וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: עימותים אלימים בצעדות אחד במאי, 291 נעצרו

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 21:59

מאות נעצרו הערב בכמה מוקדי הפגנות שהתקיימו ברחבי המדינה, לכבוד ציון יום אחד במאי - יום הפועלים הבינלאומי. במסגרת העימותים החריגים בין המפגינים וכוחות המשטרה, לפחות 108 שוטרים מקומיים נפצעו ותחנות אוטובוס ורכבים הוצתו. חלק מהמפגינים תועדו בוזזים חנויות

בזמן מחאה בפריז: ביצה הושלכה על ראשו של נשיא צרפת עמנואל מקרון/רשתות חברתיות

לפחות 291 בני אדם נעצרו הערב (שני) בכמה מוקדי הפגנות שהתקיימו ברחבי צרפת, לכבוד ציון יום אחד במאי - יום הפועלים הבינלאומי. במסגרת העימותים החריגים, 108 שוטרים מקומיים נפצעו, כאשר אחד מהם נפצע קשה ופונה לבית החולים לאחר שהושלך לעברו בקבוק תבערה על ידי אחד מהמפגינים בבירה פריז.

את הצעדות ארגנו איגודי העובדים המקומיים, ובמהרה הן הפכו מצעדות לציון יום הפועלים הבינלאומי, למחאות אלימות נגד ממשלת צרפת והנשיא עמנואל מקרון. זאת, ברקע המחאות נגד רפורמת הפנסיה של הנשיא מקרון שהעלתה את גיל הפרישה מ-62 ל-64. מארגני הצעדות רואים ברפורמה איום על זכויות העובד ועל רשת הביטחון הסוציאלית בצרפת.

שר הפנים הצרפתי ג'רלד דרמנין התייחס לאירועים והדגיש כי מרבית ההפגנות במדינה היו "שלוות", אם כי לדבריו, בבירה פריז ובערים ליון ונאנט, "המשטרה מתמודדת עם בריונים אלימים שבאו במטרה אחת, להרוג שוטרים ולפגוע ברכוש של אחרים". עוד הוסיף השר כי כמות השוטרים שנפצעו הינה גבוהה באופן "חריג" וכי "יש לגנות את האלימות הזו ללא סייג".

112 אלף מפגינים בפריז, 782 אלף בסך הכול ברחבי צרפת

עימותים בין מפגינים למשטרה בפריז במהלך במהלך צעדת 1 במאי בעקבות רפורמת הפנסיה שמקדמת ממשלת מקרון

1 במאי 2023. רויטרס
עימותים בין מפגינים למשטרה בפריז/רויטרס
עימותים בין מפגינים למשטרה בפריז במהלך במהלך צעדת 1 במאי בעקבות רפורמת הפנסיה שמקדמת ממשלת מקרון

1 במאי 2023. רויטרס
פריז, היום/רויטרס

בפריז, שם הצעדות החלו בשלום, המצב הסלים במהרה לאחר שעימותים פרצו בין כמה מפגינים וכוח משטרתי באזור הרובע ה-11 בעיר. בתוך כך, המשטרה ירתה גז מדמיע לעבר המתפרעים שהחלו לירות זיקוקים על שוטרים ולזרוק לעברם בקבוקי תבערה ופחים. לא זו בלבד, חלק מהמפגינים במדינה תועדו שורפים תחנות אוטובוס, משחיתים רכוש ציבורי ובוזזים חנויות.

גם בעיר ליון, הוצתו מכוניות ונופצו חלונות של כמה בתי עסק. בעיר נאנט שבמערב צרפת המפגינים אספו פחים והציתו אותם וחלונות ראווה נופצו. בתגובה, המשטרה בעיר החלה לירות גז מדמיע, מה שלא הוסיף להרגעת המצב.

בעיר מרסיי, קבוצה המונה יותר ממאה מפגינים השתלטה לזמן קצר על מלון יוקרתי ליד הנמל הישן בעיר, ולבסוף נדחקו החוצה על ידי כוחות המשטרה. מארין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי", שקיימה גם היא עצרת מיוחדת לכבוד אחד במאי, האשימה את הנשיא מקרון ב"הצתה" של המתחים בחברה.

עימותים בין מפגינים למשטרה בפריז במהלך במהלך צעדת 1 במאי בעקבות רפורמת הפנסיה שמקדמת ממשלת מקרון

1 במאי 2023. רויטרס
עימותים בין הפגינים למשטרה/רויטרס
עימותים בין מפגינים למשטרה בפריז במהלך במהלך צעדת 1 במאי בעקבות רפורמת הפנסיה שמקדמת ממשלת מקרון

1 במאי 2023. רויטרס
לפחות 291 נעצרו, 108 שוטרים נפצעו/רויטרס

בחודשים האחרונים כך יוזכר, מאות אלפים מאזרחי צרפת הפגינו נגד חוק הפנסיה השנוי במחלוקת, שהעלה את גיל הפרישה במדינה מ-62 ל-64. בחודש מרץ החוק אושר בסנאט השמרני, אך בצעד חריג החליט מקרון שלא להעלות אותו להצבעה גם באספה הלאומית (הבית התחתון של הפרלמנט), באמצעות שימושו בסעיף בחוקה שמאפשר לו לעשות זאת. ההחלטה הזו של הנשיא התקבלה בזעם מצד הפרלמנט והציבור הצרפתי.

הנשיא אף האשים את מתנגדיו בכך שלא הציעו "פתרון של פשרה" למעט ביטול מוחלט של הרפורמה. כנשאל לגבי הנזק לפופולאריות שלו, ענה מקרון כי הוא מוכן לסבול מחוסר פופולאריות "בשביל האינטרס הגדול יותר של המדינה".

באמצע חודש אפריל, בית המשפט החוקתי בצרפת אישר את רפורמת הפרישה של הנשיא ושלל את הבקשה של כמה פוליטיקאים מהשמאל הצרפתי לערוך משאל עם לגבי תוכנית הפנסיה. עם זאת, בית המשפט ציין בהחלטתו כי בכמה סעיפים בתוכנית הרפורמה יש ליקויים משפטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully