וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' תקף: "יש 10 ראשי רשויות שהכריזו מלחמה נגד הורדת יוקר הדיור"

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 20:54

שר האוצר כינס מסיבת עיתונאים במטרה להסביר את "קרן הארנונה", על רקע המחאה המתוכננת של הרשויות המקומיות. לדבריו, "הקרן מבקשת לעשות דבר אחד: לתמרץ בניית יחידות דיור למגורים - יותר היצע והורדת מחירי יחידות דיור - כל השאר שקר מוחלט"

בווידאו: סמוטריץ' תוקף: "ראשי הערים נלחמים במי שרוצה להוריד את יוקר הדיור"/צילום: לע"מ

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הסביר הערב (ראשון) את פרטי "קרן הארנונה", בעקבות הסערה שהתעוררה והמחאה המתוכננת של הרשויות המקומיות. "אני חסיד גדול של ביזור סמכויות אבל זה לא הסיפור פה", טען השר. לדבריו, "הקרן מבקשת לעשות דבר אחד: לתמרץ בנייה של יחידות דיור למגורים. יותר היצע - הורדת מחירי יחידות דיור". הוא טען כי ישנם עשרה ראשי רשויות, ש"הכריזו מלחמה נגד הורדת יוקר הדיור". במקביל, נמשכים הדיונים בועדת הכספים על חוק הארנונה, שצפויים להימשך לתוך הלילה.

סמוטריץ' תקף את ראשי השלטון המקומי וראשי הערים, וטען כי הם "נלחמים בכל מי שרוצה להוריד את יוקר הדיור". הוא הסביר כי "כל מי שיבנה יחידות דיור למגורים יקבל מענק שנתי מהקרן, וכל מי שיבנה משרדים יפריש לקרן הארנונה סכום קטן - ביחס לרווח העצום שהוא עושה וימשיך לעשות מהארנונה העסקית". הוא קרא בנוסף לראשי הערים "אל תהיו כלי משחק של אנשים אחרים".

עוד ציין סמוטריץ', כי הוא "שומע איומים ואת ניסיון הסחיטה של בעלי הכוח והאינטרסים ושל ראשי ערים ברשויות העשירות שמאיימים על חברי כנסת שימחקו אותם בפריימריז וינהלו נגדם קמפיין תקשורתי במיליונים כדי למחוק אותם ציבורית". לדבריו, "לא נכנע לאיומים וסחטנות ונפעל בצורה מקצועית לטובת אזרחי ישראל".

בצלאל סמוטריץ',1 במאי 2023. ראובן קסטרו
סמוטריץ'/ראובן קסטרו

לבסוף פנה לחברי הקואליציה וקרא, "אסור להיכנע לאיומים ואלימות. אנחנו בדרך למאבקים גדולים מול כוחות שוק אדירים שמרכזים בידיהם כח אדיר שאנחנו הולכים לקחת להם - לפרק את הריכוזיות והמונופולים בשוק המזון ולא רק".

לדבריו, "הם מנסים להרוס צעד קריטי וחשוב. כשראשי הרשויות רוצים, הכול קורה מהר. בסוף כשראש רשות לא רוצה - הקרן תגרום לו לרצות". הוא אף טען כי בכוונתו להחיל את החוק ביהודה ושומרון: "באים משפטנים וצועקים שאי אפשר להחיל את החוק ביהודה ושומרון מאיזו תפיסה משפטית, אז אנחנו נקזז להם את מה שהם אמורים לקבל".

סמוטריץ' פנה לאזרחים: "אתם תובעים מאיתנו בצדק לטפל ביוקר המחיה ואתם צודקים, אנחנו עושים את זה ונעשה את זה בהמשך במזון, בטואלטיקה וברכב. בכל מקום שיש שחקנים חזקים ששולטים בשוק. השלטון המקומי חשב שהוא שחקן וטו. הם הבינו שהם צריכים לדבר". בסיום דבריו טען "החוק לתמרוץ הדיור יעבור, רה"מ דוחף בכל הכוח. יצאנו לקרב בעיניים פקוחות".

חיים ביבס בדיון על קרן הארנונה,כנסת, 14 במאי 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
סמוטריץ' ליו"ר השלטון המקומי חיים ביבס: "חבל שאין לך אומץ לגלות מנהיגות"/דוברות הכנסת, דני שם טוב

מוקדם יותר היום, התייחס שר האוצר בחשבון הטוויטר להפרת ההסכמות בין השלטון המקומי לנציגי הממשלה ותקף את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס: "חבל שאין לך אומץ לגלות מנהיגות ולהודות שביום חמישי בלילה הגענו איתך להסכמות על החוק ועל הנוסחאות שלו", כתב. גם הערב תקף סמוטריץ' את ביבס ואמר, "ביום חמישי בלילה הגענו להסכמות עם השלטון המקומי, לחצנו ידיים עם חיים ביבס בחדר של גפני. תחשבו לבד מה גרם לחיים ביבס לחזור בו?".

גם מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר הביע את תמיכתו בקרן הארנונה. "תסתכלו היטב, אילו רשויות מתנגדות?", אמר, וטען כי ההצעה "תתן מענה לשדרות, נתיבות, קריית שמונה, תתן תמרוץ לכל דירה ודירה שתיבנה". גם הוא חזר על טענתו של סמוטריץ' נגד ביבס והוסיף, "הטענה שלא דיברנו איתם, זה הבל הבלים. הבוקר קיבלנו בהפתעה שהוא (ביבס - יש"י) חוזר בו מההסכמות. תחשבו מה שביתה כזו תעשה לנו אחרי ימים של לחימה".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מסר בתגובה לטענותיהם כי "היחיד שמנסה לסחוט את כספי הציבור זה שר האוצר. לא יעזור כמה הוא ינסה לכבס את ההסבר לחוק, מדובר בכסף שמיועד לתושבים עבור חינוך, רווחה ותשתיות. במקום לפתור את בעיית הדיור בישראל על-ידי הממשלה, הוא רוצה לקחת עוד כסף בדמות קרן שוד הארנונה. לא ניתן לזה לקרות. משרד האוצר אינו מבין כי לצאת למלחמה נגד הרשויות זה מלחמה כנגד כל הציבור בישראל".

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ יקיימו  מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת ושר החוץ אלי כהן 25 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
סמוטריץ': "החוק לתמרוץ הדיור יעבור, רה"מ דוחף בכל הכוח"/פלאש 90, יונתן זינדל

מתן יגל מאגף התקציבים דחה את הטענות שקרן הארנונה מהווה הלאמת הארנונה ואמר כי "הקרן מנותקת מתקציב המדינה, הקרן תנוהל על ידי השלטון המקומי. אין כאן קופה קטנה, לא שמירה על התקציבים. כל הכסף שנכנס לקרן יוצא ומגיע לרשויות המקומיות (...) חשוב לנו שלכל רשות תהיה רמת שירותים נורמלית".

עשרות רשויות מקומיות הכריזו על שביתה בעקבות הסכסוך עם הקואליציה והממשלה על קידום הקמת "קרן הארנונה". ברשויות המקומיות מתנגדים נחרצות לחוק, ומזהירים שהתושבים לא ישלמו את מסי הארנונה. בשביתה צפויות להשתתף בין היתר עיריות תל אביב, חיפה, באר שבע, מודיעין, טבריה ועוד.

בנוסף, מתוכננות מחר הפגנות נגד "קרן הארנונה" ברחבי הארץ: מובילי ה"התנגדות לדיקטטורה" הודיעו שייערכו החל מ-19:00 הפגנות מול בנייני עיריות ברחבי הארץ במחאה נגד ניסיון הממשלה "לשדוד את הקופה הציבורית ולפגוע בחינוך, ברווחה ובתרבות של רשויות מקומיות וערים חזקות לטובת כספים סקטוריאלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully