וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם עם פולין: תלמידים עשויים לבקר באתרי הנצחה לרוצחי יהודים

עודכן לאחרונה: 10.4.2023 / 14:46

בהסכם שנחתם בין ישראל לפולין לא מוזכרת אחריותה של פולין לרצח היהודים בשואה. בתי הספר יידרשו לבחור אתרים לביקור מבין רשימת מקומות שהגישה ממשלת פולין - ובה מוזיאונים שמנציחים קבוצה שנטען כי הייתה אחראית לרצח יהודים. "בעלי חשיבות מיוחדת להיסטוריה של כל אומה"

בווידאו: מצעד החיים תשפ"ב/צילום סטילס: יוסי זליגר, צילום וידאו: מצעד החיים

אתרי הנצחה לרוצחי יהודים נכללים ברשימת המקומות האפשריים לביקור במסע לפולין - כך עולה מההסכם בין ישראל ופולין שהוגש למזכירות הכנסת. במסמך עליו חתם שר החוץ אלי כהן לא מוזכרת אחריותה של פולין ברצח היהודים בשואה. לעומת זאת, "נטרול כל דעה קדומה הדדית" היא אחת ממטרותיו, והאיזון המדומה נראית לכל אורכו.

ההסכם בין המדינות הושג בביקורו של כהן בפולין בחודש שעבר, אחרי תקופה ארוכה של הקפאת המסעות בעקבות מחלוקות בין המדינות על אבטחה ותכני המסע. פרטיו פורסמו לראשונה ב"הארץ". לפי המסמך, מסעות הנוער יכללו "ביקורי לימוד באתרים המנציחים את השואה ופשעים אחרים של מלחמת העולם השנייה, ואתרים נוספים בעלי חשיבות מיוחדת להיסטוריה של כל אומה", "ביקורי לימוד במקומות בעלי עניין היסטורי ותרבותי" ומפגש עם בני נוער פולנים.

מצעד החיים, פולין, אושוויץ. יוסי זליגר, עיבוד תמונה
בלי אזכור לאחריות פולין בשואה. מצעד החיים באושוויץ/עיבוד תמונה, יוסי זליגר

להסכם צורפה רשימת מקומות מומלצים, מהם יחויבו בתי הספר לבחור לפחות אחד בו יבקרו. הרשימה הפולנית מכילה בעיקר מוזיאונים העוסקים בעוולות שכוונו נגד הפולנים במהלך מלחמת העולם השנייה, בקורבנות שספגו ובהאדרת מעשי הגבורה של בני עמם. שניים מהם מוקדשים ל"חיילים המקוללים", מחתרת אנטי-קומוניסטית שנלחמה נגד שליטת ברית המועצות במדינה בשלהי המלחמה. אחד ממנהיגיו המונצחים במוזיאונים הוא יוזף קוראש.

קוראש, המכונה "אוגין", הוא דמות שנויה במחלוקת, שלפי חלק מההיסטוריונים היה אחראי יחד עם החיילים המקוללים לרצח יהודים ממניעים אנטישמיים. רק בחודש שעבר התעוררה סערה סביב הצגת מטבע חדש עם דמותו.

מנגד, הרשימה שהעבירה ישראל לבחירת מארגני הביקורים של בני נוער פולנים כוללת גם מקומות שתכליתם היא תיירות. מלבד מוזיאון יד ושם ובית לוחמי הגטאות, בין האתרים ברשימה מופיעים תל אביב, קיסריה, יפו, עין גדי וים המלח. בהסכם מצוין כי שתי המדינות ידונו במשותף בתכניות ביקורי הלימוד.

עוד בוואלה!

לאחר שהופסקו על רקע חוסר הסכמות: משלחות הנוער לפולין יוחזרו

לכתבה המלאה
מסע לזכר השואה בפולין באושוויץ. אוריאל הררי, אתר רשמי
כולל אתרי הנצחה לרוצחי יהודים. מסע לזכר השואה באושוויץ/אתר רשמי, אוריאל הררי

מטרת ההסכם, כך נכתב, היא "להבטיח שהדורות הבאים של בני נוער ישראלים ופולנים ילמדו על ההיסטוריה של מדינותיהם, כולל ההיסטוריה של השואה ופשעים אחרים של מלחמת העולם השנייה. הצדדיים ייחסו תשומת לב מתאימה לפרקים נוספים, בעלי חשיבות מיוחדת בהיסטוריה של כל אומה; יקיימו ביקורים לימודיים באתרים הקשורים למורשת הפולנית-יהודית בת מאות השנים ולהיסטוריה ולתרבות של ישראל ופולין; וילמדו אלה על אלה, על ידי יצירת קשר ישיר עם אנשים בני גילים דומים".

בדברי הפתיח נטען כי הסיבה ל"עמדות אתיות ומוסריות שליליות כמו גזענות ושנאת זרים" בין המדינות היא בין ביתר חוסר ידע וחינוך לקוי של הדורות הצעירים. "לשתי המדינות קיימת היסטוריה משותפת, המספקת בסיס להקלת היחסים הדו-צדדיים", הוסיפו. עוד צוין כי ההסכמות מתבססות על רצון "להבטיח את היחסים הטובים ביותר בין עמי פולין וישראל ולבטל כל דעה קדומה הדדית בין ישראלים ופולנים", מתוך חשיבות החינוך לזיכרון בשואה ומלחמת העולם השנייה. זאת, "בהביען נכונות לחנך את הדורות הבאים ברוח של פיוס, הבנה הדדית וכבוד, ללא עמדות אתיות ומוסריות שליליות".

"מדובר ברשימה שמורכבת מאתרים היסטורים רבים"

ממשרד החינוך נמסר "כי אין כל חובה לבקר באתרים מהסוג הזה - מדובר בפייק מוחלט. לאור המשבר שנוצר בתקופת הממשלה הקודמת, עמלו אנשי המקצוע על מציאת פתרון מוסכם לחידוש המסעות לפולין. במהלך יצירת התכנית המחודשת למסעות, הסתמכו הצוותים על האתרים בהם ביקרו המשלחות בשנים קודמות כשהרציונל הינו להשאיר את אופיין של המשלחות, כפי שהיה בעבר. במסגרת המסעות יעסקו התכנים בהנחלת זכרון השואה, בהשמדת העם היהודי ובמאורעות היסטוריים בתקופת השואה, בדומה לשנים הקודמות של המסע החשוב. לבתי הספר ישנה מחוייבות לבקר באתר אחד מתוך רשימת אתרים ארוכה של אתרים. רשימה זו מורכבת מאתרים היסטורים רבים שהיו כאמור חלק מתכנית המסעות גם בשנים הקודמות. כל סיור שהיה בעבר יכול להתקיים בדיוק וללא שינוי גם בעתיד. לבקשת הפולנים נוספו אתרים לרשימה אולם אין כל מחויבות לבקר באתר ספציפי כזה או אחר".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "רשימת האתרים המהווה נספח להסכם עם פולין כוללת עשרות מוזיאונים ואתרים מתוכם המשלחות יבחרו באתר אחד. ההסכם נחתם לאחר שהרשימה נבחנה ואושרה על ידי משרד החינוך הישראלי. בין האתרים המופיעים ברשימה אתרים רבים הנמצאים בתוכניות הביקור של משלחות הנוער מישראל בכל מקרה, כגון מוזיאון "פולין" בוורשה המציג את ההיסטוריה של יהדות פולין.
ההסכם שנחתם אינו סודי והוא יפורסם כחוק לאחר אישורו בממשלה ובכנסת".

יד ושם: "הרשימה כוללת אתרים בעייתיים"

מיד ושם נמסר כי הוא "רואה ערך חשוב בקיום משלחות מישראל לפולין ללימוד השואה ושימור זיכרונה. משלחות אלו צריכות להיערך עם הכנה, הדרכה ועיבוד מתאימים תוך עמידה על האמת ההיסטורית על שלל היבטיה, כולל אלו שנוגעים לחלקם של פולנים ברדיפת יהודים בשואה, הסגרתם ורציחתם וכן במעשי הצלה. לא נראה שההסכם שנחתם לחידוש מסעות התלמידים מכתיב או מגביל את האפשרות לקיום המשלחות באופן זה.

עם זאת רשימת האתרים המופיעה בנספח להסכם, שיד ושם לא היה שותף להרכבתה, כוללת אתרים בעייתיים שלא נכון לבקר בהם במסע חינוכי. ההסכם גם אינו מחייב ביקור בהם. משלחות היוצאות דרך יד ושם לא יבקרו בשום אתר שיש בו משום חשד של עיוות אירועי השואה או נרטיב שאינו נכון היסטורית. אנו מאמינים שכך ינהגו כל משלחות הנוער שייצאו מישראל לפולין בעתיד".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר כי "הכניעה לפולין היא חרפה לאומית". לדבריו, כשהייתי שר החוץ ואחר כך כראש ממשלה ניסו כבר להכניע את ישראל ולא הסכמתי. כבן לניצול שואה וימים אחדים לפני יום הזיכרון לשואה, אני מתבייש בממשלת ישראל שוויתרה על ערכיה ועקרונותיה. יותר משלושה מיליון נרצחו על אדמת פולין. דמם זועק מהאדמה היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully