וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס יעזוב את תפקידו בקיץ

עודכן לאחרונה: 9.5.2023 / 11:03

בכיר אמריקני אמר כי במהלך ביקור עבודה בוושינגטון בשבוע שעבר עדכן ניידס את שר החוץ בלינקן ואת היועץ לביטחון לאומי סאליבן על רצונו לסיים את התפקיד. כמה שעות לפני הפעולה בעזה עדכן ניידס בכירים בלשכת נתניהו על החלטתו. סגניתו סטפני האלט תשמש כממלאת מקום

בווידאו: שגריר ארה"ב בישראל/צילום: רוני כנפו

שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס יעזוב את תפקידו בקיץ אחרי כמעט שנתיים בירושלים, כך אמרו לוואלה! שני בכירים אמריקנים.

למה זה חשוב:
• ניידס הודיע על עזיבתו בתקופה שבה תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט עדיין יוצרת קשיים ביחסים בין ישראל לבין ארה"ב. יותר מארבעה חודשים אחרי כניסתו של ראש הממשלה נתניהו לתפקיד, הנשיא ביידן עדיין לא הזמין אותו לבית הלבן.

• שגריר ארה"ב בישראל הוא אחד התפקידים הדיפלומטים הרגישים והנפיצים ביותר מבחינה פוליטית במשרד החוץ האמריקני. הסיבה לכך היא בין השאר היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב, הקהילה היהודית הגדולה בארה"ב והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

במוקד החדשות:

• בכיר אמריקני אמר כי במהלך ביקור עבודה בוושינגטון בשבוע שעבר ניידס עידכן את שר החוץ האמריקני טוני בלינקן ואת היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן על רצונו לסיים את תפקידו בקיץ.

• הבכיר האמריקני ציין כי ניידס אמר לבלינקן ולסאליבן כי הוא רוצה לשוב לארה"ב מסיבות אישיות אחרי שמאז דצמבר 2021 הוא חי בישראל רחוק מאשתו וילדיו שנותרו בארה"ב.

• ביום שני בערב, כמה שעות לפני התקיפה שביצע צה"ל ברצועת עזה, עידכן ניידס בכירים בלשכת ראש הממשלה בהחלטתו לסיים את תפקידו. הבוקר כינס ניידס את הצוות הבכיר בשגרירות ארה"ב ועידכן אותם על החלטתו.

• ניידס מונה לתפקיד ביוני 2021 אחרי ששימש בתפקיד בכיר בהנהלת בנק "מורגן סטנלי". במהלך כהונתו הראשונה של הנשיא אובמה כיהן ניידס כסגן שר החוץ האמריקני לענייני מנהל תחת שרת החוץ דאז הילרי קלינטון.

• ניידס, שבמשך שנים רבות היה פעיל מרכזי במפלגה הדמוקרטית, נחשב למקורב מאוד לראש הסגל הקודם של הנשיא ביידן רון קליין ולראש הסגל הנוכחי בבית הלבן ג'ף זיינטס. הוא גם קרוב מאוד לבלינקן, לסאליבן ולבכירים אחרים בממשל.

תומאס ריצ'רד ניידס, שגריר ארצות הברית בישראל. מלון ענבל, ירושלים. 19 בפברואר 2023. ועידת הנשיאים, אתר רשמי
השגריר האמריקני טום ניידס/אתר רשמי, ועידת הנשיאים

התמונה הגדולה:

• ניידס עבד עם שלושה ראשי ממשלה שונים במהלך כהונתו כשגריר בישראל והצליח לבסס יחסי עבודה קרובים עם כל אחד מהם. הוא זכה להערכה רבה מפוליטיקאים מרחבי הקשת הפוליטית.

• במהלך כהונתו של בנימין נתניהו כראש האופוזיציה יצר אתו ניידס מערכת יחסים קרובה, דבר שסייע לו לגשר על פערים ולפתור מחלוקות לאחר שנתניהו ניצח בבחירות והרכיב את הממשלה החדשה.

• ראשי המפלגות היחידים שניידס נמנע מלעבוד עימם היו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וחברי מפלגותיהם שנמנים על הימין הקיצוני.

• היחסים בין ישראל לארה"ב בארבעת החודשים האחרונים היו מורכבים ביותר במיוחד בשל תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט ומדיניות הממשלה בנושא הפלסטיני. במהלך התקופה הזו ניידס העביר כמה פעמים מסרים חריפים לנתניהו.

• הוא העביר את המסר החריף ביותר ב-27 במרץ - יום אחרי פיטוריו של שר הביטחון גלנט על רקע נאומו נגד המהפכה המשפטית. ניידס הכתיב לאחד מיועציו של ראש הממשלה מסר אישי חריף מהנשיא ביידן לנתניהו ובו דרישה לעצור את הליך החקיקה, כך אמר בכיר אמריקני.

• בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו שניידס השקיע מאמצים רבים בשיפור חיי הפלסטינים בגדה המערבית ודחף להגדלת הסיוע האמריקני לבתי חולים במזרח ירושלים ולהארכת שעות הפתיחה של גשר אלנבי לתנועת פלסטינים בין הגדה המערבית וירדן.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. ללא, רויטרס
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן/רויטרס, ללא

מה הלאה:

• בכירים אמריקנים אמרו כי סגניתו של ניידס בשגרירות בירושלים הדיפלומטית המקצועית סטפאני האלט צפויה לכהן כממלאת מקום שגריר ארה"ב אחרי שניידס יעזוב את ישראל.

• המצב הפוליטי בוושינגטון והקמפיין לנשיאות שייפתח בחודשים הקרובים יקשו מאוד על ביידן למנות שגריר חדש ולאשר אותו בסנאט במהירות. האלט עשויה להישאר כממלאת מקום תקופה ארוכה.

• האלט החלה את תפקידה כסגנית השגריר בישראל בחודש אוגוסט שעבר אחרי ביקור הנשיא ביידן. קודם לכן היא שימשה כמנהלת המחלקה למזרח תיכון במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ועסקה בהכנת ביקורו של הנשיא במזרח התיכון.

• במסגרת עבודתה במשרד החוץ האמריקני שירתה האלט בשגרירויות ארה"ב במצרים, עומאן, בחריין וקפריסין ואף הוצבה כחברה בצוות של משרד החוץ האמריקני לנושא איראן.

• שר החוץ האמריקני טוני בלינקן אמר לוואלה!: "טום מילא את תפקידו עם האנרגיה והכישרון האופייניים לו, חיזק את הקשר בין ארה"ב לישראל וקידם את האינטרסים הביטחוניים, המדיניים והכלכליים של ארה"ב. הוא ייחסר לנו כשיסיים את כהונתו כנציג שלנו בישראל, אבל אני יודע שהוא מחכה בכיליון עיניים לבלות יותר זמן עם משפחתו והוא הרוויח זאת ביושר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully