וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו במהפכה המשפטית, גם בקרב על הארנונה - הממשלה צועדת הישר לתוך משבר

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 7:51

כיממה להפסקת האש, הקואליציה התגלגלה לעימות פנימי חדש וקרב הרשויות נגד מס הארנונה התפתח לשביתה בשלטון המקומי והאזורי. נתניהו מנסה לשמור מרחק מהמלחמה של סמוטריץ', אך ככל שהיא תחריף הוא יהיה הנפגע העיקרי, והיא עשויה לתדלק את המחאה נגד הממשלה בכוחות חדשים

נתניהו :" כל הסלמה מצד אויבנו תיענה בתגובה מוחצת"/לעמ

פחות מ-24 שעות אחרי שהאש מעזה ננצרה וביישובי העוטף הוכרזה חזרה לשגרה, הלהבות הפנימיות הוצתו מחדש וממשלת ישראל כבר התגלגלה למשבר אחר. הקרב של ראשי הערים הגדולות נגד מס הארנונה שמשרד האוצר מתכנן להטיל במסגרת חוק ההסדרים עלה שלב, או יותר נכון כמה שלבים: מה שהחל בבוקר בהסתערות מוניציפלית זועמת על הדיון בוועדת הכספים הפך עד הצהריים להכרזה על שביתה בשלטון המקומי שמלווה באיומים במרד מסים. בערב, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כבר זימן מסיבת עיתונאים דחופה בתגובה, בה האשים את ראשי הערים החזקות בישראל במשבר יוקר הדיור והבהיר שהוא נחוש ללכת עד הסוף: "לא ניכנע לאיומים ולסחטנות", אמר.

כמה שעות קודם לכן, הממשלה אישרה חלוקה של יותר מ-13 מיליארד שקלים לצרכים המגזריים של השותפים החרדים והדתיים, שהושגו בדיוק כך: באיומים ובסחטנות של המו"מ הקואליציוני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחליט באופן חריג למדר את אגף התקציבים מהמשא ומתן שקדם להקמת הממשלה, פורע כעת את הצ'קים הפתוחים שנתן לשותפיו במשך חודשיים של שיחות ודרישות אינסופיות. וכך, ביום אחד, התעצב הנרטיב שישלוט באישור תקציב המדינה הקרוב. יד אחת מחלקת מיליארדים לאברכים וישיבות, מכינות והתנחלויות, לחינוך החרדי והממלכתי-דתי, לשירותי דת ותוכניות לחיזוק היהדות - ויד שניה מכריזה על מלחמת ארנונה בערים הגדולות, ומטילה גזרות נוספות על המגזר החילוני, הליברלי והיצרני. בדיוק הקהל שמפגין נגד הממשלה כבר כמעט חמישה חודשים.

חגיגות יום העצמאות ברחוב קפלן בתל אביב, 25 באפריל 2023. רויטרס
יד אחת מחלקת מיליארדים לאברכים וישיבות והיד השנייה מטילה גזרות על המגזר החילוני, הליברלי והיצרני. מפגינים נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן/רויטרס

הקרב על קרן הארנונה לא התחיל אתמול. מדובר בהצעה שאגף התקציבים באוצר מנסה לקדם כבר שנים, שתמיד נבלמה בדרג הפוליטי בשל לחצים מצד הערים הגדולות. בתוך כך, סמוטריץ' החליט לאמץ אותה בחוק ההסדרים כפתרון למשבר הדיור, שכן ההצעה נועדה לתמרץ בניה למגורים, והוא ממסגר את ההצעה כמהלך של צדק חלוקתי, בין עשירים ועניים ומרכז ופריפריה, או כפי שאמר באחד הדיונים בתחילת החודש: "לא בטוח שכל השכל נמצא אצל האשכנזים במרכז".

הרשויות של סמוטריץ' ביהודה ושומרון, אגב, מוחרגות מהחקיקה, במה שמוסיף לתרעומת האופוזיציונית נגד המהלך. בשלטון המקומי והאזורי נאבקו בקרן הארנונה בוועדת הכספים במשך שבועות, עד שבסוף השבוע האחרון, בקואליציה הודיעו על פשרה ועל פיצול וריכוך מסוים של חלק מסעיפי החוק.

רק שבמהלך השבת גם הטוויטר עבד, וח"כים מהאופוזיציה ומשפיעני המחאות השונות החלו להעלות שרשורים וציוצים נגד קרן הארנונה והפשרה המסתמנת. בהמשך, חלק מראשי הערים הגדולות הביעו את מורת רוחם בפני יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, ודרשו ממנו לחדש את המאבק ולדרוש פיצול של הנושא כולו מחוק ההסדרים. סמוטריץ' מאשים כעת את ביבס ב"כניעה" לערים החזקות ובאיומים על רשויות אחרות להצטרף למאבק, ביבס מאשים אותו בחזרה ב"נקמה" על התמיכה במחאה נגד המהפכה המשפטית.

עוד בוואלה!

האיום של יריב לוין: "אם לא עובר לפחות חלק מהרפורמה, מה יש לי לחפש בתפקיד?"

לכתבה המלאה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים 14 במאי 2023. ינון יתח, אתר רשמי
"נקמה" על התמיכה במחאה נגד המהפכה המשפטית?/אתר רשמי, ינון יתח

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לשמור על מרחק פומבי מהקרב על הארנונה וממשחק ההאשמות על השביתה היום, אבל בוחש גם בוחש מאחורי הקלעים. הוא שיגר את יועצו כדי להבהיר לליכודניקים בוועדת הכספים שעליהם להצביע בעד החוק, ושולח מסרים צוננים לגבי ביבס, מעמדו ותפקידיו במפלגת השלטון, מאז תמיכתו בשר הביטחון יואב גלנט והתנגדותו למהפכה המשפטית.

כמו במהפכה של שר המשפטים יריב לוין, כך גם בארנונה של סמוטריץ', נתניהו משחק בתפקיד נוכח-נעדר, לא ברור אם מוביל או מובל למשבר על ידי בעלי בריתו. כמו במהפכה המשפטית, ככל שמלחמת הארנונה תחריף, ראש הממשלה יהיה הנפגע העיקרי. בין אם סמוטריץ' צודק, לא בטוח שחכם מצד הממשלה להתעסק עם ראשי ערים בשנת בחירות בעיצומה של התעוררות אזרחית-חילונית-ליברלית. היא עשויה לתדלק את המחאה בכוחות וכיוונים חדשים, בזמן שנתניהו מנסה להרדים ולהרוג אותה.

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 14 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
נתניהו משחק בתפקיד נוכח-נעדר, לא ברור אם מוביל או מובל למשבר על ידי בעלי בריתו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

סקרי שלושת הערוצים ששודרו אמש בישרו על הצלחתו של מבצע מגן וחץ בעזה, ועל מגמת התאוששות של נתניהו והקואליציה מהמפולת של המהפכה המשפטית. מאז פיטורי וביטול פיטורי גלנט, נתניהו מנסה לשקם את תדמיתו כמבוגר האחראי, להתמקד בביטחון ובתקציב, לייצב את המפלגה והקואליציה, ולדחות את הרפורמה בחסות ההידברות בבית הנשיא כדי למוסס את המחאה ברחובות ולקבל סופסוף הזמנה לבית הלבן. קרב הארנונה עלול לשבש לו את המשימה הגדולה וללוות את דיוני התקציב בהפגנות ומחאות חדשות בערים הגדולות. כמו במהפכה המשפטית, ההתעקשות של הממשלה לקדם את החוק למרות ההתנגדות של ראשי הערים עשויה לפעול בסופו של דבר כבומרנג וכבר עכשיו מעוררת התנגדות פנימית בליכוד שעשויה לבסוף לבלום את המהלך.

גם ההתבטאויות התקופתיות של שר המשפטים יריב לוין מגבירות את החשדנות של מתנגדי המהפכה ומחזקות את מאמציהם להשאיר את המתח הליברלי באוויר הרחובות. עמית סגל דיווח אתמול שלוין נערך לחידוש חקיקת המהפכה המשפטית אחרי אישור התקציב, ו(שוב) אומר בשיחות סגורות שאם לא יקדם חלקים מהרפורמה עד סוף כנס הקיץ - יעדיף לפרוש מכסאו. לוין כבר איים בעבר להתפטר אם הרפורמה תיעצר ולא מימש את האיום כשנתניהו החליט בפועל על הקפאה, אבל הוא מאותת שוב לראש הממשלה שעוד רגע אמת מתקרב, ושהוא ייאלץ להכריז ולהכריע על עתיד המהפכה המשפטית אם לא תושג בקרוב בבית הנשיא הסכמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully