וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערים בין רופאים למתמחים ובין נשים לגברים: נתוני השכר בבתי החולים נחשפים

3.5.2023 / 6:00

מדו"ח הוצאות השכר של משרד האוצר, עולה כי נשים בבתי החולים הציבוריים משתכרות בממוצע כ-21 אחוזים פחות מהגברים. עוד עולה כי רופאים מתמחים ירוויחו כ-23 אלף שקלים ואחיות מתחילות ירוויחו כ-13 אלף שקלים. כמה מרוויחים הרופאים בכל תחום מומחיות?

בווידאו: הפגנת הרופאים המתמחים ברמב"ם/צילום: יואב איתיאל

הפרש השכר בין רופאים מתמחים למנהלי מחלקות בבתי החולים עומד בממוצע על כ-27 אלף שקלים, כך עולה מדו"ח הוצאות השכר של משרד האוצר שפורסם היום (רביעי). הדו"ח חושף לראשונה את משכורתם של הרופאים המומחים בבתי החולים הציבוריים. מהדו"ח עולה בנוסף כי קיימים פערים משמעותיים בין שכר הגברים לנשים בבתי החולים. בנוסף, דווח כי כ-61% מהעובדים בבתי החולים משתכרים מעל ל-15 אלף שקלים בממוצע לחודש למשרה מלאה. השכר הממוצע עמד על 20,472 שקלים ואילו השכר החציוני למשרה עמד על 16,684.

שכרם הממוצע של עובדי בתי החולים הכלליים גבוה ב-14 אחוזים משכרם של עובדי בתי החולים הגריאטריים. עיקר הפער נובע מהיקף רחב יותר של עבודה נוספת בבתי החולים הכלליים. מהדו"ח עולה כי רופאים הם בעלי השכר הממוצע הגבוה ביותר בקרב עובדי בתי החולים, עם שכר ממוצע של 35 אלף שקלים. אחריהם, בפער ניכר, המהנדסים עם 23 אלף שקלים בממוצע למשרה מלאה. למקום השלישי הגיעו האחים והאחיות שמקבלים בבמוצע 21 וחצי אלף שקלים למשרה מלאה. מיד אחריהם עובדי המעבדה עם 21 אלף שקלים. בתחתית הטבלה נמצאים הסטז'רים שמרוויחים כ-10 אלף שקלים.

אומנם פערי השכר בקרב עובדי בתי החולים נמצאים מתחת לממוצע בהשוואה לשאר העובדים בשירות המדינה, אך הם עדיין גבוהים מאוד. את פערי השכר הגדולים ביותר בין עובדים ותיקים לעובדים מתחילים ניתן למצוא בקרב הרופאים, עובדי המעבדה והמהנדסים. משכורתו של רופא מתחיל לדוגמה, תעמוד על כ-15 אלף שקלים ואילו רופא מומחה עם ותק יתוגמל ב-76 אלף שקלים לחודש, כשהממוצע למשרה מלאה יהיה 35 אלף שקלים.

מחלקה בבית חולים. דוד כהן, פלאש 90
חדר בבית חולים, אילוסטרציה/פלאש 90, דוד כהן

שכר הרופאים עולה באופן ניכר במהלך שלבי הקריירה הטבעיים ועם הקידום המקצועי. בתחילת הקריירה, כמתמחים, יתוגמלו הרופאים בממוצע ב-23 אלף שקלים וכמומחים יקבלו כ-41 אלף. מנהלי מחלקות או אגפים יקבלו כ-50 אלף שקלים ואילו מנהלי בתי החולים יקבלו למעלה מ-80 אלף שקלים.

מפילוח לפי תחומי מומחיות, עולה כי מומחה בטיפול נמרץ ילדים יקבל את המשכורת הגבוהה ביותר של 78 אלף שקלים ובטיפול נמרץ כללי יקבלו הרופאים 64 אלף שקלים. גם מרדימים יקבלו מעל ל-64 אלף שקלים, אולם רוב משכורתו מתבססת על כונניות ועבודה נוספת בתוך בית החולים. התמחות בכירורגיה כללית תעניק לרופא או לרופאה כ-48 אלף שקלים, רדיולוגיה 44 אלף שקלים ומשכורת של קרדיולוג תעמוד על 39 אלף. בתחתית הרשימה נמצאים כירורגים אורתופדים עם 32 אלף שקלים.

עיקר הפער בשכר מוסבר, בין היתר, על ידי מבנה השכר בתחומי המומחיות השונים: רופאים מומחים בהרדמה, למשל, מבצעים את רוב עבודתם בבתי החולים וזכאים למכסה גדולה של כוננויות, הנמנות עם רכיבי העבודה הנוספת.

לעומת הרופאים, בקרב האחיות והאחיות מגמה שונה בה הדרגות משפיעות מעט מאוד על השכר ואילו הוותק משפיע יותר. משכורת ממוצעת של אחות מתחילה תעמוד על כ-13 אלף שקלים ואילו אחות עם ותק רב שנים תרוויח 31 אלף שקלים בממוצע. בעקבות שיטת התגמול, קיימת בקרב האחיות בעיה של חוסר תמרוץ לעלות בסולם הדרגות כיוון שאין תגמול הולם והעבודה כבדה הרבה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
חדר המתנה ריק בבית חולים שיבא תל השומר,19 במאי 2022. ראובן קסטרו
חדר המתנה בבית חולים, אילוסטרציה/ראובן קסטרו

עוד עולה מהדו"ח כי קיימים פערי שכר משמעותיים בין גברים לנשים בבתי החולים. פערים אלה נובעים בין השאר מהבדלים בהיקף העבודה הנוספת, מבחירת התמחות שונה ומייצוג נמוך יחסית של נשים במשרות בכירות. בבתי החולים מועסקות כ-65% נשים, המשתכרות בממוצע כ-21% פחות מהגברים עבור משרה מלאה. המשכורת הממוצעת לאישה בבית החולים תעמוד על 18 אלף שקלים, בזמן שגברים ירוויחו למעלה מ-23 אלף שקלים.

בנוסף, ניתן יהיה לראות שיעור גבוה יותר של נשים במקצועות בעלי ממוצע שכר נמוך יחסית. כך, שיהיה רוב של נשים במקצועות הפרה-רפואיים, עובדים סוציאליים ועובדי מעבדה, ורוב גברי בקרב הרופאים, המהנדסים והטכנאים.

פערי השכר המגדריים נובעים בין היתר מבחירת מקצוע שונה, אך גם בחלוקה למקצועות נותרו פערי שכר בין גברים לנשים, כך לדוגמה, הפער בין הרופאים לרופאות יעמוד על 13% ובין המהנדסים למהנדסות 19%. הגורם המרכזי לפערי השכר המגדריים בקרב עובדי אותו הדירוג הוא הפער בתגמול על עבודה נוספת, ובפרט בגין כוננויות. גורם נוסף קשור בייצוג נמוך יותר של נשים במשרות בכירות.

הממונה על השכר והסכמי העבודה, אפי מלכין, אמר כי "הדוח שאנחנו מפרסמים היום, מוקדש למערכת הבריאות הציבורית ולאתגריה, מתמקד בבתי החולים הציבוריים ומציג לראשונה נתוני שכר בפילוח לפי התמחויות". מלכין אמר כי הנתונים יאפשרו "להמשיך ולפעול עבור צמצום הפערים, שיפור שירותי הבריאות בפריפריה, מענה למקצועות במחסור והתאמת השכר לשוק העבודה הנוכחי עבור גיוס עובדים צעירים ומוכשרים שיהוו את דור העתיד של מערכת הבריאות. אלו יאפשרו להעניק שירותי רפואה מיטביים בצורה יעילה ולחזק את המערכת הרפואה הציבורית בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully