וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הצבע של השמש? יותר ויותר אנשים בטוחים שהיא שינתה את צבעה מכשהיינו ילדים

13.5.2023 / 0:04

האם השמש שלנו הייתה צהובה יותר כשהיינו ילדים? משתמשת טוויטר צייצה תמונה של השמש הלבנה והזכירה לכולנו שבעבר היא הייתה נראית אחרת. האמנם? הנה התשובה לכך

ככה נראית שנה על פני השמש/NASA

מה צבע השמש: צהוב או לבן? לא, לא מדובר פה בעוד אשליית צבעים מתוחכמת אלא בדיון מדעי שמנסה להבין האם צבעה של השמש השתנה מהימים שהיינו ילדים. רבים מאמינים שהשמש שינתה את צבעה במהלך העשורים האחרונים, כשבעבר היא הייתה צהובה וכעת היא לבנה.

מי שפתח את הדיון הזה (מחדש מתברר) היא משתמשת הטוויטר ג'קי דיבוי, שטענה כי גם היא הופתעה לגלות שהשמש פחות צהובה ויותר לבנה, פחות עגולה ויותר דמויית ביצה, מאשר בימים שהייתה ילדה. היא צייצה:"אני אומרת לאדם בשנות ה-20 לחייו שהשמש הייתה צהובה כשהייתי ילדה והוא צוחק. הפעם האחרונה שהוא ראה שמש צהובה הייתה בטלטאביז. הנה השמש עכשיו. לבנה ובצורה מוזרה. איך היא נראית מאיפה שאתם נמצאים?".

לפני שנמשיך - מה הצבע של השמש?

צהוב
לבן
1552 משתתפים

לצד הטקסט הזה היא צירפה תמונה של שמש צהריים בוהקת, לבנה וחסרת צורה כמו ניוקי ענק. אחד המשתמשים השיב לה שהתמונה לא איכותית אז היא צירפה תמונה ברורה יותר לצד הטקסט: "נכון, אז ביקשתי מהבן שלי להתקדם במרפסת ולצלם תמונה טובה יותר. הוא חזר עם זאת".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הציוץ שפתח את הדיון:

ותמונה טובה יותר:

כפי שציינו - התיאוריה הזאת לא חדשה. למעשה מדובר בתיאוריית קונספירציה ארוכת שנים. "השמש הייתה פעם צהובה. בסדר? השמש כבר לא צהובה. היא לבנה עכשיו", אמר ב-2017 במאי הקולנוע ג'יי ויידנר, שקישר את השינוי לתיאוריית הכמטרייל - תיאוריית קשר לא מוכחת לפיה מטוסים מרססים חומרים כימיים או ביולוגים מזיקים ומסתירים זאת מהציבור. הוא הוסיף: "אני מבוגר מספיק כדי לומר לכם: פעם היא הייתה צהובה וכל אחד בגילי יעיד שהשמש בהחלט הייתה צהובה".

חיפוש מהיר בסאב-רדיט הנוגע לתיאוריות הקשורות לאפקט מנדלה, מראה שהשמש הצהובה עולה לדיון כבר שנים רבות. "אני מתגעגע לזה כל כך!" ענה משתמש לאדם שהתעניין בשמש הצהובה. הוא אמר: "השמש הייתה ידידותית. היא חיממה אותנו כל כך יפה. נהגנו לשים מגש מתכתי מתחת לסנטר כדי לשזף את הצוואר והפנים שלנו - והיה אפשר לעשות את זה בלי להסתנוור" (כמו כן, חלה עלייה של כמעט 53 אחוז באבחון סרטן העור בארה"ב מאז 1999, כשאנשים נהגו להשתזף עם שמן ומגשים מחזירי אור בעידן ה"שמש הידידותית").

עוד תיאוריות
4 תיאוריות קונספירציה הזויות שלבסוף התבררו כנכונות

"ציפורים אינן אמיתיות": התנועה שכובשת את העולם טוענת שכל הציפורים הוחלפו ברחפני ריגול

טלטאביז, ג'ס סמית'. BBC, צילום מסך
ככה אנחנו זוכרים אותה/צילום מסך, BBC

השמש לבנה. תמיד הייתה

אז האם באמת השמש הצהובה והידידותית הפכה לשמש לבנה, מסנוורת ושורפת? התשובה היא לא.

מגזין החלל Latest in space הסביר: "השמש היא למעשה לבנה, אך היא מופיעה כצהובה בגלל אטמוספירת כדור הארץ". אסטרונאוט נאס"א לשעבר, סקוט קלי, אישר זאת. אם כך - מדוע היא מופיעה כלבנה בתמונה ששיתפה דיבוי? גם לזה יש תשובה: השמש פולטת אור המכיל את כל אורכי הגל, כולל כל הצבעים בספקטרום הנראה לעין - ולכן אנו תופסים אותו כלבן. כאשר השמש פוגעת באטמוספירה שלנו, האור בספקטרום הכחול מתפזר בצורה יעילה יותר מאשר אור אדום. כשפחות אור כחול פוגע בגלגלי העיניים שלנו, אנו תופסים את השמש בצבע מעט צהוב. ככל שהאור צריך לעבור דרך יותר אטמוספירה - נניח בזריחה ובשקיעה - כך האור הכחול מתפזר יותר, מה שגורם לשמש להיראות צהובה או אדומה יותר. לעומת זאת, כאשר השמש נמצאת ישירות מעלינו היא תיראה לבנה יותר, מכיוון שלאור הכחול יש פחות אטמוספירה להתפזר דרכה כדי להגיע לעיניים שלנו.

האסטרונאוט לשעבר סקוט קלי מאשר

האמונה שהשמש הייתה צהובה יותר כשהיינו ילדים נובעת ככל הנראה מנוסטלגיה, נטייה לזכור שקיעה יפה ולא סתם שמש ביום רגיל. מריה ובר, עוזרת פרופסור לפיזיקה ומנהלת הפלנטריום באוניברסיטת דלתא סטייט, סיפרה שהיא נתקלת בטענות כאלה מסתובבות ברשת כל הזמן: "אנשים נאחזים ברעיונות האלה, מבלי להתעדכן במדע. אז נוצר לו טרנד של אנשים שחושבים שמשהו חייב להיות נכון כי באינטרנט אמרו זאת", היא אמרה, "אני חושבת שאנשים זוכרים לא נכון דברים, במיוחד בהשוואה לימים שהיינו ילדים. הרעיון של 'השמש הצהובה' הוא, בחלקו, בהחלט אפקט של נוסטלגיה ותקשורת. כשהייתי ילדה, כל מיני תוכניות טלוויזיה או צעצועים או פעילויות בבית הספר תיארו את השמש כצהובה. אני לא מומחית להתפתחות ילדים אבל אני מניחה שאנחנו גם נותנים לילדים עפרונות צהובים לצייר את השמש כי עפרון לבן על נייר לבן לא יראה כלום".

גל חום. ShutterStock
זכרון ילדות?/ShutterStock

היא הוסיפה: "כפי שכל מי שהיה בחוץ בזמנים שונים של היום יכול להעיד, השמש אכן משנה את צבעה מהזריחה לשקיעה. הנוף של השמש בזריחתה/שקיעתה הוא כנראה מה שהרבה אנשים זוכרים והטביעו במוחם כ'שמש הצהובה'. כאשר היא נמוכה בשמיים, האור שלה עובר דרך יותר האטמוספירה וגורם לה להיראות צהובה, כתומה או אפילו אדומה. בצהריים, לעומת זאת, האור עובר דרך אטמוספירה דקה יותר ולכן אורכי הגל הרבים פחות מפוזרים ונראים יחד כאור לבן. רמות ערפיח או אבק באוויר יכולים לשנות גם את הצבע הנתפש של השמש."

היא סיכמה: "השמש פולטת אורכי גל רבים ושונים, או צבעים, על פני כל הספקטרום - בצבעים שאנו יכולים לראות וכאלה שלא. למעשה, היא פולטת באופן החזק ביותר צבע ירקרק - אך כאשר הצבעים הללו מתאחדים, מה שאנו רואים. הוא לבן".

כן, אם כבר, הפדנטים יכולים להגיד שהשמש שלנו ירוקה, כי בהחלט יותר ירוקה מצהובה. "השמש למעשה פולטת אנרגיה בכל אורכי הגל מרדיו ועד קרן גמא", הסבירה נאס"א לקראת הליקוי הגדול ב-2017, "אבל היא פולטת את רוב האנרגיה שלה בסביבות 500 ננומטר, שזה קרוב לאור כחול-ירקרק. אז אפשר לומר שהשמש כחולה-ירקרקה! עם זאת, מכיוון שהשמש פולטת את כל אורכי הגל ולא רק כחול-ירוק, כאשר הספקטרום הזה פוגע בגלגלי העיניים שלנו, אנחנו עדיין רואים אותה כלבנה".

הנה ההסבר המלא:

ומה עם צורתה?

אז לא - התיאוריה שצבע השמש נהיה פחות צהוב אינה נכונה. אבל מה עם צורת הניוקי המדוברת? מצטערים לבשר שהשמש גם לא שינתה את צורתה. "מצלמות סמארטפון יכולות לעשות דברים מוזרים במיוחד כאשר מצלמים אובייקטים בהירים כמו השמש", הוסיפה ובר ושוב - זה תלוי בשעה ביום, "השמש יכולה להיראות דמויית אליפסה בזריחה/שקיעה בגלל השבירה באטמוספירה של כדור הארץ שלנו. שבירה היא כיפוף האור כאשר הוא חודר לחומרים שונים. כאשר השמש נמוכה באופק, שוב האור עובר דרך חלק גדול יותר של האטמוספירה שלנו, מה שמאפשר השפעה גדולה יותר של השבירה".

מדענים רבים מאשרים שהשמש לא שינתה את צבעה או צורתה ומבקשים שתפסיקו לבהות בה. "בשורה התחתונה : אסור לכם לעולם להסתכל ישירות אל השמש ללא הגנה מספקת לעיניים", אמר ג'וזף לאציו, מדען מהמכון הטכנולוגי בקליפורניה, "אל תסתכלו ישירות אל השמש כדי לבדוק את התיאוריה הזאת. מספיק שתסכלו על האור המוחזר מהשמש, נניח ממראה המכוונת את אור השמש לקיר. אתם תראו שהאור המוחזר יהיה לבן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully