וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ציפורים אינן אמיתיות": התנועה שכובשת את העולם טוענת שכל הציפורים הוחלפו ברחפני ריגול

15.7.2021 / 23:06

התנועה האמיתית לגמרי והספק סאטירית "ציפורים אינן אמיתיות", טוענת כי 12 מיליארד ציפורים הוחלפו ברובוטים מעופפים שנועדו לרגל אחר התושבים עבור הממשל. לאחרונה נערכו בארה"ב עצרות תמיכה בהשתתפות מאות אנשים בתקווה לסחוף מאמינים נוספים - וגם בישראל מתארגנת הפגנה

דוח של מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע מזהיר מפני הידרדרות מדאיגה במצב הציפורים בישראל/צילום: אתר הצפרות הישראלי וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

מילון אוקספורד הגדיר ב-2016 את העידן שלנו כ"עידן פוסט-אמת בו עובדות אובייקטיביות משפיעות פחות על עיצוב דעת קהל מאשר פניות לרגש ולאמונה האישית". זו אולי הסיבה שתיאוריות הקונספירציה נכנסו למיינסטרים, וכיום קיימות להן לא מעט כאלו בעלות השפעה, כמו מודל הארץ השטוחה, נחיתות הירח המזויפות, ה"אמת" מאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר וזו שצברה תהודה יותר מכולן, ה-QAnon. בין שלל תיאוריות הקונספירציה המסתובבות להן ברשת תמצאו אחת הזויה במיוחד שספק אם נועדה לחשוף אמת נסתרת או להעיד על הגיחוך שבתיאוריות הקונספירציה האחרות בהן אנשים נאחזים בשנים האחרונות. אנו מדברים על תנועת "ציפורים אינן אמיתיות" - תנועה בה חברים מאות אלפי אנשים הגורסת כי יותר מ-12 מיליארד ציפורים בארה"ב חוסלו בידי הממשל והוחלפו ברחפנים שנועדו לרגל אחר האזרחים. אמיתי לגמרי (אם כי גם סאטירי).

על פי התיאוריה שלהם - כבר בשנות ה-50 החל ה-CIA לצמצם את אוכלוסיית העופות של אמריקה בכוונה להחליפה ברובוטים מעופפים. פיטר מק'ינדו, האדם שפרצופו מתנוסס על דגל התנועה, מסביר כי היסובה שהציפורים עומדות על חוטי חשמל היא כי הן רובוטיות ועושות זאת לטובת טעינה ובנוסף הן מטילות צואה על מכוניות כחלק מ"מכשיר מעקב נוזלי".

מק'ינדו טוען כי הוא לא האדם שהגה את התיאוריה, אך הוא היה הראשון שיצא איתה בפומבי, כשבינואר 2017 הוא נצפה מוחה במסגרת צעדת הנשים בממפיס. מק'ינדו, בוגר תואר באנגלית ופילוסופיה באוניברסיטת ממפיס בטנסי, נצפה במצעד הנשים מרים שלט עליו כתוב: "ציפורים הן מיתוס. הן אשליה. הן שקר. תתעוררו אמריקה! תתעוררו". מאז מצעד הנשים, התנועה צברה בסיס מעריצים רחב עם למעלה מ-360 אלף מנויים ברדיט וכ-323 אלף עוקבים באינסטגרם. כמובן שחלקם לא מאמינים בקונספירציה ועוקבים אחריה רק לצורך ההתפתחויות המשעשעות, אבל רבים מהתומכים משוכנעים בצדקתם.

עוד בוואלה!

תאוריה מפחידה: אנשים נעלמים דרך "מבוך של מערות קניבלים"

לכתבה המלאה

עם עליית הפופולריות של הקונספירציות הנוגעות לקורונה, עלתה לה גם הפופולריות של קונספירציית הציפורים הרובוטיות, כשממש לאחרונה נערכה עצרת תמיכה בספרינגפילד, מיזורי, בה השתתפו מספר רב של מאמינים. "ציפורים אינן אמיתיות. הן נהגו להיות, עד שממשלת ארה"ב החליפה אותן במזל"טים זהים שנועדו לרגל אחר הציבור האמריקני", נכתב בחשבון האינסטגרם של התנועה. אתר האינטרנט של התנועה מציע הסבר מפורט והיסטוריה ארוכה לתיאוריה הנוגעת בעיקר לקהילת המודיעין האמריקאית.

בחשבון האינסטגרם של "ציפורים אינן אמיתיות" פורסם סרטון המציג לכאורה את רגע שחרור הציפורים הרובוטיות לאוויר ולצדו נכתב: "מתי שהכול התחיל - ה-26 באוקטובר 2001. היום בו חוק הפטריוט המטעה והמרושע עבר בקונגרס. אני לא יכול לצפות בסרטונים הנוראיים האלה בפומבי, אני רועד ללא שליטה מרוב זעם. אני מתייפח. אני לא יכול להמשיך לשתוק. לאחר שהממשלה הרגה את הציפור האמיתית האחרונה בשנת 2001, הם השיקו את גרסאות הבטא של מזל"ט הציפורים הראשון, כפי שמוצג בקלטות אלו". עוד נכתב: "תקראו לי פייק ניוז, תקראו לי טיפש, תקראו לי חסר השכלה, לא אכפת לי. זה שלא הלכתי לתיכון לא אומר שאני פחות אינטליגנט מכם. פשוט לא עברתי שטיפת מוח ושטיפה מוסדית כמו כולכם. יום אחד אתם תראו".

כך שוחררו לכאורה הציפורים הרובוטיות:

מתוך עצרת התמיכה בספרינגפילד בחודש שעבר:

על אף האבסורד הברור שבמסר של התנועה, היא צברה הרבה תומכים ברשת ומחוצה לה. מאמיניה סבורים כי היא החלה בשנות ה-50 כשה-CIA ניסה להתמודד עם שתי בעיות מרכזיות: 1. הצורך לפקח על אוכלוסיית ארה"ב. 2. הצורך למנוע מציפורים ללכלך את מכוניות ה-CIA המהודרות. הפתרון היה לכאורה להחליף את הציפורים במזל"טים רובוטיים זעירים שיאזינו לכל שיחה שלנו. בתמליל גנוב של לכאורה סגנית ה-CIA לשעבר, המופיע באתר התנועה, נאמר: "כן, הבכירים כל כך זעמו שציפורים הטילו צואה על חלונות מכוניותיהם עד שנשבעו למחוק כל יצור נוצות מעופף בצפון אמריקה". עוד נטען באתר כי ב-1963, ג'ון פ. קנדי נרצח לאחר שהתנגד לתוכנית כשנחשף לאב טיפוס של רובוט "תרנגול X500", שאמור לשחוט את הציפורים האמיתיות המוכנות להחלפה. לאחר מספר ניסויים ושדרוגים, כך טוען האתר, הציפורים הרובוטיות שוחררו בשנת 2001 באישור ברק אובמה.

פיטר מק'ינדו מסביר על התנועה:

תנועת "ציפורים אינן אמיתיות". birdsarentreal.com, אתר רשמי
כך הכל התחיל לכאורה. תמונה מתוך האתר הרשמי של התנועה/אתר רשמי, birdsarentreal.com

אמיתי או סאטירה?

על פי מירב הדיווחים ברשתות החברתיות, תנועת "ציפורים אינן אמיתיות" הוקמה למטרות סאטיריות בלבד, כדי לצחוק על תיאורטיקני קונספירציה אחרים ברשת בעלי טענות פרועות לא פחות, כמו ה-QAnon. למרות שיש רבים המאמינים לטענות, די ברור ש"ציפורים אינן אמיתיות" איננה תיאוריית קונספירציה ממשית, אלא יצירה אמנותית קומית החושפת עד כמה רעיונות מגוחכים מצליחים לתפוס ולסחוף קהל מעריצים בעידן הפוסט-אמת.

מנהיג התנועה, פיטר מק'ינדו, לא יודה בכך שמדובר בקנוניה מזויפת, אך לא פעם הוא רמז על האפשרות הזו. "זה אחד הדברים העצובים ביותר, שאנשים מבינים גם שהתנועה יכולה להיות סוג של מיצג-אלתור המוני, או איזשהי הצגה המדגישה עידן חדש שנכנסנו אליו כחברה שבה כל דבר יכול להיות אמיתי", הוא אמר לניוזוויק, "גם אם זה היה המקרה של התנועה הזו, לא היית יכול באמת לדעת". הוא הוסיף: "אני חושב שאם זו הייתה תנועה פרודית, היא הייתה יכולה לסייע לאנשים להתמודד עם חיים בתקופה אבסורדית. אפשרות להתאחד ולצחוק על האבסורד שבעידן הפוסט-אמת. העניין הוא שאנחנו לא כאלה".

מרצ'נדייז באתר "ציפורים אינן אמיתיות". https://birdsarentreal.com/, אתר רשמי
באתר תמצאו גם מרצ'נדייז לחובבים/אתר רשמי, https://birdsarentreal.com/

עוד על איך זה עובד

מה מומלץ לעשות כשנתקלים בציפור?

גם בישראל יש מאמינים

גם בישראל הוקם עמוד פייסבוק לנושא כבר בשנה שעברה (שמצהיר על עצמו כי הוא עמוד סאטירי) ובימים אלה רצה ברשת הזמנה להפגנה שצפוייה להיערך בקריית שמונה בכדי להעלות מודעות לעובדה שהציפורים אינן אמיתיות (וכמובן שבגרסא הישראלית המוסד אחראי לכך).

הפגנת "ציפורים אינן אמיתיות" בקריית שמונה. וואסטאפ, צילום מסך
הפגנת "ציפורים אינן אמיתיות" בקריית שמונה/צילום מסך, וואסטאפ

בעוד שעבור רבים תיאוריית הקונספירציה הזו היא עוד דרך לשים זרקור על תיאוריות הקונספירציה המגוחכות שמשחיתות את החברה שלנו, מק'ינדו טוען שהוא לא מתכוון לעצור עד שכל הציפורים הרובוטיות ירדו מהשמיים - והוא נשמע אמיתי בכוונותיו. הוא אמר: "הסוף לפרויקט הזה יגיע רק במקרה של קבלה חברתית וקץ ל-12 מיליארד העופות הרובוטים השוטפים כיום את שמי האומה".

תנועת "הציפורים אינן אמיתית" מתועדת כעת לטובת סדרה דוקומנטרית, אשר צפויה להיות די משעשעת או אולי תעשה ההפך ותפתח דלתות סודיות לקנוניה עולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully