וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי הציבור בישראל ייצא להפגין ברחובות כנגד סרבנות גט?

מורן שמואלוף

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 7:04

בצל החוק להרחבת סמכויות בתי הדין, והתחושה כי לממשלה הנוכחית אין קשב לנושא סרבנות הגט, אלפי נשים בישראל עדיין ממתינות לקבלת המסמך ההלכתי. סרבנות גט היא אלימות לכל עניין ודבר, אם כי לרוב היא אינה מוכרת ככזו. לנשים המסורבות מגיע יותר, מגיע להן חופש | דעה

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל, ירושלים/רוני כנפו

דווקא בצל החוק להרחבת סמכויות בתי הדין, והתחושה בציבור כי לממשלה הנוכחית אין קשב לנושא סרבנות הגט, אני מגלה כי זה דווקא תור הזהב של סרבנות גט על מסך הטלוויזיה שלנו. סדרות כמו "ריקוד האש", "מתיר העגונות", "מלכת היופי של ירושלים" ואפילו "סיפורה של שפחה" דנות בנושא בצורה עקיפה או ישירה ומעלות על נס תופעה, שלא ברור איך היא עדיין קיימת בשנת 2023.

סרבנות גט היא אלימות לכל עניין ודבר. ראינו סדרות למכביר שמדברות על אונס, פדופיליה, אלימות במשפחה, אבל דווקא סרבנות גט לא הייתה תופעה שנכנסה לכל בית ובית. לצערי, גם היום, יש מי שלא מכירים את התופעה הזו ומרגישים שהיא רחוקה מהם אלפי שנות אור.

חושבים שזה קורה רק לדתיות, אבל האמת היא, שזה יכול לקרות לכל אחת שהתחתנה במדינת ישראל, או מחוצה לה. הסרט "גט" של רונית אלקבץ ז"ל נתן את יריית הפתיחה להכניס את התופעה הזו למסך שלנו.

בית הדין הרבני בתל אביב. 27 בנובמבר 2013. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
גם בתי הדין הרבניים מערימים קשיים. בית הדין הרבני בתל אביב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

בשנת 2019 עלתה ב"כאן 11" הסדרה "מתיר עגונות". הסדרה זכתה לתהודה רחבה ושבחים. החלטנו יחד עם ארגון "מבוי סתום" שהפתרון לתופעה הוא לצאת למסע הסברה לציבור. כך מצאנו את עצמנו חורשות את ערוצי הטלוויזיה, מתראיינות ברדיו, כותבות טורי דעה ואפילו מביאות מסורבות גט לדיונים בכנסת ישראל. הארגון גם מקיים הרצאות, כנסים וחוגי בית. כן, עד כדי כך חשוב להכיר את התופעה ולדעת איך אפשר למנוע אותה במערכות יחסים.

בחיים עצמם, אין "מתיר עגונות". אין כוכב כזה, כפי שדמותו של אביב אלוש משחקת, שקופץ ממדינה למדינה ומוצא סרבן גט ומחתים אותו במקום. בעולם האמיתי הבעל יכול להיעלם לנצח ומותיר את האישה בעגינותה כל החיים. מהצד השני, בתי הדין מערימים קשיים, הם בוודאי לא שולחים שליחים של רצון טוב להפוך עולמות למען מסורבת הגט או העגונה. לו רק היו עושים רבע מהדמות של אלוש בסדרה, היו לפחות כמה מאות מסורבות גט פחות בעולמנו.

שנתיים קודם ל"מתיר עגונות" הגיעה אלינו "סיפורה של שפחה". למרות שמדובר בחייהם של נוצרים, הרי שכל הסדרה מתבססת על עקרונות מהדת היהודית. כאן הסדרה לקחה את עולם סרבנות הגט והאלימות כלפי נשים כמה שלבים קדימה. את הופכת להיות "של" הבעלים שלך. זה לא שונה מהמצב בזוגיות היהודית. את, בסופו של יום, קניין של בן זוגך. במקום שזוגיות תהיה המקום הכי שוויוני עלי אדמות.

עוד בוואלה!

לראשונה - סרבנית גט נלקחה למאסר: "סירבה לקבל את המציאות ולשחרר את בעלה"

לכתבה המלאה
הפגנה למען זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים. 19 במרץ 2008. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
סרבנות גט היא אלימות לכל עניין ודבר. הפגנה למען זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

שלא תטעו, גם גברים חווים סרבנות גט. החוויה פשוט מעט שונה עבורם. לפני כשנתיים שיתף הזמר שולי רנד שהוא מסורב גט והביע רצונו להתחתן עם צופית גרנט.

לאחר תקופה קצרה יחסית, עבר רנד הליך ובו מאה רבנים חתמו לו שיוכל לשאת אישה שנייה. נדיר אבל קורה. רנד וגרנט נישאו, אבל זה לא נשאר מתחת לרדאר. באותו שבוע "ארץ נהדרת" ערכו מערכון עם חברי שלישית "מה קשור", שהגיע בעמוד של "מבוי סתום" לכרבע מיליון צפיות.

בחודשים האחרונים, אנו ערים למחאות ברחבי הארץ בשל המהפכה המשפטית. חלק מהמוחים יוצאים גם נגד חוק הרחבת הסמכויות לבתי הדין הרבניים, המעניק להם סמכויות לברור גם בעניינים אזרחיים בהסכמת שני הצדדים. מוסד ממשלתי לא מתפקד שמקבל בונוס - לא לתפקד בעוד נושאים.

שולי רנד. אור גפן,
גם גברים חווים סרבנות גט. הזמר שולי רנד/אור גפן

בינתיים, אלפי נשים (וגברים) בישראל מחכים לגט שלהן. לנשים אסור לשאת בעל שני, ואם נכנסו - במודע או בטעות - להריון מגבר אחר, הרי שילדיהם ייחשבו לממזרים. מרגישה שהתפקיד שלי עוד לא הושלם. לא מספיק איזכורים בתכניות טלוויזיה, לא מספיק רק ראיונות וטורי דעה. המטרה שלנו להביא לביטול התופעה בכללותה. הוצעו לבתי הדין אינספור פתרונות הלכתיים, ודיינים רבים ממאנים להשתמש בהם.

השאיפה שלי היא שבפעם הבאה שהציבור ייצא לרחובות, זה יהיה כנגד סרבנות גט. בפעם הבאה שיצאו לבחירות, זה יהיה על חוק שמחייב את בתי הדין הרבניים לדון לפי הסכמי קדם נישואין (כפי שקרה עם חוק החמץ) עם התחייבות להעבירו בממשלה שתיבחר. בפעם הבאה שהציבור ייצא להצביע, הוא יילך עם מפלגות שישימו את הטיפול בסרבנות הגט במצע הבחירות שלהן. ואני מקווה שכל המפלגות יבחרו לעשות כן. מגיע לנשים האלה יותר. מגיע להן חופש.

הכותבת היא בעלת משרד לייעוץ תקשורתי, המייעצת, בין היתר, לארגון "מבוי סתום", המסייע למסורבות גט ועגונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully