וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוסיה כנשיאת מועצת הביטחון של האו"ם - בדיחה גרועה של 1 באפריל"

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 13:33

רוסיה נהפכה למשך חודש לנשיאת מועצת הביטחון של האו"ם, לאחר שהגיע תורה לעמוד בראש הגוף שאמור לשמר שלום וביטחון גלובליים. למרבה האירוניה, רוסיה מואשמת בביצוע פשעי מלחמה באוקראינה, ונגד הנשיא פוטין הוצא צו מעצר

רוסיה נהפכה אתמול (שבת) למשך חודש לנשיאת מועצת הביטחון של האו"ם, לאחר שהגיע תורה לעמוד בראש הגוף שאמור לשמר שלום וביטחון גלובליים. למרבה האירוניה, רוסיה מואשמת בביצוע פשעי מלחמה באוקראינה.

שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה תאר את העברת הנשיאות לרוסיה ב-1 באפריל "הבדיחה הגרועה ביותר בעולם ב-1 באפריל". "רוסיה הפרה באופן שיטתי את כל החוקים הבסיסיים של הביטחון הבינלאומי, וכעת היא הנשיאה של הגוף שהמשימה היחידה שלו היא לשמר ולהגן על הביטחון הבינלאומי", הוא אמר.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במועצת הביטחון, 5 באפריל 2022. ללא, צילום מסך
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נואם בפני מועצת הביטחון של האו"ם/צילום מסך, ללא

הנשיאות של מועצת הביטחון של האו"ם מתחלפת לפי סדר אלפבית בין 15 המדינות החברות. מועצת הביטחון נשלטת על ידי חמש החברות הקבועות, ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, ובריטניה. לחברות הקבועות זכות וטו על פי סעיף 27 של מגילת האו"ם, והצבעתה של אחת מחמש המדינות נגד הצעת החלטה של המועצה מונעת את קבלתה.

נשיאת מועצת הביטחון אמורה להיות נייטרלית, אך במסגרת תפקידה החדש, רוסיה תוכל לתמרן פגישות בנוגע לאוקראינה ולהשתמש בחודש הקרוב כדי לטעון שארצות הברית והמערב ממציאות עליה שקרים.

הנשיאות של רוסיה בעייתית גם בשל העובדה שהנשיא ולדימיר פוטין בחודש שעבר נהפך למנהיג הראשון של חברה קבועה במועצה שהוצא נגדו צו מעצר, בגין תוכנית להעביר ילדים אוקראינים לרוסיה. מוסקבה טוענת כי מדובר בהצלת הילדים ולא בגירוש כפוי. "זה גרוטסקי, המועצה נראית רע ככה", אמר ראש אינטרנשיונל קרייסיס גרופ של האו"ם, ריצ'רד גוואן.

שי ג'ינפינג וולדיימיר פוטין במוסקבה, 20 במרץ 2023. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג/רויטרס
הפגנה נגד פוטין בעצרת לציון שנה לפרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בסמוך לשגרירות רוסיה בלונדון, בריטניה, 24 בפברואר 2023. GettyImages
הפגנה נגד ולדימיר פוטין בבריטניה/GettyImages

עם זאת, תומכי רוסיה מזכירים כי גם ארצות הברית, חברה קבועה במועצה, פלשה לעירק ב-2003 ללא אישור המועצה. דיפלומט במועצה אמר ל-CNN כ כי "הבעיה אינה הנשיאות של רוסיה, כי אם ההתנהגות של רוסיה באוקראינה".

אמנת האו"ם, הבסיס של הארגון, אינו מקל על סילוק חברה קבועה ממועצת הביטחון. וטו של רוסיה למשל יכול למנוע כל שינוי אפשרי.

"אין מקום במועצת הביטחון של האו"ם למדינה שמפרה באופן בוטה את אמנת האו"ם ופולשת לשכנה קטנה יותר. לרוע המזל, רוסיה היא חברה קבועה במועצה ואין דרך משפטית לשנות את המציאות הזאת", אמר דובר של נציגות ארצות הברית באו"ם ל-CNN.

"כל שאפשר לעשות הוא להמשיך להתעמת עם רוסיה ולחשוף את השקרים שלה, ולהשמיע קולות אמינים, נתונים ועובדות בשטח", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully