וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב התיר המשך שימוש בגלולת ההפלה

עודכן לאחרונה: 22.4.2023 / 7:01

העליון הורה להמשיך ולאפשר את השימוש בגלולת ההפלה מיפפריסטון, ובכך חסם את ההגבלות עליהן הורה בית המשפט בטקסס. הנשיא ביידן בירך את ההחלטה "מצב גורלי עבור נשים ברחבי אמריקה". שני שופטים שמרניים התנגדו להחלטה: "לא הוכח כי הגלולה לא גורמת נזק בלתי הפיך"

בווידאו: הפגנות של תומכי הפלות ברחבי ארה"ב/צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בארצות הברית פסק הלילה (שבת) כי גלולת ההפלה מיפפריסטון (mifepristone) תמשיך להיות זמינה ונגישה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את החלטת העליון ומסר "אמשיך להילחם בהתקפות פוליטיות על בריאות הנשים".

מדובר בהחלטה המשמעותית ביותר בסוגיית ההפלות, מאז הפך בית המשפט העליון השמרני בקיץ את הפסיקה משנות ה-70, שהעניקה את הזכות החוקתית להפלה בטוחה לכל הנשים במדינה.

"כתוצאה מהשהייה של בית המשפט העליון, מיפפריסטון נשאר זמין ומאושר לשימוש בטוח ויעיל, בזמן שאנחנו ממשיכים במאבק הזה בבתי המשפט", אמר ביידן בהצהרה שפרסם הבית הלבן, "זהו מצב גורלי עבור נשים ברחבי אמריקה. אמשיך להילחם בהתקפות פוליטיות על בריאות הנשים"

השופטים השמרנים קלרנס תומאס וסמואל אליטו התנגדו פומבית להחלטה. בשופט אליטו תקף את יצרנית התקופה ומסר כי היא "לא הוכיחה בנתיים האם הגלולה גורמת לנזק בלתי הפיך"

בית המשפט היה צריך להתמודד עם דדליין שהציב לעצמו - עד חצות הלין בשעון החוף המזרחי. זאת, לפני שמגבלות על הגישה לגלולה, שעליהן הורה שופט בית המשפט המחוזי מתיו קסמריק השמרני בטקסס ב-7 באפריל, ייכנסו לתוקף.

בתחילת החודש, פסק קסמריק פסיקה גורפת שמאמצת את הטיעונים של המתנגדים להפלות, לפיהם הגלולה אינה בטוחה - ועצר את האישור בן 23 השנים שהעניק לה ה-FDA. הפסיקה גם הורתה ל-FDA להפוך החלטות שקיבל בשנים האחרונות שמטרתן היו להקל על הגישה לגלולה.

תשעת השופטים בעליון - שישה שמרנים ושלושה ליברליים - שקלו את בקשות החירום של משרד המשפטים האמריקני ושל יצרנית הגלולה דאנקו לבורטוריס, ולבסוף החליטו לחסום את צו המניעה הראשוני שהוציא קסמריק. כעת, צפוי התיק לחזור לבית המשפט לעירעורים במחוז החמישי של ארצות הברית בניו אורלינס ב-17 במאי. בשלב זה, יוכל הצד המפסיד לערער הל החלטת בית המשפט העליון.

הפגנה בעד הזכות להפלה בארה"ב. רויטרס
הפגנות בעד הפלות בארצות הברית/רויטרס

החלטתו של הממשל האמריקני להגן על גלולת מיפפריסטון מגיעה ברקע האיסורים המתרבים במדינות השונות על הפלות. זאת, בעקבות הפיכתו של העליון השמרני בקיץ האחרון את הפסיקה ההיסטורית "רו נגד וייד" מ-1973 - וביטול הגישה החוקתית להפלה בטוחה בכל רחבי המדינה.

על פי מומחי משפט אמריקני, ההחלטה של השופט קסמריק בטקסס היתה הפעם הראשונה שבה בית משפט בארצות הברית הורה לבטל אישור של תרופה למרות ההתנגדות של ה-FDA. לדבריהם, זה עלול לסלול את הדרך לצעדים דומים נגד תרופות אחרות, כמו חיסונים, הגלולה של הבוקר שאחרי ותרופות אחרות ששנויות במחלוקת. היא גם עלולה לערער את האמון של חברות תרופות ב-FDA ולהשפיע על החלטות לגבי פיתוח תרופות ושיווקן.

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
הממשל האמריקני מנסה להגן על מיפפריסטון/ShutterStock

בית המשפט לערעורים במחוז החמישי סרב ב-12 באפריל לעצור את המגבלות על הגלולה שעליהן הורה קסמריק בטקסס. אך, הוא כן הקפיא את החלק בפסיקה של קסמריק שהורה על השעייתו של אישור הגלולה שניתן לה על ידי ה-FDA - מה שהיה מוביל להורדתה באופן מוחלט מהמדפים.

הטיפול בגלולה בעבור הפלה כולל שני שלבים: מיפפריסטון כדי להרוג את העובר, ולאחר מכן מיסופרוסטול כדי להאיץ התכווצויות לפליטתו. כיום, השילוב הזה משמש ביותר ממחצית ההפלות בארצות הברית. יותר מחמש מיליון נשים השתמשו בגלולה כדי לסיים את הריונן, ועשרות מדינות אחרות בעולם אישרו את השימוש בה.

ההגבלות שהציע בית המשפט בטקסס היו אמורות לאסור גם את השימוש בתרופה הגנרית שמיוצרת על ידי GenBioPro, שאחראית ל-66% מהשימוש בגלולות הפלה בארצות הברית החברה הגישה ביום רביעי תביעה שמבקשת להבטיח שהיא יכולה להמשיך למכור את הגלולה שלה על רקע האתגרים המשפטיים.

מפגינה בעד חופש הבחירה לנשים על גופן. ShutterStock
מפגינה בעד הפלות/ShutterStock

בנובמבר, ארגונים שמתנגדים להפלות בארצות הברית תבעו את ה-FDA בטענה שהסוכנות השתמשה בתהליך לא חוקי לאישור מיפפריסטון. הם הגישו תביעה בנובמבר באמרילו בטקסס, היכן ששופט בית המשפט המחוזי קסמריק - שמונה על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וידוע בהתנגדותו להפלות - היה האחראי על התיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully