וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתסכל ומאיים בצורה בלתי רגילה": מעונות היום השיקומיים יחריפו את המאבק לשיפור שכר הסייעות

עודכן לאחרונה: 9.5.2023 / 11:43

המסגרות לילדים בני 3-0 עם מוגבלויות מתכוונים להילחם עבור שיפור התנאים של העובדות, כשעל הפרק גם שביתת רעב והקמת אוהל מחאה. "הסייעות מעניקות לילדים אפשרות להתפתח ולגדול - למיוחדים שלנו אין אלטרנטיבה", אמר אב מתוסכל. "לכל מי שיש בו טיפת רגש - שיתקן את המצב"

רן ארז מודיע על שביתה, 3 בפברואר 2023/ארגון המורים

מעונות היום השיקומיים לילדים בני 3-0 מתכוונים להחריף את המאבק לשיפור תנאי השכר של הסייעות - כך נודע היום (שני) לוואלה!. פגישה שקיימו אתמול מנכ"לי הארגונים עם משרד האוצר, בה העלו את הדרישה להשוות את השכר להסכם שנחתם עם סייעות ההסתדרות, עלתה לטונים גבוהים והסתיימה בפיצוץ. כחלק מהאפשרויות מנכ"לי הארגונים אף העלו את האפשרות לשביתת רעב ומאהל מחאה.

ברחבי הארץ פועלים 180 מעונות מסוג זה תחת משרד הרווחה, הנותנים מענה לכ-4,000 ילדים עם מוגבלויות כמו אוטיזם, שיתוק מוחין, עיוורון וחירשות. הסייעות המתפעלות אותם מרוויחות כיום כ-5,500 שקלים בחודש. עבור סכום זה הן נדרשות לבצע את העבודה המוכרת מיתר הגנים ובמקביל לתפקד גם כמיישמות של תכניות טיפוליות ייעודיות, אחרי הגעתם של קלינאי תקשורת ופיזיותרפיסטים.

הילדה זיו מטופלת במעון יום שיקומי. ללא, אתר רשמי
"מתסכל ומאיים בצורה בלתי רגילה". זיו/אתר רשמי, ללא

בזמן שהן נלחמות לשיפור התנאים, בחודש שעבר נחתם הסכם בין ההסתדרות למשרד האוצר לפיו שכרן של הסייעות העובדות בשלטון המקומי יעלה ב-20% ל-8,000-7,000 שקלים, דבר היוצר פערים משמעותיים בין התפקידים. מאז מספרים הארגונים על תסיסה בקרב העובדות ועל גל נטישה. להערכתם יותר ממאה מתוך כ-1,200 סייעות כבר עזבו לרשויות המקומיות, שמשוועות בעצמן למילוי חוסרים, ומושכות אותן אליהן.

גם במצב הנוכחי, הורים נאלצים לעתים להמתין ברשימות המתנה ארוכות ולשלוח את הילדים לערים אחרות בשל מחסור בצוותים. הארגונים וההורים חוששים שעזיבת הסייעות תעמיק את הפער - ותוביל לסגירת מסגרות. "אנחנו נמצאים רגע לפני קריסת המעונות השיקומיים", אמרה מורן ממושב מולדת, אמה של זיו, בת שנה ושלושה חודשים הנמצאת במעון יום שיקומי. "מאיזושהי סיבה חסרת היגיון ומוסר, הסייעות הטיפוליות השייכות למשרד הרווחה מודרו מהסכם השכר המטיב עם הסייעות מהחינוך הרגיל והמיוחד. בלעדיהן המעונות וכך גם המשפחות במגדל קלפים מתמוטט. אין מילים יפות יותר. וזה כבר יעלה לאוצר הרבה יותר. בשם המשפחות ובשם כל מי שיש בו טיפת רגש במדינה שלנו - אני קוראת לתקן את המצב. אין לנו חלופה. אלו המסגרות הבלעדיות למיוחדים שלנו".

עוד בוואלה!

קיבלו עוד הזדמנות: בית המשפט הוציא צו נגד סגירת ברנקו וייס

לכתבה המלאה
דניאל גביש. ללא, אתר רשמי
"הסייעות מעניקות להם אפשרות להתפתח ולגדול". דניאל גביש/אתר רשמי, ללא

טום גביש מחיפה, אביו של דניאל בן השנתיים, שותף לתחושות. "המצב מתסכל ומאיים בצורה בלתי רגילה. לילדים האלה אין אלטרנטיבה, איפה שיש מקום אנחנו נכנסים. המעונות עם רשימות המתנה מפה עד טימבוקטו. זה לא שאין מתקנים - אין צוות", הוא מסביר. "גם ככה יש קושי לגייס, אז עכשיו בכלל משמידים את המעונות. אי אפשר לתאר את האקוטיות שלהם. האהבה והחיבור חשובים לילדים עם מצב מורכב כמו הבן שלי, שיש לו שיתוק מוחין. הסייעות המסורות שמקיפות אותו מעניקות לו אפשרות להתפתח ולגדול. הוא עשה איתן קפיצה משמעותית. הילדים עשויים להיות תלויים ביכולת הכלכלית של ההורים לממן פתרון ולא יקבלו את האפשרות לגדול כמו שהם יכולים".

בפגישה האחרונה עם האוצר ניסו המנכ"לים להסביר את חומרת הבעיה. הם סיפרו על העזיבות, כמו גם על קשיים כלכליים מתמשכים שאיתם הם מתמודדים. לטענתם, באוצר לא הראו נכונות להיענות לצרכיהם. "כולם צריכים, לכולם זה חשוב", אמרו להם ביחס לדרישות העולות לקראת אישור תקציב המדינה, כך לפי גורם שמעורה בתכני הפגישה.

המעונות שוקלים כעת כיצד לפעול בדרך שלא תפגע בהורים, אך תפעיל לחץ על הממשלה. "השיחות, התקוות והמאמצים הרבים שנעשו אל מול משרדי הממשלה לא נשאו פרי. אין מנוס מהחרפת צעדים מידית וממשית", הבהיר גיא סלומון, מנכ"ל עמותת צעד קדימה. "עד כה, כל השיחות עם משרדי הממשלה לא הובילו לשום מענה למרות ההתרעות החמורות שדאגנו להעלות בפניהם כל העת. הבענו את הדאגה האמיתית לעתיד הילדים, בהלה מתרחיש קריסת מערך המעונות השיקומיים, והם בחרו שלא לספק כל מענה. התעדוף הממשלתי הוא לא פחות ממקומם לאור העובדה שהוא מעמיד בסיכון 4,000 ילדים עם מוגבלויות שאין להם כל אלטרנטיבה אחרת מלבד מסגרות אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully