וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את העתירה למימוש הריסת חאן אל-אחמר

עודכן לאחרונה: 7.5.2023 / 18:58

ביה"מ קבע שדין העתירה של עמותת רגבים להידחות. השופטים ציינו שלקחו בחשבון עובדות שחל עליהן חיסיון "מטעמי ביטחון המדינה", אך ציינו: "כל שנוכל לתת לעותרת הוא הכרזה כי המאחז נבנה שלא כדין ועל כן הוא בר-פינוי ובר-הריסה". עמותת רגבים בתגובה: "בושה"

בווידאו: כוחות הביטחון והמנהל החלו לבצע עבודות תברואה במתחם היישוב הבדואי חאן אל-אחמר. אוקטובר 2018/צילום: רוני כנפו

בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ, דחה היום (ראשון) את העתירה של עמותת רגבים נגד המדינה בדרישה להוציא לפועל את הצווים להריסת חאן אל-אחמר. השופטים קבעו כי "דין העתירה להידחות", ואמרו כי "בנסיבות אלו, העתירה שלפנינו מיצתה את עצמה. כל שנוכל לתת לעותרת הוא הכרזה כי המאחז נבנה שלא כדין ועל כן הוא בר-פינוי ובר-הריסה. בהחלטתם העדכנית של משיבי המדינה באשר לאכיפת הדין בנוגע למאחז ודייריו לא נוכל בעת הזאת להתערב". כמו כן הוטלו על עמותת רגבים הוצאות בית המשפט בעלות של 20 אלף שקל.

הפגנה מחוץ לדיון עמותת רגבים בעניין פינוי המאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר, ביהמ"ש העליון, 1 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנה נגד פינוי חאן אל-אחמר, 1 במאי 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

השופט שטיין אמר בנימוקיו לפסק הדין: "במקרה שלפנינו, משיבי המדינה אינם מתנערים מחובתם העקרונית להרוס את המאחז הבלתי חוקי כל אימת שאיננו חוקי. ברם, כפי שהוסבר לנו באופן משכנע אין בידם לעשות כן בעת הזאת מסיבות עדכניות שקשורות לביטחון המדינה וליחסי החוץ שלה - סיבות שחשיבותן עולה בהרבה על הצורך הציבורי באכיפת דיני התכנון והבנייה במאחז וזכויות המדינה במקרקעין עליהם הוא הוקם שלא כדין".

הוא הסביר כי: "בדיון שהתקיים לפנינו ביום 1.5.2023, חלה תפנית. משיבי המדינה טענו כי עמדתם העדכנית בנוגע לפינוי המאחז והריסתו נטועה בעובדות שחל עליהן חיסיון מטעמי ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה".

לדבריו, עיון בחומר החסוי העלה כי "קיימים טעמים עדכניים של ממש אשר תומכים בעמדתם העכשווית של משיבי המדינה שלא לפנות ולא להרוס את המאחז בעת הזאת - תוך מתן הבהרה והדגשה חוזרת כי מדובר במאחז בר-הריסה שכל-כולו הוקם בניגוד לחוק. טעמים אלה לא נוכל לפרט בעטיו של החיסיון. נציין כי אחרי שקראנו את מה שקראנו, ושאלנו את מה ששאלנו, נחה דעתנו כי טעמים אלה, בלי יוצא מן הכלל, קשורים לענייני ביטחון ויחסי החוץ של המדינה וכי יש בהם כדי להצדיק את עמדתם הנוכחית של משיבי המדינה בנוגע למאחז". ראוי לציין שהשופט שטיין נחשב לאחד השמרנים מקרב שופטי בית המשפט העליון.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
דיון עמותת רגבים בעניין פינוי המאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר, ביהמ"ש העליון, 1 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
דיון בעתירת רגבים למימוש הריסת חאן אל-אחמר, 1 במאי 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

תנועת רגבים אמרה בתגובה לדחייה: "עתירה זו מציבה מראה המוכיחה שוב כי בפני בג"ץ יש שווים יותר ויש שווים פחות. בעתירות אחרות שבהן המדינה טענה כי ישנם 'שיקולים מדיניים', דוגמת עמונה, נתיב האבות ומגרון, בג"ץ סרב לקבל טענה זו ודרש בכל זאת לאכוף את החוק וציין באופן נחרץ שאין מקום לשיקולים מדיניים באכיפת חוקי התכנון והבניה. מאידך, התקפלות המדינה בפני לחץ בינלאומי והגושפנקה שנותן בג"ץ להתקפלות זו מובילים את המדינה לסף אנרכיה: בכל פעם שמדיניות הממשלה לא תמצא חן בעיני גורמים בינלאומיים אלו ואחרים, הם יפעילו לחץ והממשלה תיסוג. ברוח ימים אלו- המילה המתאימה ביותר היא בושה".

מארגון ידידי הג'האלין נמסר: "זו החלטה מתבקשת, אבל לא מספקת. יש להסדיר את מצבם של הבדואים בהקדם האפשרי. הם חיים בשיתוק מתמיד והריסות תכופות. ללא תשתיות, דרכי הגעה או יכולת לבנות לבני ובנות השבט שמתחתנים. ישנה תוכנית שקודמה עלי ידי אנשי מקצוע מטעם המדינה בשנה שעברה ושהייתה מקובלת על התושבים, אבל נעצרה בממשלה הנוכחית. יש פתרון צריך רק רצון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully