וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההדלפות מהפנטגון: מצרים תכננה לספק לרוסיה בחשאי 40 אלף רקטות

עודכן לאחרונה: 11.4.2023 / 7:04

מסמכי מודיעין מה-17 לפברואר שדלפו לרשת חשפו כי נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי הורה לבכירים בצבאו לייצר ולהעביר לרוסיה אלפי רקטות, פצצות ארטילריה ואבק שריפה. כמו כן, הנשיא המצרי הורה לבכירים לשמור את העניין בסוד "כדי למנוע בעיות עם המערב"

בווידאו: יורש העצר הסעודי נפגש עם נשיא מצרים בקהיר/צילום: רויטרס

נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי הורה לבכירים בצבא מצרים לייצר ולהעביר לרוסיה 40 אלף רקטות, פצצות ארטילריה ואבק שריפה. כך דווח הבוקר (שלישי) בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט". כמו כן, הנשיא א-סיסי הורה לגורמים הרלוונטיים לשמור בסוד את העניין "כדי למנוע בעיות עם המערב".

כחלק מהדלפת הענק של ניירות הפנטגון, מסמכי מודיעין מה-17 לפברואר שדלפו לרשת חשפו שיחות של הנשיא המצרי עם בכירים בצבאו, בהן הורה להם להתחיל בייצור ובשילוח של אמצעי הלחימה לרוסיה.

החשיפה הזו מגיעה בעת שרוסיה ואוקראינה זקוקות יותר מתמיד לאספקה מחודשת של נשק ואמצעי לחימה נוספים, לאחר יותר משנה של לחימה עצימה.

דובר משרד החוץ המצרי, אחמד אבו זייד, התבקש להגיב על ממצאי המסמכים שהודלפו ועל אמינותם, ובתשובתו, הדגיש הדובר כי מתחילת המלחמה "עמדתה של מצרים הייתה מבוססת על חוסר מעורבות והתחייבות לשמור על 'מרחק שווה' משתי המדינות". עוד אמר אבו זייד כי מצרים פועלת מול הצדדים על מנת "להגיע לפתרון מדיני באמצעות משא ומתן". לדבריו, מצרים תמכה ועודנה תומכת באמנת האו"ם, בחוק הבינלאומי ובהחלטות העצרת הכללית של האו"ם המתקבלות בנושא המלחמה באוקראינה.

ולדימיר פוטין בשיחת זום עם חברי ממשלתו, 29 במרץ 2023. Sputnik/Gavriil Grigorov/, רויטרס
ולדימיר פוטין בשיחת זום עם חברי ממשלתו, 29 במרץ 2023/רויטרס, Sputnik/Gavriil Grigorov/

גורם רשמי בממשל ביידן, ששוחח עם ה"וושינגטון פוסט", הבהיר כי בארה"ב לא מכירים מידע שעשוי להצביע על כך שהתוכנית המצרית להעביר אמצעי לחימה לרוסיה - אכן התממשה. במסמכים שהודלפו לא נכתב במפורש מדוע רוסיה מעוניינת לרכוש את הרקטות דווקא מהצבא המצרי, אם כי בארה"ב מניחים שרוסיה נואשת לאמצעי לחימה בכל מחיר.

"מצרים היא אחת מבעלות הברית הוותיקות ביותר שלנו במזרח התיכון", אמר הסנאטור האמריקני כריס מרפי בתגובה לפרסום. "אם זה נכון שא-סיסי מייצר בחשאי רקטות המיועדות לרוסיה, כאלו שיכולות לשמש אותה במלחמתה באוקראינה - אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש רציני לגבי מצב היחסים בינינו".

במסמך מתואר כיצד הנשיא א-סיסי הנחה אדם המכונה "סלאח א-דין" לשמור על סודיות בנושא, ולספר לעובדי המפעל שהטילים שהם מייצרים מיועדים לצבא המצרי. "סלאח א-דין" הוא ככל הנראה מוחמד סלאח א-דין, שר המדינה המצרי לענייני ייצור צבאי. "אבק השריפה שהוצע לרוסיה יגיע ממפעל 18", נכתב במסמך.

בהמשך המסמך, סלאח אל-דין מצוטט כמי שאמר ש"יצווה על אנשיו לעבוד במשמרות במידת הצורך, כי זה המעט שמצרים יכולה לעשות כדי לגמול לרוסיה על עזרה קודם לכן". במסמך לא צוין מה הייתה העזרה הרוסית למצרים. עוד טען א-דין, כך לפי המסמך, כי הרוסים הבהירו לו שהם מוכנים לרכוש "הכל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן תל אביב, 8 באפריל 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן תל אביב, 8 באפריל 2023/ראובן קסטרו

ביום ראשון דווח ב"ניו-יורק טיימס" כי לפי המסמכים שדלפו, בכירים במוסד עודדו אזרחים ועובדים להפגין נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, כולל בין היתר "קריאות מפורשות" לפעולה.

במערכת הביטחון הכחישו את הדיווחים, והניו יורק טיימס הדגיש כי לא הצליח לאמת אותם בעצמו וכי אותנטיות המסמכים אינה מעידה בהכרח על דיוקם. בנוסף לכך, לא ברור אם הכוונה הייתה לבכירים לשעבר במוסד, שמצהירים בגלוי על התנגדותם לתכנית המשפטית, או לבכירים מכהנים כיום.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם המוסד כמה שעות לאחר הפרסום כי "הוא שקרי ומופרך לחלוטין. המוסד ובכיריו לא עודדו ואינם מעודדים עובדים בארגון לצאת להפגנות נגד הממשלה, להפגנות פוליטיות בכלל, או לכל פעילות פוליטית. המוסד ובכיריו המכהנים לא עסקו כלל בנושא ההפגנות, ונותרו נאמנים לערך הממלכתיות המוביל את המוסד מאז הקמתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully