וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג בטקס ביד ושם: "להשאיר את הימים הקדושים מחוץ לכל מחלוקת"

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 23:23

הנשיא התייחס בדבריו בטקס הממלכתי למתיחות הפנימית בישראל ברקע המהפכה המשפטית, ואמר כי "עבור המפלצת הנאצית העמדות בתוך עמנו לא שינו, עבורה היינו עם אחד שדינו מוות וכליה". נתניהו הזהיר מהסכם הגרעין עם איראן: "ניצחון העתיד לא מובטח"

בוידאו: שושנה וויס נציגת ניצולי השואה בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם/מזמור הפקות.

עצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה החלה הערב (שני) בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים, במעמד נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראשי מערכת הביטחון ובכירים נוספים במערכת הפוליטית. בפתח העצרת, שנערכת תחת הנושא "התנגדות יהודית בתקופת השואה בסימן שמונים שנה למרד גטו ורשה", נאם נשיא המדינה הרצוג, שבדבריו התייחס בין היתר למחלוקת בעם על רקע המהפכה המשפטית.

בדבריו פנה לאזרחים בבקשה להשאיר "את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת, כתמיד - בשותפות באבל, בזיכרון". בטקס נשא דברים גם ראש הממשלה נתניהו, והודלקו שש משואות לזכר 6 מיליון קורבנות השואה.

"השנה היא לא שנה רגילה. ויום הזיכרון הזה הוא לא רגיל", אמר הרצוג. "השנה התחושות מעיבות, הכתפיים שחוחות, כמו מעידות על כובד המחלוקת שרובצת עלינו. אני פונה אליכם - אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת; ונתייחד כולנו, כתמיד - בשותפות, באבל, בזיכרון".

בוז' הרצוג בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יד ושם, ירושלים. 17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"שנשאיר את הימים הקדושים מעל לכל מחלוקת". הרצוג/ראובן קסטרו
רוה"מ בנימין נתניהו בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יד ושם, ירושלים.  17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"ישראל היא מדינה חופשית, תוססת, דמוקרטית". רה"מ נתניהו/ראובן קסטרו

"גם כשאנו בעיצומן של מחלוקות עזות, על גורל, על ייעוד, על אמונה, על ערכים, עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה - לא לשואה, ולא לנאצים", המשיך הנשיא. "בעיצומו של היום הקדוש הזה, נדמה שגם את המובן מאליו יש לומר: עבור המפלצת הנאצית - העמדות בתוך עמנו לא שינו כהוא זה. התפיסות, האמונות, אורחות החיים - לכל השונות והגוונים בתוך עמנו - לא הייתה כל משמעות", הוסיף הרצוג.

"עבורם כולנו היינו עם אחד, מפוזר ומפורד בכל העמים, שדינו אחד - מוות וכליה; וגם הניצחון שלנו עליהם ניצחון שמתרחש יום-יום - הוא של עם אחד. שבעים וחמש שנות קוממיות ישראלית אנחנו מציינים בימים אלה. שבעים וחמש שנים של ניצחון, שבהן מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, והחברה הישראלית זקופת הקומה, ניצבות ומכריזות בפני המפלצת הנאצית וההולכים בדרכה, גם בדור הזה: לא תוכלו לנו, כי אחיות ואחים אנחנו".

"אחים שיודעים להתווכח ולחלוק. אבל לעולם לא - שונאים. לעולם לא - אויבים. אנחנו עם אחד ונישאר עם אחד - שאותו לא רק ההיסטוריה הכואבת מלכדת, אלא גם הגורל והעתיד המשותף ומלא התקווה", הדגיש הרצוג.

ניצולת השואה,שושנה וויס בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יד ושם, ירושלים.  17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"קוראת לכולנו להתאחד ולהתלכד, לשמור על עמנו ועל מולדתנו, כי אין לנו ארץ אחרת". ניצולת השואה שושנה וייס/ראובן קסטרו
באת שש משואות הזיכרון לזכר ששת מיליוני הנספים בשואה הדליקו ראובן בונפיל (יוון), טובה גוטשטיין (פולין), יפים גימלשטיין (בלארוס), בן ציון רייש (רומניה), מלכה רנדל (הונגריה) ויהודית סולברג (הולנד). טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יד ושם, ירושלים.  17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
שש משואות הזיכרון לזכר ששת מיליוני הנספים בשואה/ראובן קסטרו

"ישראל היא מדינה חופשית, תוססת, דמוקרטית, מדינה שכולנו יחד בונים דור דור. ישראל היא מושא להערצה", אמר ראש הממשלה נתניהו בפתח דבריו. "הקריאות להשמיד אותנו לא פסקו, וכיום הן מגיעות ממשטר האימים בטהרן. עמדינת היהודים חייבת להבטיח שיהיה לה את הכוח להגן על עצמה בכוחות עצמה. הערב אני מוסיף, ניצחון העבר אינו מבטיח לבדו את נצחון העתיד. מאבק חסר פשרות מבקשי נפשנו. נאבקים בתקיפות בכל הסכם גרעין עם איראן והשלוחות הטרור שלה".

"אויבנו יגלו שוב את הכוחות הטמונים בארצנו. אני עומד פה הרבה שנים, אני מצהיר בפני עולם כולו - לעולם לא עוד. מבקשי נפשנו אולי חושבים שאין לנו את הנחישות לעמוד מולם. אנחנו נגן על עצמנו ונהדוף יחד כל איום על קיומנו", אמר.

בהתייחסו למחלוקות בעם אמר ראש הממשלה: "תהום אידיאולוגית פעורה בין מרדכי אנילביץ ובין פרנקל לא מנעה מהם להתאחד. ממחיש את גורל הגבורה וגודל הגבורה שטמונה בעמנו. רוח, כוח, ואחדות פנימית רק ככה ננצח את הקמים עלינו, רק כך נמשיך להבטיח את נצחון ישראל".

הבן של השאה האיראני לשעבר,רזא כורש עלי פהלווי, לצד גילה גמליאל וקובי שבתאי בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יד ושם, ירושלים.  17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
בנו של השאה האיראני רזא כורש עלי פהלווי, השרה גילה גמליאל והמפכ"ל קובי שבתאי בטקס יום הזיכרון ביד ושם/ראובן קסטרו
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ללא, מערכת וואלה
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה/מערכת וואלה, ללא

את דבר השורדים נשאה שושנה וייס, ילידת רומניה שאחרי השואה עלתה ארצה והייתה אשת חינוך. בנאומה אמרה וייס: "אני עומדת כאן לפניכם בערב המיוחד הזה, וקוראת לכולנו להתאחד ולהתלכד, לשמור על עמנו ועל מולדתנו, כי אין לנו ארץ אחרת".

את שש משואות הזיכרון לזכר ששת מיליוני הנספים בשואה הדליקו ראובן בונפיל (יוון), טובה גוטשטיין (פולין), יפים גימלשטיין (בלארוס), בן ציון רייש (רומניה), מלכה רנדל (הונגריה) ויהודית סולברג (הולנד).

גם בצה"ל ציינו את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, וביום העיון שקיים היום פורום המטה הכללי של צה"ל ביד ושם, אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי: "בשואה היה ניסיון לפרק ולהשמיד, ראשית את רוחנו, באמצעות מחיקת הזהות שלנו כעם ולאחר מכן את גופינו. היום הזה מזכיר לנו את החשיבות הרבה שבערכינו, בשורשים עמוקים, ברוח חזקה ובמחוייבות שלנו להמשיך לפתח יכולות ולשפר מוכנות. בכל עת, גם היום, אנו עמלים על שימור השורשים שלנו וחיזוק הרוח הלאומית והערכית שלנו. צה"ל חזק וימשיך להבטיח את בטחונה של מדינת ישראל".

במקביל לעצרת הממלכתית ב"יד ושם", במכון הבינלאומי ללימודי השואה "משואה" שבתל יצחק, מתקיימת עצרת יום השואה. בטקס נאמו שר הבטחון יואב גלנט ומפקד חיל האוויר האלוף תומר בר. ביום שלישי בשעה 10:00, תישמע צפירה בת שתי דקות, ומיד לאחריה יחל טקס הנחת הזרים בכיכר גטו ורשה שב"יד ושם". בשעה 11:00 ייערכו בכנסת את טקס יום הזיכרון הממלכתי לשואה ולגבורה "לכל איש יש שם", במהלכו יוקראו שמותיהם של קורבנות השואה ויודלקו נרות זיכרון על ידי ניצולי שואה.

הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יד ושם, ירושלים.  17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"צה"ל חזק וימשיך להבטיח את בטחונה של מדינת ישראל". הרמטכ"ל הלוי/ראובן קסטרו
ראש המוסד, דוד ברנע בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יד ושם, ירושלים.  17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
ראש המוסד דוד ברנע בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה/ראובן קסטרו

בשעה 13:00, יתקיים טקס האזכרה המרכזי באוהל יזכור ב"יד ושם". לקראת השעה 14:00, יחל משדר מצעד החיים ה-35, בו צפויים לצעוד למעלה מעשרת אלפים בני אדם בהם ניצולי שואה ובני משפחותיהם, בני נוער, שר החינוך יואב קיש, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס ועוד רבים אחרים. השנה, כבכל שנה - המשתתפים יצעדו מאתר מחנה ההשמדה אושוויץ אל מחנה בירקנאו הסמוך אליו. הטקס צפוי להסתיים בשעה 18:30.

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה יסתיימו בשעה 20:00 בעצרת הנעילה השנתית שתיערך בקיבוץ לוחמי הגטאות. במהלך הטקס, יודלקו משואות ויונח זר "חסידי אומות עולם". נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות צפויה לשאת דברים בטקס, כמו גם מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין.

כ-147,199 ניצולי שואה ונפגעי התנכלויות אנטישמיות בתקופת השואה חיים כיום בישראל, לעומת 165,800 בשנה שעברה. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אתמול לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ג. עוד מנתוני הלמ"ס עולה כי 87% מכלל השורדים מרוצים מחייהם, ו-81% שבעי רצון ממצבם הכלכלי. עוד עולה מהנתונים כי 61% מכלל השורדים הן נשים. 22% מהניצולים - בני יותר מ-90.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully