וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העדיף גבר": המשטרה תפצה קצינה שהופלתה על ידי המפכ"ל בשיבוץ לתפקיד

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 12:57

רינת סגל, תפוצה בסכום של 120 אלף שקלים לאחר שלא קודמה בעקבות אפליה על רקע מגדרי. בראיון שנערך לה על ידי המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, נאמר לה במפורש כי היא לא תמונה לראש מדור מהימנות ביחידה לביטחון מידע משום שהוא רואה לנכון למנות לתפקיד גבר ולא אישה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק לאיסור אפליה מטעמי נטייה מינית או זהות מגדרית/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביעד בללי

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי המשטרה והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך הפלו שוטרת במיון לתפקיד ראש מדור מהימנות ביחידה לביטחון מידע על עצם היותה אישה.

רינת סגל, שמשרתת גם היום במשטרת ישראל, התראיינה בשנת 2017 לתפקיד ראש יחב"ם אצל המפכ"ל בזמנו אלשיך. "הגעתי לראיון בזמנו אצל המפכ"ל, כשאני יודעת שברקע נעשו דברים שקשורים לעניין מגדרי בתפקיד", היא סיפרה. "בראיון המפכ"ל אמר לי שהוא רוצה בתפקיד גבר. מיד אחר הריאיון ידעתי שיש לי ביד פצצה, מפכ"ל משטרת ישראל אמר לשוטרת 'אני רוצה לשים בתפקיד גבר'", תיארה. בעקבות הראיון, המשטרה תפצה את סגל ב-120 אלף שקלים.

יחידת ביטחון המידע אמונה על בדיקת ההתאמה התעסוקתית של השוטרים וקביעת הסיווג לתפקיד אליו מיועד המועמד. מדובר בתפקיד רגיש בלב שדרת הפיקוד של המשטרה.

עדותו של רוני אלשיך בוועדת נאור, ועדת החקירה הממלכתית לאירועי אסון מירון, מלחה, ירושלים, 11 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך/פלאש 90, יונתן זינדל

המחלוקת העיקרית שהשתקפה בדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בפני השופטת דנה כהן לקח, הייתה אם מדובר באפליה אסורה כפי שטענה סגל, או במדיניות שהמשטרה נקטה על מנת לרענן את שורות היחידה הרגישה במטרה למנוע מצב בו הקצינים ביחידה נשארים בה לאורך זמן.

בדיון אמרה סגל כי "פניתי לעורך דין פרטי, לשדולת הנשים, לעו"ד נוסף ולאמיר בן טובים מהמחלקה לקבילות שוטרים וחיפשתי ישועה כי נפגעתי. הייתי ראויה לתפקיד, הייתי מתחקרת של שב"כ, העברתי את החוק להתאמה תעסוקתית, העברתי קורסים למתשאלים חדשים, את כל המדיניות של יחב"ם אני ניהלתי".

"סגן המפכ"ל דאז, ניצב זוהר דביר, עמד מול קורס שלם של מתשאלים שהעברתי ואמר שהתפקיד שלי ושאני אקבל את זה, כולם ידעו", סיפרה. "סימה ימין ז"ל, שהייתה אז ראש היחידה לביטחון מידע במשטרה, התקשרה אליי כמה ימים לפני דיון השיבוצים והזהירה אותי. בשלב זה היא כבר ידעה שזימנו אל סגן המפכ"ל רק גברים לראיון. זה אומר שכל אישה שהייתה עתידה להתקדם נפגעה כי זימנו רק גברים לריאיון", היא אמרה.

עוד בוואלה!

אישה עם מוגבלויות לא התקבלה בגללן לעבודה - ותפוצה ב-35 אלף שקל

לכתבה המלאה

מנגד, אלשיך אמר כי הוא עמד "במצב מביך, שאף אחד לא יכול לחלוק על העובדה שהייתי המפכ"ל שקידם הכי הרבה נשים במשטרה". "האחריות שלי כמפכ"ל הייתה לצמצם את הסיכוי שאנשים ימעדו. לכן הלכנו על קדנציות בתפקידים רגישים, לא רק ביחב"ם, כתפיסה עקרונית שמנחה את הארגון. צריך לזכור שמגיע שוויון גם לקצין שנמצא בתהליך התאמה תעסוקתית ומבקש כתובת שנוח לו להיפתח בפניה", הוא הסביר את צעדיו.

המפכ"ל התייחס למצב היום במשטרה ואמר כי "הדינמיקה של קידומי נשים נעצרה ולא סתם יש שני גברים ביחב"ם, שזו שגיאה חמורה לדעתי מבחינה ערכית. קשה לי לתת ציון גבוה לרמת המדיניות הקיימת, אבל אני לא מאשים את המשטרה שנשארה ללא אבא תקופה ארוכה".

בית המשפט קבע לבסוף כי המשטרה השתמשה בשיקול מגדרי מפלה ופסול לצד השיקול הענייני של ריענון השורות ביחב"ם. לבסוף הצדדים הסמיכו את בית המשפט לפסוק פיצוי בגובה 120 אלף שקלים לסגל.

עורכת הדין מרים כבהא מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה שייצגה את סגל אמרה: "אני מברכת על פסק דין חשוב זה, הקובע בצורה ברורה וחד משמעית כי אין מקום לאפליה מגדרית בשוק העבודה ומבהיר למעסיקים כי הם לא יכולים להסוות החלטות פסולות ומפלות תחת כסות של שיקול ענייני אחר כמו שהיה במקרה דנן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully