וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ אישר את בקשת המדינה לדחייה של חצי שנה בפינוי חאן אל-אחמר

עודכן לאחרונה: 29.9.2021 / 13:49

שלוש שנים לאחר ההחלטה המקורית, השופטים אישרו עיכוב נוסף בפינוי הכפר הפלסטיני, אך מתחו ביקורת קשה על הממשלה. "לא ניתן למתוח את החבל עד בלי די, מגיע שלב שבו הניסיון הופך לביזיון", אמר השופט סולברג

בווידאו: כוחות הביטחון והמנהל החלו לבצע עבודות תברואה במתחם היישוב הבדואי חאן אל-אחמר. אוקטובר 2018/צילום: רוני כנפו

בג"ץ אישר היום (רביעי) את בקשת המדינה לדחייה של חצי שנה בפינוי חאן אל-אחמר. עם זאת, השופטים מתחו ביקורת על הדחיות החוזרות ונשנות של יישום ההחלטה על פינוי הכפר הפלסטיני שניתנה לפני שלוש שנים, משיקולים דיפלומטיים וביטחוניים.

"אין ספק כי קרב היום שבו לא נוכל עוד להשלים עם אי-בירור העתירה, ונידרש להכרעה ברורה, לשבט או לחסד. גם אם בכוחם של ניסיונות לקדם מתווה כזה או אחר לדחות מעט את הקץ, לא ניתן למתוח את החבל עד בלי די", האשים השופט נעם סולברג. "גם לניסיונות אלו קִצבה וקץ. מגיע שלב שבו הניסיון הופך לביזיון; עם הדבר הזה, אין ניתן להשלים".

חאן אל-אחמר. רוני כנפו
חאן אל-אחמר/רוני כנפו

עוד הוסיף השופט כי "יחד עם זאת, בשלב זה, נוכח הטענה ל'התקדמות משמעותית' אשר חלה במלאכת גיבוש המתווה, ובהינתן העובדה שלא ניתנה הסכמה מצדה של העותרת לבקשת המדינה להציג לעיוננו בלבד מסמך חסוי, אשר היה מאפשר לנו להידרש לטענות המדינה העדכניות לגופן, עלינו לקבוע כי חזקת תקינות המעשה המינהלי - עדיין לא נסתרה. בהתאם, אין לנו אלא את אשר נטען על-ידי המדינה לפנינו, כי אכן חלה התקדמות משמעותית, וכי השיקולים הרחבים, המשליכים על עיתוי מימוש הצווים - עודם רלבנטיים. על כן, אציע לחברַי להעתר לבקשה, ולהורות על הגשת הודעת עדכון נוספת עד 6 במרץ".

ב-5 בספטמבר הגישה המדינה בקשה לעכב את ביצוע ההחלטה עד 6 במרץ 2022, לאור התקדמות שחלה בגיבוש המתווה ומשיקולים מדיניים. הביקורת שהשמיע סולברג אינה הפעם הראשונה שבה שופטי בג"ץ נוזפים בממשלה על הטיפול בנושא, ורק לפני שנה הגדירו את בקשת דחיית הדיון בעתירה כ"מביכה". בסוף יולי אישר בג"ץ דחייה נוספת של הפינוי, אך הדגיש בהחלטתו כי "לא עוד".

בכפר גרים כ-200 מבני שבט הג'האלין באוהלים ופחונים שהוקמו ללא היתרים, ובמשך שנים התנהלו דיונים בבג"ץ בנוגע לפינוי. האיחוד האירופי הביע התנגדות עזה להריסה, והפרלמנט האירופי אף הגדיר זאת כ"פשע מלחמה". מנגד, ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד תמכו לאורך השנים בפינוי הכפר, וכשהקבינט המדיני-בטחוני בו היו חברים דן בנושא, הם היו היחידים שהצביעו נגד דחיית הפינוי.

עוד בוואלה!

המדינה ביקשה מבג"ץ דחייה של חצי שנה בפינוי חאן אל-אחמר

לכתבה המלאה
נועם סולברג. דודו ועקנין, ספק 500
ביקורת חריפה. סולברג/ספק 500, דודו ועקנין

ארגוני ימין הצטרפו לביקורת על הבקשה לדחייה הנוספת. ''ממי שקראו במשך שנים לפנות את חאן אל-אחמר היה מצופה לעשות זאת מיד ולא להיתלות בטעויות קודמיהם. שוב מוכח כי בעיני שופטי בג''ץ בתיהם של יהודים חשובים פחות מבתיהם של פלסטינים', אמר יו''ר תנועת אם תרצו מתן פלג.

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "זה לא תפקידו של בג"ץ" לקבל את ההכרעה בסוגיית חאן אל אחמר. "כמו בקורונה, שם האחריות לכישלון הקולוסלי מונחת על כתפי הממשלה והעומד בראשה ולא על כתפי הדרג המקצועי, כך גם בסוגיית חאן אל אחמר", האשים. "אחרי ההבטחות החוזרות ונשנות של בנט ושקד, הבריחה מאחריות והכניעה ללחץ בינלאומי במחיר כבד של ויתור על הריבונות הישראלית היא שלהם ולא של בית המשפט. כישלון רודף כישלון".

מנכ"ל תנועת רגבים מאיר דויטש מסר כי "המדינה מנסה לדחות בפעם המי יודע כמה את התחייבותה לפינוי חאן אל אחמר ל'אחרי החגים' הבא בסביבות חג הפסח. הדחיינות לא תעלים את הדרישה הפשוטה: מדינת ישראל חייבת להיאבק בהשתלטות הפלסטינית על שטחי יהודה ושומרון. חאן אל אחמר היה ועודנו מקרה הבוחן לשאלת הרוחב האסטרטגית".

מארגון ידידי הג'הלין נמסר: "חבל שבית המשפט העניק ארכה נוספת ולא דחה על הסף את העתירה הפוגעת בערכי השוויון. הגיע הזמן למצוא פתרון הגון ומוסכם. פתרון לטובת הבדואים, אך לא פחות לטובת החברה הישראלית".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully