וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויסות הכניסה, חניונים ומתחם חדש: דריכות לקראת ההילולה במירון

עודכן לאחרונה: 4.5.2023 / 20:36

ביום שני בערב יגיעו ההמונים להר לאחר היערכות ממושכת שבמסגרתה הושג מתווה חדש כלקח מאירועי האסון לפני שנתיים. אירועי ההדלקה למעט אחד יוסטו למתחם חדש שהוכשר ובכל רגע נתון יהיו 50 אלף חוגגים. כל הפרטים

משטרת ישראל מפרסמת מפת התמצאות בכל שטחי ההילולא בהר מירון/דוברות משטרת ישראל

תחזית מזג האוויר שצופה גשם ביום ראשון אחרי השרב שיגיע מחר, עודדה את מארגני הילולת הרשב"י בהר מירון, שהרי שרב באירוע המוני וצפוף שכולל גם הדלקת מדורות, הוא תרחיש בעייתי. מנגד, גשם יהפוך את חניוני הענק בוציים והאוטובוסים שיביאו עשרות אלפי חוגגים עלולים לשקוע. וכך, הוחלט אתמול (רביעי) להשקיע עוד מיליון שקל בזיפות החניונים שבשולי מושב מירון. מיליון השקלים שהושקעו, מצטרפים לעוד עשרות מיליוני שקלים שהושקעו עד כה בהכנות להילולת רבי שמעון בר יוחאי שתיערך ביום שני הקרוב.

אחרי האסון הנורא בהילולה לפני שנתיים, שבו נהרגו 45 חוגגים, ותגובת הנגד בהילולה לפני שנה שצמצמה מאוד את כמות הנכנסים לחגיגות, משתדלים השנה למצוא איזון בין הדוחק המוגזם שהיה בעת האסון ובשנים שקדמו לו, לבין דילול קיצוני של כמות הקהל על ההר, כפי שנקטו לפני שנה.
לשם כך, השנה הוחלט על מתווה חדש שמימושו יביא להקטנה משמעותית של מספר האנשים שיעלו לציון קברו של הרשב"י ובכך צפוי לקטון העומס והדוחק על ההר. מדובר בהחלטה כי החסידויות השונות שנהגו לעשות את אירוע "ההדלקה" סמוך לציון קבר הרשב"י יעשו זאת השנה בשיפולי ההר. בכך ימנע הדוחק הגדול והיווצרות צוואר בקבוק של קהל החוגגים בדרך להדלקות ולאחריהן.

בעבר הרחוק הייתה נהוגה הדלקה אחת בלבד של האבוקה הגדולה מעל גג ציון הקבר. ההדלקה נעשתה על ידי אנשי ההקדש הספרדי וחסידות בויאן ועם השנים התקבעה כהדלקה של חסידות בויאן. על פי מסורת חדשה יחסית, עוד חסידויות וחצרות החלו לעשות אירועי הדלקת אבוקות סמוך לציון הקבר. ההדלקות נפרשו על פני כ-12 שעות וכל אירוע כזה יצר דוחק וצפיפות שעם השנים הלכו וגדלו. אסון מירון לפני שנתיים התרחש עם סיום אירוע ההדלקה של חסידות תולדות אהרון, בשעה שקהל המשתתפים בארוע ביקש להתפזר ונקלע לתוך מעבר צר.

השנה נעשה תהליך ממושך ובמהלכו הצליחו השר מאיר פרוש ופרויקטור ההילולה, יוסי דייטש, לשכנע את האדמו"רים וראשי החסידויות, שנהגו לעשות את אירועי ההדלקה על ההר, להסיט את ההדלקות למתחם חדש בשולי ההר שהוכשר לצורך כך. מדובר היה בתהליך שכנוע ממושך ויש רבים מקרב החוגגים שכועסים על שינוי המתווה. ההצלחה לגרום לכך שקהילות גדולות שישמעו למנהיגיהן ויחגגו יחד עם הקהילות שלהן בשולי ההר ולא בדוחק סביב הקבר הקדוש, אמורה להפחית באופן משמעותי את הצפיפות הגדולה. אירוע הדלקה יחיד על גג ציון הקבר תהיה ההדלקה של חסידות בויאן.

כדי לווסת את כמויות החוגגים נמכרים 200,000 כרטיסים עבור הסעות מאורגנות למירון. מדובר בכרטיסים להסעות מאורגנות מרחבי הארץ, או כרטיסים עבור שאטלים לכאלו שמגיעים באופן עצמאי לחניונים המוסדרים בגליל. הכרטיסים נמכרים לפי שעות הגעה להילולה וכך מתכננים לווסת את הקהל.

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021/פלאש 90, דוד כהן
הפרוייקטור דייטש מציג את מתווה ההילולה במירון. 16 באפריל 2023. דוד כהן, אתר רשמי
הפרוייקטור דייטש מציג את מתווה ההילולה במירון. 16 באפריל 2023/אתר רשמי, דוד כהן

על פי המתווה, בכל רגע נתון על ההר יהיו 50,000 חוגגים. הבקשה שמופנית אל הציבור היא כי אחרי חמש שעות על ההר יעזבו את המקום ויאפשרו תחלופה וכניסה של חוגגים חדשים שהגיעו. מדי שעה אמורים לעזוב 8,000 איש ובמקומם להיכנס 8,000 אנשים. השליטה על תחלופת הקהל תיעשה באמצעות מערכת שסופרת קהל, בעזרת רחפנים יעודיים שהובאו למטרה זאת.

במטה ההילולה מקווים כי קהל החוגגים אכן יגלה התחשבות ושלא יהיה מספר גדול מדי של חוגגים שיחליטו לשהות על ההר מעבר לחמש שעות. לשם כך נעשה מבצע הסברה גדול בשפות עברית, אנגלית ויידיש שקורא להתחשבות ולסולידריות. לכל מקרה מציינים כי בחניונים בהם ימתינו בטרם העליה אל ההר, הוכשרו תאי שירותים, ציליות ודוכני אוכל ושתייה, כדי שההמתנה תהיה בתנאים ראויים. אחת התלונות שהביעו החוגגים בשנה שעברה הייתה כי השהות בחניונים הייתה בתנאים קשים ולכן גם נגרמו התפרצויות כעס של חלק מהבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully