וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: כך הבריחו ארבעה תושבי הגליל המערבי נשק מלבנון

עודכן לאחרונה: 1.4.2023 / 12:35

בבית המשפט המחוזי בחיפה הוגש כתב אישום נגד ארבעה תושבי הגליל המערבי בגין חלקם בפרשיות הברחת אקדחים דרך גבול לבנון. פעילותם נחשפה כשכוחות צה"ל זיהו אותם בליל ה-18 לפברואר בזמן השלכת אמצעי לחימה משטח לבנון לישראל, סמוך לכפר עראמשה

תיעוד הברחת הנשקים בגבול לבנון. ליל ה-18 בפברואר 2023/דובר צה"ל

בבית המשפט המחוזי בחיפה הוגש אתמול (שישי) כתב אישום נגד ארבעה תושבי הגליל המערבי בגין חלקם בפרשיות הברחת אקדחים דרך גבול לבנון. זאת, בתום חקירת שב"כ וימ"ר צפון. הפרשיה מדגישה את האתגר העומד בפני כוחות הבטחון בגבול הצפוני כשלאורכו, אזרחי ישראל משתפים פעולה עם לבנונים. כמו כן, הפרשייה מדגישה את הצורך הדחוף בהשלמת המכשול החדש שיחליף את גדר המערכת המיושנת.

פעילותם נחשפה כשכוחות צה"ל זיהו אותם בליל ה-18 לפברואר בזמן השלכת אמצעי הלחימה משטח לבנון לישראל, סמוך לכפר עראמשה.

לוחמי צה"ל וכוחות מיחידת יג"ל של משטרת ישראל הוזנקו לנקודה, פתחו במרדף אחר החשוד בקליטת המשלוח בצד הישראלי, שהתברר כמוראן מגיס בן ה-25 מהכפר עראמשה, עצרו אותו והחרימו ארבעה אקדחים ומספר מחסניות שמחירם בשוק השחור יכול להגיע עד ל-150,000 ש"ח. בלבנון הם עלו 50,000 וכך נגוזו התקוות של הכנופייה לרווח זריז של 100 אלף ש"ח באירוע הזה.

מגיס הועבר לחקירת שב"כ והמשטרה ותוך כך, במהלכה, נעצרו "המוח", סוהיל כיאל המכונה "אבו מוחמד", בן 51 מג'דיידה-מכר, הוא מואשם שיזם את ההברחה; סמאח סואעד בן 30 מאבו סנאן; וואסף מגיס בן 24 מעראמשה. בחקירתם בשב"כ ובמשטרה הודו הארבעה כל אחד בחלק שיוחס לו והם הפלילו אחד את השני.

כלי הנשק שהוחרמו בזמן סיכול ההברחה מגבול לבנון לישראל. 19 בפברואר 2023. דובר צה"ל
כלי הנשק שהוחרמו, 19 בפברואר 2023/דובר צה"ל

מכתב האישום עולה כי כיאל - "אבו מוחמד", בעל עבר פלילי עשיר ומקושר לגורמים שונים בלבנון, החל בקשירת הקשר להברחה כבר בחודש ינואר ולצורך כך שוחח עם שלושת החברים, מגיס, מגיס וסואעד. לפי האישום הוא פנה לסואעד שחיבר אותו עם מוראן מגיס, המתגורר בעראמשה שעל הגבול ומכיר היטב את השטח.

לפי עובדות כתב האישום, "אבו מוחמד" פנה לאחד "חאתם" בצד הלבנוני שבסופו של דבר בחר שלא להשתתף בהברחה כיוון שנקודת הביצוע התבררה לו כרחוקה ממקום מגוריו. הוא חיבר את הכנופייה הישראלית ללבנוני אחר בשם "אבו עלי" והעביר אליו את הטלפון המבצעי שנועד לקשר עם הישראלים.

ההתקשרויות בין הצדדים נעשו באמצעות יישומון "טלגרם" וטלפון מבצעי, שבהוראת "אבו מוחמד" רכש מוראן מגיס בארץ. את מספר הנייד של הפרטנר "אבו עלי" בלבנון הוא שמר תחת הכינוי "זלמתנא" ("האיש שלנו") והשניים החלו להחליף ביניהם מאות הודעות טקסט והודעות קוליות בהכנה להברחה, תמונות של הגבול ואף תמונה של אקדח.

עוד בוואלה!

אקדחים בשווי 3.5 מיליון שקלים: סוכלה הברחת הנשק "הגדולה בהיסטוריה"

לכתבה המלאה

תצפיתניות מספרות על הרגע בו זיהו את ההברחה

תצפיתניות מספרות על הרגע שזיהו את ניסיון ההברחה מלבנון לישראל. 19 בפברואר 2023/דובר צה"ל

מכתב האישום עוד עולה כי במסגרת ההכנות מגיס פנה בפייסבוק גם לבני משפחתו המתגוררים בלבנון וכן לחייל צבא לבנון בשם ג'מאל אבו סמרה וכך נוצר קשר גם עם תושב לבנון עומר חליפה שאותו הוא חיבר ל"אבו עלי" כדי שיעזור לו. עומר החל לסרוק את הגבול ושלח צילומים של נקודות מתאימות להברחה. מוראן סבר שמדובר בנקודות מצוינות להברחה.

בהמשך, שלח מגיס ל"אבו עלי" תמונה של תעלה הסמוכה לגדר הגבול בצד הישראלי, על מנת שיבדוק אם היא פתוחה גם מהצד הלבנוני והאיץ בו לבדוק את הנקודות הפוטנציאליות. עוד עולה שארבעה ימים לפני ההברחה עצמה נפגש "אבו מוחמד" עם מגיס בפארק אדמית, קיבל לבקשתו עדכון על אופן התקדמות התוכנית וקיבל סיור במקום ההברחה המתוכנן.

בשבת ה-18 לפברואר עדכן עומר את מגיס כי קיבל לידיו את האקדחים מ"אבו עלי". בצוהרי היום, בסיור הכנה שערכו עומר ומגיס, כל אחד בצד שלו של הגבול, הם סימנו זה לזה בצפירות את מקום ההעברה המדויק. בטלפון תיאמו שההברחה תתבצע סמוך לקו דיווח 62 בגדר הגבול עם לבנון, בנקודה בולטת בה ישנן חביות כחולות הנמצאות ליד מגדל תצפית של כוח יוניפי"ל, תוך שהחליפו ביניהם תמונות של הנקודה.

סגן ר', סמ"פ בגדוד 603 שלקח חלק בסיכול ההברחה

סגן ר', סמ"פ בגדוד 603 שלקח חלק בסיכול ההברחה של כלי הנשק. 19 בפברואר 2023/דובר צה"ל

במהלך היום, מגיס שיתף את חברו ואסף מגיס בתוכניות וואסף הסכים להסיע ולסייע. בשעה 21:00 השניים נפגשו, מוראן מסר לוואסף את הנייד הפרטי שלו, ביקש ממנו להזהיר אותו באם יגיעו כוחות צה"ל וכן לסגור שער ביטחון הקרוב לגבול כדי לעכב את כוחות הבטחון במידה ויגיעו.

מוראן פנה גם לחבר נוסף בבקשה שיזרוק חפצים על גדר הגבול על מנת להטעות את כוחות הביטחון, אך בסוף איכשהו זה לא התבצע. מכתב האישום עולה שואסף הסיע את מוראן למיקום סמוך לנקודת ההברחה אליה התקדם מוראן בהליכה. ואסף חזר הביתה לכפר עראמשה ותצפת על האזור מהגג, תוך שהמתין לקריאה להגיע ולאסוף את מוראן לאחר שההברחה תושלם.

תיעוד הברחת הנשקים מלבנון לישראל. ליל ה-18 בפברואר 2023. דובר צה"ל
תיעוד ההברחה/דובר צה"ל

החברים מואשמים בעבירות נוספות

מוראן מגיס הגיע לנקודת ההברחה והמתין במקום, תוך שעדכן את עומר שהגיע מולו עם תושב לבנון נוסף מצידה הלבנוני של הגדר. אחד מהם השליך את השק ובו ארבעת האקדחים, כשלכל אחד מהם מוצמדות שתי מחסניות. הם לא ידעו שצה"ל צופה בהם מרחפן באוויר ומתעד כל שלב בביצוע ההברחה. כשכוחות צה"ל החלו להתקרב למקום, מוראן מגיס החל להימלט לכיוון ביתו בכפר עראמשה תוך שהשליך לשיחים את השק ואת הטלפון המבצעי. תוך זמן קצר הוא נתפס וכך גם השק והטלפון.

כתב האישום חושף הברחה נוספת של שישה אקדחים, שאף צלחה ולה לפי הטענות סייעו שלושת החברים כמה חודשים קודם לכן. השיטה הייתה אותה שיטה. לפי אישום שני זה, בהברחה זו אחד אמג'ד מגיס סיכם עם "אבו מוהנד", תושב לבנון, שיספק את האקדחים אותם אכן השליך מעבר לגדר הגבול אל אמג'ד ומוראן שהמתינו לו בצד הישראלי, סמוך לכפרם עראמשה. מוראן אסף את הנשק אותו העבירו לכפר והם החביאו את האקדחים במקום מסתור. מכתב האישום עולה שסמאח סואעד ווואסף מגיס סייעו להם למכור אותם ולא נודע מה עלה בגורלם.

מוראן, סמאח וואסף מואשמים בעבירות נוספות בקשר להברחה עם שלושה כלי נשק מסוג תת-מקלע.

"אבו מוחמד" הואשם שוב גם בשבוע שעבר. במהלך הובלתם של החשודים לבית משפט השלום בנצרת לדיון בהארכת מעצרם, הוא ניסה לשדל באיומים את מוראן מגיס שייקח על עצמו את התיק.

במקביל להגשת כתב האישום, ביקשה פרקליטות מחוז חיפה, באמצעות התובע, עו"ד יניב זוהר, את הארכת מעצרם של ארבעת הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים כנגדם. דיון לגופה של הבקשה עוד ייתקיים ובינתיים, בהסכמת עו"ד שלומי שרון ועו"ד חוסיין טאהא, המייצגים את מוראן מגיס; עו"ד שאדי דבאח המייצג את סוהיל "אבו מוחמד" כיאל; ועו"ד ליאור דוידי המייצג את סמאח סואעד וואסף מגיס והלומדים את תיק החקירה, האריך השופט אברהים בולוס את מעצר הארבעה עד החלטה אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully