וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצמה יהודית נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים: "סמוטריץ' עושה מו"מ עם עצמו"

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 16:51

בן גביר הודיע כי סיעתו לא תתמוך בהצעה הנוכחית לחלוקת הכספים הקואליציוניים במחאה על היעדר תקציבים לפיתוח הנגב והגליל, ותקף את שותפו לשעבר: "לקח לעצמו 3 מיליארדים". שר הנגב והגליל וסרלאוף: "מאוכזב וכועס, זו הפרת הסכם. מקווה שהתקציב לא יעבור כמו שהוא"

בוידאו: השר מאיר פרוש לישי כהן ב'כיכר השבת': אנחנו עדיין דורשים להביא את חוק הגיוס לפני התקציב/כיכר השבת

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הודיע היום (ראשון) בישיבת הממשלה כי סיעתו לא תתמוך בהצעה הנוכחית לחלוקת הכספים הקואליציוניים, במחאה על היעדר תקציבים לפיתוח הנגב והגליל. הוא הסביר בישיבת הממשלה, "לא יכול להיות שאנחנו נשכח את הנגב והגליל, החלוקה צריכה להיות הוגנת". למרות התנגדות שרי עוצמה יהודית, הממשלה אישרה את ההצעה לחלוקת הכספים הקואליציוניים.

בן גביר תקף בישיבת הממשלה גם את שותפו לשעבר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', וטען כי הוא "לקח לעצמו שלושה מיליארדים וישאיר את הנגב והגליל בלי תקציב". בן גביר פנה אליו ואמר, "שר האוצר זה תפקיד חשוב, אבל אתה צריך לזכור ש-14 מנדטים שקיבלנו ביחד זה מאנשים שרוצים לייהד את הנגב והגליל".

שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית אמר כי הוא "מאוכזב וכועס" בשל התקציב, ותקף גם הוא את שר האוצר. "לקחנו את הנגב והגליל והפכנו אותו למשרד אסטרטגי, כל דיון התקציב יורד ויורד", אמר בישיבת הממשלה, "לבצלאל (סמוטריץ', ט"ש) קל לנהל משא ומתן עם עצמו, זה פגיעה בנגב, בגליל, נשארו רק 14% יהודים בגליל, אנחנו רוצים לייהד את הנגב והגליל אבל בלי תקציב לא נוכל לעשות את זה, זו גם הפרת הסכם של מה שהבטיחו לנו, מקווה שהתקציב לא יעבור כמו שהוא".

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
סמוטריץ' ובן גביר/ראובן קסטרו

בכיר בקואליציה תקף, "בן גביר עושה סיבוב נוסף על התקציב כדי לסחוט עוד ועוד. הוא קיבל 9 מיליארד שקלים למשרד לביטחון לאומי אז אין לו מה לבוא בטענות. מספיק".

שר התקשורת שלמה קרעי הלין על כך שלדבריו "פוגעים בגני הילדים של החינוך המיוחד של ממלכתי חרדי, אי אפשר לדבר כל היום על לימודי ליב"ה ועכשיו מקצצים דווקא מאלה שרוצים ללמוד ליבה. התקציב הזה גם לא מביא בשורה לפריפריה". שר המשפטים יריב לוין בירך מצדו על הוויכוח ואמר, "זה בטח עוזר להבין כמה זה נס שהממשלה הזו קמה בכלל".

גם שרי אגודת ישראל גולדקנופף ופרוש הצביעו נגד ההצעה לחלוקת הכספים הקואליציוניים. גורמים ביהדות התורה טוענים כי לא כל הסיכומים עמם מתוך ההסכמים הקואליציוניים מופיעים בהצעה שאושרה היום בממשלה, וכי "חסר בה כספים". הם הביעו זעם על סמוטריץ', שלדבריהם "מתנהל כאילו הוא בעל הבית היחיד בממשלה, שיישא בתוצאות".

יצחק גולדקנופף, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
הצביע נגד. גולדקנופף/ראובן קסטרו

הכספים הקואליציוניים עומדים על סכום כולל של 13.6 מיליארד שקלים לשנים 2024-2023. לפי ההצעה לחלוקתם, תקציב המדינה הדו-שנתי שיאושר בסוף החודש יכלול 5.7 מיליארד שקלים ב-2023 ו-7.9 מיליארד שקלים ב-2024, שיחולקו בעיקר לצרכים סקטוריאליים של החרדים, המתנחלים והדתיים הלאומיים, כמו הגדלת תקציב הישיבות, תמיכת לחינוך החרדי והממלכתי דתי, ותקציבים לשירותי דת, קברי אבות, מערך הגיור, הקמת הרשות לזהות יהודית של חבר הכנסת אבי מעוז, ותוכנית תלושי המזון של ש"ס. זאת, בהתאם להתחייבויות שראש הממשלה בנימין נתניהו נתן לשותפיו במשא ומתן הקואליציוני שקדם להקמת הממשלה.

לפי חלוקת הכספים הקואליציוניים, בין השאר, קרוב ל-4 מיליארד שקלים יועברו לתקציב הישיבות בשנתיים הקרובות, 1.18 מיליארד למשכורות עובדי ההוראה במוסדות החינוך החרדי, וחצי מיליארד שקלים יועבר למשרד ירושלים ומסורת של השר מאיר פרוש.

יותר מ-700 מיליון שקלים יועברו למשרד להתיישבות של השרה אורית סטרוק, 450 מיליון שקלים יועברו להתיישבות הצעירה, 285 מיליון שקלים למעוז והרשות לזהות יהודית שדרש להקים במשרד ראש הממשלה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יקבל כ-1.3 מיליארד שקלים לחיזוק הביטחון הלאומי מתוך כ-9 מיליארד שטען שהובטחו לו כתוספת תקציבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully