וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: המבחן המוסרי שלנו הוא להבחין בין אויבים לחפים מפשע ולא למחוק כפרים

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 20:00

בטקס לרגל יום השואה אמר לפיד, בעצמו בנו של ניצול, כי השואה לימדה אותנו שעלינו לשרוד בכל מחיר ולהגן על עצמנו, ואולם אסור לנו לשרוף בתים כי "יהודים לא מבצעים פוגרומים". לדבריו: "הדרך להתמודד עם הרוע היא לא להפוך להיות דומה לו"

בוידאו: ראש האופוזיציה יאיר לפיד בעצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד מרדכי:/עידו רימון.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא הערב (שני) נאום לרגל יום השואה בעצרת הזיכרון ביד מרדכי. לפיד פתח את הנאום במילים: "לפני כמה שנים עמדתי ברציף 17 בברלין, הרציף ממנו נשלחו יהודי ברלין להשמדה. עמדתי שם מוקף נציגים של הממשלה הגרמנית והקהילה היהודית, ושאלתי אותם שאלה. שאלתי את השאלה שהשואה גורמת לכל אחד מאתנו לשאול את עצמו: מה אני הייתי עושה?

הוא התייחס להקשר האקטואלי ואמר כי "השואה הציבה את ישראל בפני אתגר כפול: מצד אחד, היא לימדה אותנו שעלינו לשרוד בכל מחיר, ולהיות מסוגלים להגן על עצמנו בכל מחיר. רכבות עם יהודים לא ייצאו יותר משום רציף בשום מקום. ביטחונה של מדינת ישראל וביטחונם של תושביה היו ולעולם צריכים להיות בידינו בלבד".

מצד שני, אמר לפיד מצד שני, "השואה לימדה אותנו שלא משנה מהן הנסיבות, אנחנו צריכים להישאר אנשים מוסריים. המוסר האנושי אינו נבחן כשהכל בסדר, או מול הטלוויזיה. הוא נבחן ביכולת לראות את סבלו של האחר גם אם יש לך את כל הסיבות לראות רק את הצד שלך".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בעצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד מרדכי. 17 באפריל 2023. אלעד גוטמן, אתר רשמי
לא משנה מה הנסיבות, צריך להישאר מוסריים. יאיר לפיד בטקס ביד מרדכי, 17 באפריל 2023/אתר רשמי, אלעד גוטמן

"המבחן המוסרי שלנו", הוסיף לפיד, "לא מתנהל בתנאי מעבדה ולא בפלנטה אחרת. הוא מתנהל לא רחוק מיד מרדכי, בעזה של החמאס, בלבנון של החיזבאללה, באיראן של משמרות המהפכה. המבחן המוסרי שלנו הוא להמשיך - גם בתנאים האלה - להבחין בין אויבים וחפים מפשע. להרוג את אויבינו בלי להסס, אבל לא לשרוף בתים ולא למחוק כפרים כי יהודים לא מבצעים פוגרומים. הדרך להתמודד עם הרוע היא לא להפוך להיות דומה לו".

לפיד, בנו של יוסף (טומי) לפיד שהיה בעצמו ניצול שואה שיתף: "בחדר עבודתי, בביתי הבטוח בתל אביב, יש תמונה של סבא שלי, בלה למפל. הוא דומה מאוד לבני ליאור. אני מסתכל עליו ושואל את עצמי למה הוא לא נאבק כשחייל גרמני בא לקחת אותו מביתו מאוחר בלילה ב-18 למרץ 1944?".

לפיד אמר: "החייל הזה לא ידע שמהמיטה, חבוי מתחת לשמיכת הפוך העבה, מסתכל בו אבא שלי, ילד יהודי בן 13 שהפך למבוגר בן לילה. למה הם לא נלחמו? זוהי השאלה הרודפת אותי. זוהי השאלה הרודפת את מנוחתו של העם היהודי מאז יצאה הרכבת האחרונה לכיוון אושוויץ. והתשובה היא - התשובה האפשרית היחידה היא - שבגלל שהם היו אנשים טובים, הם לא האמינו בקיומו של הרוע".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בעצרת יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד מרדכי. 17 באפריל 2023. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"מה אני הייתי עושה אם הייתי יהודי בברלין ב-1933". לפיד ביד מרדכי/אתר רשמי, אלעד גוטמן

"מה הייתי עושה אם הייתי יהודי בברלין ב-1933, כשהיטלר עלה לשלטון?", שאל לפיד בנאום, "האם הייתי בורח? האם הייתי מוכר את ביתי, את העסק שלי, מוציא את ילדי מבתי הספר באמצע השנה?

"או שהייתי אומר לעצמי, 'זה יעבור, זה טירוף רגעי, היטלר אומר את כל הדברים האלה רק מפני שהוא פוליטיקאי שרוצה להיבחר. נכון שהוא אנטישמי, אבל איזה גוי הוא לא אנטישמי? כבר עברנו דברים גרועים יותר. עדיף לחכות, להוריד ראש, זה יעבור."

"מה הייתי עושה אם הייתי גרמני בברלין ב-18 לאוקטובר 1941, כשהרכבת הראשונה יצאה מהרציף לכיוון מזרח, כשהיא נושאת עליה 1,013 יהודים, ילדים, נשים, זקנים, שנועדו להשמדה"?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully