכם הוא אפס. מה שקורה אצלנו, כל הרציחות וכל הדמי חסות לא ישארו רק בחברה הערבית. מה שקורה באום אל פאחם יקרה ברעננה".

לאחרונה, החליט המשרד לביטחון לאומי תחת השר בן גביר, להחריף את המאבק בפשיעה הגואה בחברה הערבית ושינה את שם מבצע "מסלול בטוח" ל"מסלול ירוק". שינוי נוסף בהחלטת המשרד הינו להתמקד יותר בסכסוכים המדממים בחברה הערבית זאת לצד המשך הפעילות השוטפת במאבק בסחר באמל"ח.

ארגון "יוזמות אברהם" שעוקב אחר נתונים אלו עדכן כי 78 ערבים קיפחו את חייהם בשנת 2023 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, מהם 72 אזרחים, ושישה קורבנות שאינם אזרחים. בתקופה המקבילה אשתקד היו 30 קורבנות. עוד נמסר מהארגון כי 39 מהקורבנות היו בני פחות מ-30, ו-6 מהם נשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully