וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחת ההחלטות הגרועות והפוגעות ביותר בהיסטוריה המודרנית"

עודכן לאחרונה: 3.5.2022 / 16:59

תומכי הזכות להפלה בארצות הברית הגיבו בזעם להדלפה של אתר פוליטיקו, שלפיה בית המשפט העליון מתכוון להפוך את הפסיקה התקדימית "רו נגד וייד" מ-1973 שעיגנה את הזכות להפלה

בווידאו: הפגנות נגד הדלפה לפיה בית המשפט העליון שוקל לבטל את החוק המתיר הפלות בארה"ב/צילום: רויטרס

תומכי הזכות להפלה בארצות הברית הגיבו בזעם להדלפה הלילה (שלישי) של אתר פוליטיקו, שלפיה בית המשפט העליון מתכוון להפוך את הפסיקה התקדימית "רו נגד וייד" מ-1973 שעיגנה את הזכות להפלה. על פי פוליטיקו, טיוטת הפסיקה נכתבה על ידי השופט סמואל אליטו, ונתמכה על ידי השופטים השמרנים קלארנס תומאס, ניל גורסץ', ברט קוואנו ואיימי קוני בארט.

הנשיא ג'ו ביידן אמר בתגובה כי אינו יודע אם טיוטת המסמך אמיתית או משקפת החלטה סופית, אך הממשל שלו מוכן להגן על הזכות להפלה כשהפסיקה תתקבל. "אני מאמין שזכות אישה לבחור היא בסיסית" הוא אמר והוסיף כי אם "רו נגד וייד" יבוטל, מחוקקים יצטרכו להגן על הזכות של האישה לבחור והבוחרים יצטרכו לבחור מחוקקים שתומכים בזכות להפלה בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר.

ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, אמרה: "אם הדיווח מדויק, בית המשפט העליון צפוי לחוקק את המגבלה הגדולה ביותר על זכויות אדם מזה חמישים שנה - לא רק על נשים אלא על כל האמריקנים. הפסיקה של השופטים שמינו הרפובליקנים תיזכר לדיראון עולם כאחת ההחלטות הגרועות והפוגעות ביותר בהיסטוריה המודרנית".

"חלק מהשופטים השמרנים האלה, שאינם משקפים בשום אופן את העם האמריקני, שיקרו לסנאט, קרעו לגזרים את החוקה וחיללו את התדמית של בית המשפט העליון".

אליזבת וורן, סנאטורית מדינת מסצ'וסטס ומועמדת לשעבר בפריימריז הדמוקרטיים לקראת הבחירות לנשיאות ב-2020, אמרה כי בית משפט קיצוני צפוי "לאכוף את הדעות הימניות קיצוניות והלא פופולריות שלו על המדינה כולה". לדבריה, "הגיע הזמן שהמיליונים שתומכים בחוקה ובזכות להפלה לעמוד ולהשמיע את קולם. לא נצעד אחורה - לעולם", היא הוסיפה.

ציוץ של הסנאטורית אליזבת וורן

סנאטורים רפובליקנים כולל סוזאן קולינס ממיין וליסה מורקובסקי מאלסקה, שהביעו במשך הזמן דאגה לגבי הזכות להפלה, לא מיהרו להגיב לדיווח בפוליטיקו. אך בקרב מחוקקים פרוגרסיביים, התרעומת היתה עצומה.

אלכסנדריה אוקסיו קורטז, חברת הקונגרס מניו יורק, קראה לרפורמה בסנאט ולהדחת תומאס, השופט השמרני הוותיק, בשל הפעילות הפוליטית של אשתו בנוגע להסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021 . "לא מדובר רק בהפלה - בית המשפט מתכוון גם לפגוע בזכות לפרטיות, שכוללת גם נישואים חד מיניים וזכויות אדם"ף היא אמרה.

היא גם מתחה ביקורת על הנשיא ג'ו ביידן שאינו משתמש בצו נשיאותי. "אנשים בחרו את הדמוקרטים כדי שנוכל להוביל בתקופות מסוכנות כמו המצב כיום - כדי שנטפל בשחיתות ושהנשיא ישתמש בסמכות החוקית שלו לפתור מחלוקות בקונגרס בסוגיות כמו חובות סטודנטים, שינוי אקלים וכן הלאה. אם לאו, איזה מסר אנחנו שולחים? אנחנו לא יכולים לשבת בצד, להפנות אצבע מאשימה ולבכות כשעתיד אנשים והשוויון שלהם נמצאים בסכנה. הגיע הזמן להיות החלטיים, להוביל בביטחון, להילחם למען עתיד משגשג בעבור כולם ולהגן על החלשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully