וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הבחירות נגד ראש העיר רמת גן: "שימוש פסול בכספי ציבור"

עודכן לאחרונה: 11.4.2023 / 20:54

צווי מניעה הוצאו נגד כרמל שאמה הכהן, בגין שימוש אסור בכספי העירייה לקידומו הפוליטי. העותרים, חברי סיעות האופוזיציה, טענו כי שאמה הכהן צירף את שמו או תמונתו לשלטים, פנקסי שוברים והגדות פסח שחולקו לתושבים. העירייה: הצווים הוגשו ממניעים פוליטיים ולא ענייניים

בווידאו: ראש עיירת רמת גן, כרמל שאמה עם כניסתו לבניין העירייה/יותם רונן

ועדת הבחירות המרכזית תל אביב הוציאה אתמול (שני) צווי מניעה נגד ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן, בגין שימוש אסור במשאבי העירייה לקידומו הפוליטי. הצווים ניתנו בתגובה לעתירת חברי האופוזיציה בעירייה, בה נטען בין השאר כי שאמה הכהן צירף את שמו או תמונתו לשלטים, פנקסי שוברים והגדות פסח שחולקו לתושבים. עוד עוסקים הצווים בטשטוש ההפרדה בין הרשתות החברתיות של ראש העיר המכהן והעירייה.

העתירה הוגשה על ידי חברי המועצה חיה מנע וליעד אילני, המתמודד לראשות העיר. לטענתם, העירייה הגבירה בחודשים האחרונים את תדירות הפעולות והפרסומים המפארים את דמותו של שאמה הכהן, תוך שימוש בכספי ציבור. זאת, במטרה "להטביע ולהטמיע את שמו בציבור, לייחס לו באופן אישי הישגים ופעילויות עירוניות שונות, ובכך לתת לו יתרון לא הוגן על יריבו הפוליטיים לקראת הבחירות לרשויות המקומיות".

השופט גרשון גונטובניק קיבל באופן חלקי את הצורך לפעול מול המקרים שעלו בעתירה המקיפה - יותר מ-700 עמודים - שעסקה במקרים שהתרחשו לאורך השנים האחרונות. שישה צווי מניעה הוצאו, אך חלק לא מבוטל מהעתירה נדחה. העותרים אמרו כי בכוונתם להגיש תלונה במשטרה נגד שאמה הכהן על עדות שקר ולדרוש שיחזיר את הכספים שבהם לטענתם השתמש.

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן. 11 בנובמבר 2019. משה שי, פלאש 90, פלאש 90
כרמל שאמה הכהן/פלאש 90, משה שי, פלאש 90

הצו הראשון אוסר על שימוש בשוברים או בהטבות כספיות אחרות מסוג זה שמעניקה העירייה, כך שיופיעו עליהם תמונתו של ראש העיר, שמו או ברכתו. הסיבה לו, היא שהעירייה העניקה לילדי העיר שוברים לפעילויות חינוך, תרבות וספורט, בעלי שווי כספי, ובפתחם הופיעה תמונתו וברכתו של שאמה הכהן. "מדובר אכן בשימוש פסול במשאבים הציבוריים באופן האסור על פי חוק. לא היה מקום לפעילות כזאת", כתב גונטובניק בהחלטתו.

השופט הורה על הוצאת צו דומה הנוגע למתנות שמחולקות לתושבים, בעקבות חלוקת הגדות לפסח. הוא הוסיף כי "ככל שהן קיימות במחסני העירייה, יש להשמידן". עם זאת, הצו שהוצא אינו גורף. שאמה הכהן יוכל למשל לשלוח ברכות בעלות נמוכה לאוכלוסיות מסוימות, כמו מתגייסים.

המשך ההחלטה נגע לשימוש בפייסבוק, וואטסאפ וזום. העותרים טענו כי תכנים שעולים בעמוד הפייסבוק האישי של שאמה הכהן מקודמים בקבוצות עירוניות שמפעילה העירייה. "יש כאן עירוב תחומין פסול", הבהיר גונטובניק, "היכול לעלות בהחלט לגדר שימוש אסור במשאבים ציבוריים לקידום תכנים פוליטיים, זאת בניגוד לחוק". בצו שהוציא, הוא אסר על העייריה להפנות לפרופיל של שאמה הכהן בהודעות הנשלחות בקבוצות וואטסאפ, טלגרם ופייסבוק עירוניות או לתייג אותו. כמו כן, חייב את העייריה להסיר את שאמה הכהן מניהול קבוצות וואטסאפ עירוניות.

עוד בוואלה!

משה ליאון נקנס בשל תעמולת בחירות - עיריית ירושלים שילמה את החוב

לכתבה המלאה
הגדות לפסח שחילקה עיריית רמת גן בהן שמו של ראש העיר כרמל שאמה הכהן. ללא, אתר רשמי
הגדות לפסח שחילקה עיריית רמת גן/אתר רשמי, ללא
מתנות שחולקו מטעם עיריית רמת גן לתושבי העיר עם שמו של ראש העירייה כרמל שאמה הכהן. ללא, אתר רשמי
מתנות שחולקו מטעם עיריית רמת גן/אתר רשמי, ללא

העותרים אף דרשו להפקיע מידיו של שאמה הכהן את עמוד הפייסבוק שלו, שאחריו עוקבים 61 אלף משתמשים, בטענה שהלכה למעשה הוא משומש כעמוד פרופיל עירוני. שאמה הכהן, מצדו, טען כי הוא השתמש בפרופיל בכל תפקידיו הציבוריים עד כה, וכי לא נעשה שימוש בכספי הציבור לקידומו. השופט דחה את הבקשה, אך הוציא צו האוסר על העירייה להשתתף בהפעלת הדף או בהפקת תכנים עבורו.

עוד נטען כי חברי המועצה הוסרו מקבוצות וואטסאפ עירוניות על ידי שאמה הכהן. הוא לא התנגד לדרישה לאפשר להם להיות חברים בהן או לא להסיר אותם, והשופט הבהיר כי כך צריך להיעשות. לבסוף הורה שלא לעשות שימוש בתמונות של שאמה הכהן במערכות הזום העירוניות.

"עבריין זה עבריין", מסר אילני. "כרמל שאמה עשה שימוש בעשרות מיליוני שקלים על חשבון כספי הארנונה של תושבי רמת-גן לטובת פרסום והאדרת שמו האישי באופן שאין דרך אחרת לקרוא לו מאשר שוחד בחירות. אני מברך על החלטת יו"ר השופט שקבע כי כרמל שאמה עבר על החוק באופן שיטתי וסדרתי. נפעל להשבת עשרות מיליוני ש"ח שכרמל שאמה גזל מהקופה הציבורית לעירייה ולתושבים, לאור העבירות שבוצעו".

עלונים שחילקה עיריית רמת גן, אליהם שמו של ראש העירייה כרמל שאמה הכהן. ללא, אתר רשמי
עלונים מטעם העירייה/אתר רשמי, ללא

עו"ד חיה מנע אמרה בתגובה להחלטה כי "לאחר מאבק ארוך, שהחל לפני כשנתיים, אני שמחה שהצלחנו לעצור את מכונת התעמולה של שאמה, שמומנה מכספי תושבות ותושבי רמת גן ונועדה לקידומו האישי והפוליטי, תוך הפרה גסה של החוק. קבלת העתירה היא אישור לכך ששאמה פעל בניגוד לחוק ולמנהל תקין תוך שימוש אסור בכספי ציבור וששומרי הסף העירוניים, שהיו אמורים למנוע זאת ואף בוצעו אליהם פניות רבות בנושא, כשלו בתפקידם כישלון חרוץ ועליהם להסיק מסקנות מכך ולהקפיד על ביצוע תפקידם בעתיד. המאבק טרם הסתיים ואני מאמינה שיינתנו צווים נוספים בעתירה הנוספת שתלויה ועומדת כעת בעניין דף הפייסבוק".

עו"ד מתן גוטמן, בא כוחם של העותרים, מסר כי "הוגשה עתירה רחבת יריעה שהוכיחה שעיריית רמת גן הפעילה מכונת תעמולה משומנת היטב למענו של ראש העירייה במשאבי ציבור רבים. למעשה כל הטענות התקבלו על ידי ועדת הבחירות. מדובר בפעולות חמורות המחייבות הפקת לקחים מצד כל גורמי המקצוע בעירייה".

חיה מנע, חברת מועצת העיר רמת גן. אילן בשור, אתר רשמי
חיה מנע, חברת מועצת העיר רמת גן/אתר רשמי, אילן בשור
ליעד אילני חבר מועצת העיר רמת גן. ראובן קופיצ'ינסקי, אתר רשמי
ליעד אילני חבר מועצת העיר רמת גן/אתר רשמי, ראובן קופיצ'ינסקי

עיריית רמת גן ושאמה הכהן מסרו כי הם "מברכים את יו"ר ועדת הבחירות על החלטתו העיניינית והחכמה לדחות את עשרות הצווים שביקשו העותרים ממניעים פוליטים ולא עניינים. ועדת הבחירות למעשה עיגנה את המצב הקיים כפי שהצהירה עליו העירייה ולא תצטרך לשנות דבר ממחר. מהעתירה לא נותר דבר מלבד בזבוז זמן התדיינות יקר, כספי ציבור וניסיון נואש לפגוע בעובדי ציבור מסורים שלא צלח. במקום לברך על הקשר החזק של העירייה והעומד בראשה עם תושבי העיר, ומתן מענה יעיל ומיידי לצרכי התושבים (מבעיה קטנה ועד גדולה), ביקשו העותרים מתוך מניעים פוליטים אישיים לפגוע בשירות לתושב ולהפוך את בית המשפט לכלי ניגוח פוליטי אך לשמחתנו נכשלו בכך".

"דיווח מהימן מצידם, היה מציין כי רק לפני חודש בית המשפט פסק באותו הליך נגד העותרים וחייב אותם בהוצאות אישיות לטובת העיריה שטרם שולמו, וכי לפני כן נדחו שתי עתירות דומות של חברת המועצה חיה מנע שחויבה בהוצאות אישיות", הוסיפו. "העירייה והעומד בראשה ימשיכו לתת את השירות הטוב ביותר לתושבי העיר, ולא יאפשרו לעותרים לפגוע ברמת השירות הגבוהה לתושבים. זו המהות של עירייה הרואה את טובת התושבים לפני הכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully